سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

در ضربه‌ای به ترامپ؛ سنای آمریکا با پیشبرد قطعنامه مخالفت با جنگ یمن موافقت کرد

سناتورهای آمریکایی با پیشبرد قطعنامه ای در صحن سنا در مورد پایان حمایت آمریکا از تجاوز ائتلاف به سرکردگی عربستان علیه یمن موافقت کردند؛ تصمیمی که یک ضربه شدید به دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به شمار می‌آید.

 

به گزارش پنجشنبه ایرنا به نقل از تارنمای هیل، سنا با ۶۳ رای موافق در مقابل ۳۷ رای مخالف به پیشبرد این قطعنامه رای داد. چهارده نفر از حامیان پیشبرد این قطعنامه سناتور جمهوریخواه «مایک لی» از ایالت یوتا، «برنی سندرز» سناتور مستقل ایالت ورمونت و «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانتیکت بانیان این قطعنامه هستند و دولت ترامپ را ملزم می کند که نیروهای آمریکایی را ظرف سی روز از یمن خارج کند مگر اینکه با القاعده بجنگند.

 

سندرز گفت: به باور من، امروز لازم است که سنای آمریکا به عربستان و دنیا بگوید که ما نمی‌خواهیم بخشی از ادامه دهندگان این فاجعه بشری باشیم.

 

سناتورهای آمریکا از قتل عام شهروندان یمنی به دست سعودی ها و قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود به شدت عصبانی هستند. «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه برای گزارش دهی به کنگره درباره جنگ علیه یمن و قتل خاشقچی به سنا رفتند که دفاع آنها از عربستان سناتورها را خشمگین کرد.

 

این دو مقام با کاهش سطح روابط با عربستان مخالفت کردند. پمپئو گفت: «رهاکردن یمن زیان بزرگی به امنیت ملی آمریکا و متحدان و شرکای ما در خاورمیانه وارد می کند».

 

متیس نیز اظهار داشت که عربستان سعودی «جایگاهی بنیادین در حفظ امنیت منطقه و اسرائیل و منافع ما در خاورمیانه دارد».

 

جلسه وزرای خارجه و دفاع آمریکا با سناتورها پشت درهای بسته برگزار شد. توضیحات این دو مقام سناتورها را در مورد جنگ علیه یمن و قتل خاشقچی قانع نکرد. «باب کورکر» سناتور جمهوریخواه که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، اظهار داشت: ما اینجا یک مشکل داریم. ما می دانیم که عربستان به نوعی متحد ماست. اما درعین حال، ولیعهدی داریم که از کنترل خارج شده است.

 

سیا به این نتیجه رسیده است که «محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی نقش مستقیمی در قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول داشته است. قرار بود که «جینا هاسپل» مدیر سیا نیز به همراه متیس و پمپئو در جلسه سنا حاضر شود تا توضیحات بیشتری درباره گزارش نهاد تحت امرش ارائه دهد اما غیبت وی باعث نارضایتی بیشتر سناتورها شد.

 

دولت ترامپ تهدید کرده است قطعنامه‌ای از سنا را که مانع از مشارکت آمریکا در جنگ تحت امر سعودی‌ها در یمن شود، وتو خواهد کرد.

 

دولت ترامپ در بیانیه‌ای، قطعنامه مورد نظر را ناقص توصیف کرده و گفته که دولت به شدت با تصویب آن مخالف است.

 

کاخ سفید اعلام کرد: این قطعنامه به روابط دوجانبه در منطقه آسیب می‌زند و برتوان آمریکا در ممانعت از گسترش خشونت سازمان‌های افراطی در منطقه تاثیر منفی می‌گذارد.

آمریکا قرارداد فروش۱۵میلیارد دلار سامانه موشکی تاد را با عربستان نهایی کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، مقامات عربستان و آمریکا روز دوشنبه اسناد مربوط به این قرارداد را امضا کردند و به این ترتیب شرایط خرید ۴۴ سامانه‌ دفاع موشکی “تاد” و دیگر موشک‌ها و تجهیزات مربوط به آن توسط ریاض رسمیت یافت.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, عربستان سعودی

وال استریت ژورنال: حفاری‌های نفتی آمریکا جهان را تغییر می‌دهد

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که انقلاب تولید نفت ‘شل’ در آمریکا مهمترین خبر سیاست جهانی است که به سرعت در حال تغییر توازن جهانی قدرت است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, ترکیه, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, عربستان سعودی, فرانسه

سندرز از رفتار دولت ترامپ با کاروان مهاجران در مرز مکزیک انتقاد کرد

سناتور برنی سندرز دوشنبه در مصاحبه با برنامه دیدگاه ای‌بی‌سی گفت به کاندیداتوری برای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ فکر می‌کند تا دونالد ترامپ را از کاخ سفید بیرون کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر, مکزیک