گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

تحریم وسیع نمایش انتخابات ۱۱ اسفند از جانب اکثریت قاطع مردم و آمار عظیم آرای باطل در صندوق‌های رأی را باید شکست فاحش دیگری برای دیکتاتوری حاکم در برابر رأی واقعی ملت دانست. علی خامنه‌ای، که به‌خوبی به خطر “تهدید” مردم برای “نظام” واقف است، با توجه به شکست فضاحت‌بار رژیم در انتخابات اخیر فقط ... پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

ادامه

آزادی, استبداد, اسلام سیاسی, ایران, تاریخ, تحریم, حقوق بشر, زنان, سیاسی, غارتگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

سلحشوری و حیدری؛ از “وکیل‌الدوله” تا “نماینده واقعی مردم” / شکایت وزارت کشور از پروانه سلحشوری

به گزارش صدای آلمان؛ نطق تند اعتراضی سه نماینده مجلس شورای اسلامی برای دو تن از آنها دردسرساز شده است. کار به شکایت به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هم رسید. نماینده اصول‌گرای منتقد اما از شکایت و اعتراض مصون مانده است.

 

اگر کسی نطق نمایندگان مجلس ایران در روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر) را از نیمه بشنود احتمالا هرگز گمان نمی‌برد که این نطق‌ها در مجلس شورای اسلامی ایران ایراد شده‌اند.

 

پروانه سلحشوری، هاجر چنارانی و غلامرضا حیدری در نطق‌های سالانه‌شان در مجلس، در یک کلام کل نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال بردند.

 

سلحشوری در بخشی از سخنانش از ضرورت حذف نظارت استصوابی گفت و خواهان برگزاری رفراندوم و نظرخواهی از مردم شد. او همچنین خواست آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر سران جنبش سبز را مطرح کرد.

 

چنارانی کشور را نه بحران‌زده بلکه “خیانت‌زده” توصیف کرد و غلامرضا حیدری کل عملکرد حاکمیت جمهوری اسلامی از زمان جنگ ایران و عراق تا پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و توافق برجام را زیر سوال برد و از “موشک‌پرانی” پس از برجام انتقاد کرد. در آخر نیز گفت: «مواظب باشید خفه کردن در استخر به خفگی نظام نینجامد.»

 

یک روز بعد از این نطق‌ها، خبرگزاری مهر خبر داد که ۲۰ نماینده مجلس با امضای نامه‌ای به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، با انتقاد از اظهارات حیدری و سلحشوری در نطق میان دستور مجلس، خواستار بررسی و رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

 

روز پنج‌شنبه ۱۵ شهریور اما خبرگزاری کار ایران، ایلنا به نقل از پروانه سلحشوری نوشت که هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان این شکایت را به جا ندانسته و ایراد این نطق‌ها را در حیطه وظایف نمایندگی دانسته است.

 

سلحشوری در ادامه گفت: «متاسفانه در حالی بخشی از افکار عمومی و مردم به‌حق از ما نمایندگان انتظار ورود جدی به مسائل و اظهارنظر درباره موضوعات مختلف را دارند که می‌بینیم گاهی بعضی حتی همین اظهارنظرهای ساده را هم برنمی‌تابند.»

 

مصطفی تاجزاده، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی در واکنش به این خبر نوشت: «دولت پنهان با نظارت استصوابی، مجلس را فرمایشی و با هیئت نظارت، نمایندگان را بله قربان‌گو می‌خواهد.»

 

انتقادات از این نمایندگان اما به مجلس محدود نماند. روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز ۱۵ شهریور خود انتقادات نمایندگان را “تزریق ناامیدی به جامعه” عنوان کرد و “حفظ نظام جمهوری اسلامی” را مقدم بر پاسداری از حقوق مردم دانست.

 

سرمقاله نویس این روزنامه با اشاره به متن سوگند نمایندگان مجلس نوشت: «سوگند نمایندگان مجلس شورای اسلامی قبل از هر چیز، بر وفاداری به اسلام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی تکیه دارد. در این سوگندنامه، رعایت مبانی نظام جمهوری اسلامی و حقوق مردم در کنار همدیگر قرار دارند و طبیعی است که بدون رعایت مبانی نظام نمی‌توان پاسدار حقوق مردم بود. متأسفانه بعضی از نمایندگان، تصور می‌کنند پاسداری از حقوق مردم بدون توجه به مبانی نظام جمهوری اسلامی میسر است.»

 

این روزنامه سپس به حساس بودن شرایط کنونی ایران اشاره کرده و نوشته است: «اینکه در حساس‌ترین شرایطی که دشمنان قسم خورده نظام و ملت با تمام امکانات درصدد براندازی این نظام بر آمده‌اند و این هدف شوم را آشکارا به زبان می‌آورند، از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود در برابر این توطئه سنگین بایستند و به مردم امیدواری بدهند.»

 

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی در پایان مقاله خود از نمایندگان خواسته که تنها حرف نزنند بلکه راهکار ارائه دهند: «نمایندگان مجلس حق دارند از مشکلات مردم بگویند ولی فقط حرف نزنند بلکه با طرح‌های دقیق و حساب شده، راهکارهای صحیحی ارائه دهند و دولت را در حل مشکلات یاری کنند. روشی که اکنون بعضی از نمایندگان در پیش گرفته‌اند، متأسفانه این تصور را در افکار عمومی به وجود آورده که این افراد از هم اکنون در فکر جلب آراء بخشی از مردم در انتخابات دور بعدی هستند.»

 

کیهان و ادبیات غریبش

 

تندترین انتقادات اما از سوی روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود مطرح شده است. این روزنامه با ادبیاتی غریب نوشته که این “وکیل‌الدوله‌ها باید خودشان را لجن‌مال کنند”.

 

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار در واکنش به این متن کیهان نوشته است: «وکیل‌الدوله در فرهنگ ایرانی به معنای این است که دولت در یک انتخابات فرمایشی و متقلبانه، عناصر وابسته به خود را به مجلس بفرستد بدون آنکه رأی واقعی مردم به نام آنها در صندوق ریخته شده باشد! با این حساب، کیهان با نسبت دادن وکیل‌الدوله به بسیاری از نمایندگان، عملاً ساز و کار انتخابات در جمهوری اسلامی را صوری و متقلبانه می‌داند!»

 

سرمقاله نویس کیهان همچنین با اشاره به انتقاد از برنامه موشکی از سوی این نمایندگان نوشته است: «اگر فداکاری رزمندگان و صنایع موشکی کشورمان هم نبود که این آقا و خانم نماینده الان باید پوتین تروریست‌های داعش را واکس می‌زدند و به عنوان برده به شیوخ عیاش آل سعود فروخته می‌شدند!»

 

نکته جالب توجه در این انتقادات این است که تنها متوجه دو نماینده منتقد است و هاجر چنارانی از این انتقادات مصون مانده است.

 

محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس در این باره نوشته است: «فقط به پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری معترض شده‌اند. نماینده اصول‌گرایان که همه را به خیانت متهم کرده مصون مانده.»

 

شکایت وزارت کشور از پروانه سلحشوری

 

انتقاد و شکایت از نمایندگان مجلس تنها به موضوع نطق‌هایشان مربوط نمی‌شود. وزارت کشور از پروانه سلحشوری به دلیل اعتراض به ضرب و شتم دختر جوان از سوی یک مامور نیروی انتظامی شکایت کرده است.

 

پروانه سلحشوری گفته هنوز نمی‌داند که این شکایت از سوی ناجا تنظیم شده یا وزارت کشور اما در هر حال ناجا نیز زیر مجموعه وزارت کشور است. سلحشوری گفته: «واقعیت این است که نفس شکایت از یک نماینده مجلس به‌خاطر دفاع از حقوق شهروندان، چه از جانب وزارت کشور و چه از جانب ناجا به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این وزراتخانه امری غیرقابل قبول و مردود است.»

 

این شکایت مربوط به تذکر سلحشوری به وزیر کشور و طرح سوال از او به خاطر ضرب و شتم یک دختر جوان از سوی مامور نیروی انتظامی است. این نماینده مجلس گفته: «بنده به‌ عنوان نماینده مردم موظف بودم به این ماجرا که موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شده بود، ورود کنم و دقیقاً وظیفه نمایندگی‌ام را بجا آورده‌ام.»

 

به گفته سلحشوری هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان این شکایت را نیز به جا ندانسته است.

 

در فضای مجازی نیز سخنان پروانه سلحشوری و دو نماینده دیگر با انتقاداتی روبرو شد. از جمله برخی از کاربران اصولگرا نطق سلحشوری را از آن خود او ندانسته و نوشتند: «پروانه سلحشوری را زیاد جدی نگیرید! متن دیکته شده را خوانده! چون اصولا اعضای لیست امید اراده‌ای از خود ندارند! بگردیم دنبال کسی که کاتب این نطق هاست… چقدر متن نطق لیست تَکراری‌ها شبیه به بیانیه‌های میرحسین و کروبی است!»

 

“این نمایندگان تنها نیستند”

 

هم‌زمان با انتقادات به این نمایندگان، موجی از حمایت از آنها نیز به راه افتاده است. شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی به دفاع از نطق این سه نماینده پرداخته و آنها را نمایندگان واقعی مردم دانسته‌اند.

 

آذر منصوری، عضو حزب مشارکت ایران اسلامی در توییتش نوشته است: «۲۰ نفر از نمایندگان از پروانه سلحشوری به خاطر حق‌گویی به هیات نظارت نمایندگان شکایت نامه می‌نویسند. کیهان مجاز است بدترین توهین‌ها را نسبت به او و ‌دکتر حیدری منتشر کند. نباید آنها را در دفاع از حق مردم تنها گذاشت.»

 

مهرانگیز کار، وکیل و حقوقدان مقیم واشنگتن هم نوشته است: «بالاخره بدون آن که در انتخابات گزینشی رای بدهیم، صاحب یک نماینده از جنس فکری خودمان شدیم: پروانه سلحشوری.»

 

برخی دیگر نیز به انتقاد این نمایندگان از نظارت استصوابی و دفاع اصولگرایان از این نوع نظارت اشاره کرده‌اند. از جمله محمدجواد اکبرین، روزنامه‌نگار نوشته است: «می‌گویند نماینده اصولگرای قم گفته: اگر شورای نگهبان اصلاح‌طلبانی که اسم و رسم دارند را رد صلاحیت نمی‌کرد نوبت به پروانه سلحشوری نمی‌رسید! از اعترافِ پنهان در این جمله که بگذریم، آن اصلاح‌طلبان هم اگر ارزشی داشتند به میزان نزدیکی‌شان با همین تصویر از نمایندگی بود نه دوری‌شان!»

 

اعظم ویسمه، روزنامه‌نگار هم نوشته است: «۱۰ تا نماینده مثل پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری داشتیم شاید مجلس به راس امور بر می‌گشت و به وظیفه اصلیش نظارت عمل می‌کرد آن وقت با اخبار بده بستان‌ها در مجلس و معامله سر سوال و استیضاح سرگرم نبودیم.»

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران از ۱۴ شهریور تا اول مهر (۵ تا ۲۳ سپتامبر) دومین دور تعطیلات تابستانی‌شان را سپری می‌کنند. شاید تا اول مهر آب‌ها از آسیاب اعتراض و شکایت از نمایندگان منتقد بیفتد.

خامنه‌ای و روحانی، فرورفته‌ در منجلاب بحران‌های فزاینده!

هفته گذشته مردم کشورمان پرده‌ای دیگر از نمایش‌های مزورانه اصحاب قدرت رژیم ولایی در راستای “حفظ نظام”‌ و مدیریت بحران را شاهد بودند، اما دیگر واقعیت‌های امر آن‌چنان آشکارند که این‌گونه نمایش‌های تکراری بیشتر به مضحکه شبیه شده‌اند.

ادامه

ایران, سیاسی, فساد, مقاله

علیرضا سلیمی؛ آقای رئیس جمهور از مردم عذرخواهی کنید / ۱۴۰ هزار میلیارد تومان کجا رفته است؟

علیرضا سلیمی در نشست علنی روز چهارشنبه ۱۴ شهریور، مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود … با بیان اینکه رئیس جمهور باید از مردم عذرخواهی کند، گفت: براساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئولیت اجرای قانون برعهده رئیس جمهور است و براساس اصل ۱۲۱ وی قسم یاد کرده که پاسدار قانون اساسی باشد و ... علیرضا سلیمی؛ آقای رئیس جمهور از مردم عذرخواهی کنید / ۱۴۰ هزار میلیارد تومان کجا رفته است؟

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فساد, فقر

روحانی نتوانست مجلس را قانع کند/ گزارش سؤالات به قوه قضائیه رفت

حسن روحانی، رییس‌جمهوری امروز در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا برابر اصل هشتادوهشت قانون اساسی و ماده ۲۱۲ قانون آیین‌نامه داخلی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد، اما بعد از ارائه توضیحات او نمایندگان تنها از یکی از سوالات او قانع شدند و چهار سوال دیگر به قوه‌قضاییه ارجاع شد.

ادامه

ایران, خبر, سیاسی

بن‌بست سیاست‌های علی خامنه‌ای و حاکمیت مطلق ولایت فقیه

اغراق‌آمیز نخواهد بود اگر گفته شود در مقطع‌زمانی کنونی کشور ما از نظر وضعیت درونی و روابط بین‌المللی در موقعیتی سرنوشت‌ساز، استثنایی و بسیار بحرانی قرار گرفته است.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, سیاسی, مذاکرات اتمی, مقاله