چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

سقوطِ قدرت خرید زحمتکشان، با افزایش قیمت‌ها

رشد فقر و افزایش بیکاری از پیامدهای اجرای سیاست‌های ضدمردمی رژیم ولایت فقیه در مسیر آزادسازی اقتصاد است.هیئت نمایندگی صندوق بین‌المللی پول در دیدارش از ایران از “افزایشِ قیمت حامل‌های انرژی” و “انجام اصلاحات در نظام جامع یارانه‌های نقدی” به‌وسیلهٔ  رژیم در لایحهٔ بودجهٔ سال ۹۷ حمایت کرد.

 

جالب این‌جاست که هیئت نمایندگی صندوق بین‌المللی پول نیز- با به‌عاریت  گرفتن ترفند رژیم فاسد ولایت فقیه- “انجامِ اصلاحات در نظام جامع یارانه‌های نقدی” را با “هدف حمایت درآمدی از اقشار فقیر جامعه در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷” توصیف کرد. در صورتی که حتی فتاح، رئیس کمیته امداد خمینی، اعلام کرده است: “بخشی از مستمری‌بگیران کمیته امداد، واجد شرایط دریافت حقوق نیستند.”

 

باز هم در توصیف هدف رژیم در بالا بردن سرسام‌آور قیمت حامل‌های انرژی، نوبخت، سخنگوی دولت، ۲۵ آذرماه، گفت:  “برای ایجاد حدود یک میلیون فرصت شغلی نیاز به اصلاحِ قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده است.” در صورتی که روزنامهٔ شرق، ۲۹ آذرماه، گزارش داد: “بررسی‌ها نشان می‌دهد که در جریان شوک قیمتی انرژی در سال ۱۳۸۹، از طریق ورشکستگی و تعطیلی بنگاه‌ها، حداقل ۱٫۴ میلیون شغل در سال ۹۰ نسبت به ۸۹ از بین رفته است و طبق بررسی حسن سبحانی، کارشناس اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود که با این شوک قیمتی جدید [برای سال ۹۷] نیز حدود ۸۰۰ هزار شغل از بین برود.” خودِ نوبخت گفته است: “در هر خانه‌ای که می‌روید حداقل سه بیکار تحصیل‌کرده وجود دارد”؛ خبرگزاری تسنیم، ۲۹ آذرماه، نیز نوشت: “حدود ۸ میلیون نفر تحصیل‌کردهٔ بیکار داریم”.

 

رژیم ضدمردمی ولایت فقیه علاوه بر بیکار کردن حداقل ۱٫۴ میلیون کارگر فقط در حین اجرای فاز اول “هدفمندی یارانه‌ها” در یک سال ۸۹ تا ۹۰، و تحمیل حمایت مالی از ۸ میلیون تحصیل‌کردهٔ بیکار به زحمتکشان، تصمیم دارد ۸۰۰ هزار شغل دیگر زحمتکشان را نیز از بین ببرد. رژیم ولایی با بر پا کردن لشکر میلیونی کارگران بیکار، توانسته است امنیتِ شغلی کارگران را ویران کند و حداقل مزد کارگران را به ۹۳۰ هزار تومان در ماه پایین بیاورد، یعنی دستمزد اکثریت قریب به‌اتفاق کارگران را تا یک‌پنجمِ خط فقر ۴٫۵ میلیون تومانی در ماه کاهش دهد.

 

بار دیگر رژیم ولایت فقیه به “اصلاحِ” قیمت حامل‌های انرژی و آزادسازی قیمت نان تصمیم گرفته است. اخیراً نوبخت در خصوص “افزایش قیمت بنزین تا ۱۵۰۰ تومان”- یعنی “افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدیِ نرخ حامل‌های انرژی”- گفت: “دولت اجازه دارد تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند… بر اساس قیمت‌های موجود چیزی حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان کسب کرده‌ایم… با قیمت کنونی بنزین نمی‌توان به سقف برسیم… درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومان ظرفیت قانون است.”

 

سخنگوی رژیم ضد مردمی ولایت فقیه افزایشِ “۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی” را “ظرفیتِ قانون” می‌نامد و هدف رژیم از افزایشِ قیمت حامل‌های انرژی در لایحهٔ بودجهٔ ۹۷ را باز هم “اجرای برنامهٔ اشتغال گسترده و مولد” اعلام می‌کند. این درحالی است که یک اقتصاددان “پیشنهادِ گران شدن بهای حامل‌های انرژی” را “کابوس واحدهای صنعتی و مزدبگیران” خواند. ایلنا، ۵ دی‌ماه، نوشت: “طبق گزارش‌های مرکز آمار، شمار کارخانه‌های متوسط و بزرگ از ۱۷ هزار و ۶۰۳ واحد در سال ۱۳۸۶ به ۱۴ هزار و ۷۸۷ واحد در سال ۱۳۹۱” رسید.

 

یک اقتصاددان، ۲ دی‌ماه، با اعلام اینکه: “افزایش بهای ارز و بهای حامل‌های انرژی تورم بسیار سنگینی را بر اقتصاد تحمیل” خواهند کرد “افزایش ده درصدی حقوق کارکنان دولت” و “کاهش گستردهٔ شمار یارانه‌بگیران و حذف یارانهٔ نان” در بودجه ۹۷ را “تشدید عمومی فقرِ دستمزدبگیران” خواند.

حسن روحانی حدود ۴ سال پیش، در آغاز اجرای فاز دوم “هدفمندی یارانه‌ها”، گفت: “ما ناچاریم در افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی، شیب ملایمی را در نظر بگیریم” و قرار شد “مبنای تعیین نرخ بنزین ٬فوب خلیج فارس۱٬” باشد. “اتحادیه” لنج‌بران خوزستانی، ۱۸ آذرماه سال جاری، از افزایشِ بهای گازوئیل مصرفی شناورها “برای سومین بار در کمتر از یک‌ماه” و روی آوردن “شمار قابل‌توجهی از” لنج‌بران “به مشاغل دیگر از جمله مشاغل کاذب” خبر داد.

 

خبرگزاری ایلنا “افزایشِ سریع بهای سوخت در بنادر ایران” را به‌‌منزلهٔ یکی از معضل‌های صنفی لنج‌داران عنوان کرد که “برای تهیه سوخت ارزان‌تر راهیِ بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس” می‌شوند [ایلنا، ۲۰ آبان‌ماه ۹۶].

اجرای فازهای ۱، ۲ و ۳ قانون ضدملی “هدفمندی یارانه‌ها” زیر پوشش ترفندهایی همچون: “رونقِ تولید”، “ایجادِ اشتغال”، “کاهشِ هزینه‌ها” در بخشِ سلامت و “احساس کرامتِ بیشتر” مردم، صرفاً دروغ‌هایی ولایی و “هدفمند” بوده‌اند. در خلال جنبش اعتراضی توده‌های محروم در روزهای اخیر به‌دلیل گرانی لگام‌گسیخته، فقر، محرومیت، ظلم و بی‌عدالتی، روحانی در  روز ۱۱ دی‌ماه گفت: “وضع اقتصادی ما از وضع اقتصادیِ متوسط دنیا بهتر است.”

 

با مبارزه‌یی پیگیر و سازمان‌دهی اتحادِ مبارزاتی زحمتکشان، می‌توان رژیم فاسد و دیکتاتوری ولایت فقیه را به چالش طلبید.

———————————

۱.‌ “فوب” (FOB) یا  Free On Board، به قراردادی بین‌المللی گفته می‌شود که فروشندهٔ کالا به کشوری خارجی تعهد می‌کند هزینه حمل و نقل با کشتی را بپردازد و کالا را در بندر کشور خریدار به آن تحویل دهد. قیمت “فوب” پایین ترین قیمت یک کالا به شمار می رود و تنها به خلیج فارس محدود نمی‌شود، ازجمله، قیمت فوب خلیج مکزیک و جز این‌ها.

نامۀ مردم

ترامپ: کسری تراز تجاری آمریکا با چین ‘غیر قابل‌ تحمل’ است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیانیه کاخ سفید در این رابطه می‌افزاید: رئیس جمهوری در یک تماس تلفنی با همتای چینی خود «شی جین پینگ» از تداوم افزایش کسری تراز تجاری آمریکا با چین ابراز تاسف کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر

آمریکا: ارز مجازی’پترو’ درصورت ورود به‌بازار احتمالا موجب اعتبار برای دولت کاراکاس می‌شود

به گزارش شبکه تله سور، سخنگوی وزارت خزنه داری آمریکا دیروز (سه شنبه) در بیانیه ای نوشت: ارز جدید مجازی ونزوئلا می تواند برای شخصیت های آمریکایی خطرات حقوقی به همراه داشته باشد چون ممکن است تحریم های جدید امریکا را نقض کند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, خبر, ونزوئلا