سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

سنای آمریکا برای نخستین بار وتوی ترامپ را شکست

مجلس سنای آمریکا برای نخستین بار در چهار سال گذشته، از وتوی دونالد ترامپ درباره بودجه دفاعی و بسته حمایتی ۲ هزار دلاری عبور کرد تا ترامپ سال جدید را با طعم شکست داخلی آغاز کند.

 

به گزارش ایرنا، در رای‌گیری روز جمعه که پس از چند روز کش و قوس انجام شد، ۸۱ سناتور به تایید لایحه و نادیده گرفتن وتوی رئیس جمهوری آمریکا رای مثبت دادند و تنها ۱۳ سناتور با آن مخالفت کردند.

 

این لایحه ابتدا در کنگره آمریکا به گونه‌ای تصویب شده بود که در دل قانون مجوز دفاع ملی، به هر نفر آمریکایی ۶۰۰ دلار برای عبور از دوران رکود اقتصادی ناشی از کرونا پرداخت شود.

 

اما ترامپ که فرصت را برای شروع یک بازی جدید انتخاباتی مناسب می‌دید، در ۲۳ آذرماه این لایحه را به طور مشروط اجرا و با وتوی بخش هزینه‌های ۷۴۰ میلیارد دلاری دفاعی، خواستار اصلاح برخی موارد شد که افزایش کمک کرونایی از ۶۰۰ دلار به ۲ هزار دلار برای هر بزرگسال، اصلاح قانون ۲۳۰ درباره شبکه‌های اجتماعی و همچنین بررسی تقلب انتخاباتی جزو آنها بود.

 

افزایش بسته حمایتی، بلافاصله با استقبال گسترده دموکرات‌ها روبرو شد و از آنجایی که رای‌گیری برای ۲ کرسی سنا در ایالت جورجیا هم جریان دارد، جمهوری‌خواهان هم به اجبار به آن روی خوش نشان دادند.

 

از این رو، این لایحه در مجلس نمایندگان تصویب و برای رای‌گیری به سنا فرستاده شد.

 

در ابتدا سناتور میچ مک‌کانل با رای‌گیری آن مخالفت کرد و خواستار توجه به درخواست رئیس جمهوری آمریکا شد اما فشار افکار عمومی، جایی برای فرار این سناتور نگذاشت و سرانجام امروز رای‌گیری شد.

 

حتی خود مک‌کانل هم به این لایحه رای مثبت داد اما سناتورهایی همچون تد کروز، تام کاتن، برنی سندرز و الیزابت وارن به آن رای منفی دادند.

 

مک کانل در مورد این موضوع با ترامپ جدا شد و با اعلام حمایت از تصویب قانون هزینه دفاع ملی، این لایحه را برای منافع امنیتی ایالات متحده حیاتی دانست.

 

ترامپ و هم پیمانان برجسته وی در حزب جمهوری‌خواه، شرکت های فناوری به ویژه فیس بوک و توییتر را به سانسور دیدگاه‌های محافظه‌کاران و نشان دادن تعصب به نفع جو بایدن رئیس جمهوری منتخب متهم کرده‌اند. رئیس جمهوری همچنین از تصویب ماده‌ای در قانون هزینه دفاعی که خواستار تغییر نام پایگاه‌های نظامی با نام شخصیت‌های کنفدراسیون بود، انتقاد کرد.

تلاش آمریکا برای قرار دادن کوبا در فهرست حامیان مالی تروریسم

روزنامه نیویورک تایمز بامداد چهارشنبه گزارش داد که مایک پمپئو در آخرین روزهای حضور خود در وزارت خارجه آمریکا قصد دارد کوبا را در فهرست حامیان مالی تروریسم قرار دهد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, سوریه, کره شمالی, کوبا

تقویت اتحاد پکن-مسکو؛ پیام مشترک چین و روسیه به آمریکا

در حالی که گزارش‌ها نشان می‌دهد در آمریکا، رییس‌جمهوری آینده این کشور به دنبال تشکیل اتحاد‌های قوی‌تری علیه چین است، رهبران چین و روسیه اعلام کردند روابط آنها به هیچ وجه شکننده نیست و به دنبال تقویت اتحاد دوجانبه هستند موضوعی که کارشناسان از آن به عنوان پیامی واضح برای واشنگتن یاد می‌کنند.

ادامه

اروپا, اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, هندوستان

سندرز: آمریکا نباید ۶ تریلیون دلار در جنگ‌های بی پایان هزینه کند

برنی سندرز با انتقاد از به تاخیر افتادن تصویب بسته کمک مالی کرونا توسط ترامپ گفت: آمریکا نیازی به صرف ۶ تریلیون دلار در جنگ‌های بی پایان ندارد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری, میلیتاریسم