رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر کوبا در تهران: کاستروها بخش جدایی‌ناپذیر تاریخ، حال و آینده کوبا هستند

پس از درگذشت فیدل فقید فرمانده ارشد، مردم کوبا بخصوص افراد جوان‌تر، بر شعار؛ من یک فیدل هستم اتفاق نظر داشتند و به معنی آن است تا زمانی که هر یک از ما در کوبا حضور خواهیم داشت، کاسترو، فیدل و انقلاب نیز وجود دارند.

 

آلکسیس باندریچ وگا با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تازه‌ترین اتفاق رخ داده در کوبا و کناره‌گیری رائول کاسترو از قدرت و این‌که آینده کوبا بعد از کاستروها چگونه خواهد بود؟ گفت: کوبا هرگز بدون کاستروها نخواهد بود، کاستروها بخش جدایی ناپذیر از تاریخ، حال و آینده کوبا هستند. اقدامات و نظریات آن‌ها همواره در سرنوشت انقلاب کوبا و مردمش موثر بوده است.

 

وی تصریح کرد: کوبا از این پس رئیس جمهور جدیدی را پیش روی خود خواهد دید و فیدل و رائول کاسترو نیز در صحنه این کشور حضور خواهند داشت. من هیچ شکی نسبت به ادامه برنامه‌های انقلاب و دفاعی در اصول مربوط به تمامیت، استقلال و عدالت اجتماعی ندارم.

 

سفیر کوبا در تهران همچنین بیان کرد: هیچ شبهه‌ای در مورد آینده تعهدات بین‌المللی ما در راستای مبارزه برای نیل به صلح و نظم بین‌المللی نیز وجود نخواهد داشت. پس از درگذشت فیدل فقید فرمانده ارشد، مردم کوبا بخصوص افراد جوان‌تر، بر شعار؛ من یک فیدل هستم اتفاق نظر داشتند و به معنی آن است تا زمانی که هر یک از ما در کوبا حضور خواهیم داشت، کاسترو، فیدل و انقلاب نیز وجود دارند.

 

این مقام کوبایی همچنین درباره این‌که بعد از برجام سطح روابط اقتصادی و تجاری ایران و کوبا با توجه به این که هر دو کشور مورد تحریم هستند، تا چه اندازه رشد داشته است؟ گفت: روابط اقتصادی دو کشور در شرایط خوبی قرار دارد اما کافی نیست. هم ایران و هم کوبا به لحاظ سیاسی تمایل دارند تا مبادلات اقتصادی دو کشور تقویت شود.

 

وی افزود: علاوه بر تحریم‌ها عوامل دیگری هم در روابط اقتصادی تاثیر گذار است. ایران و کوبا اقتصاد متفاوتی دارند؛ کوبا جزیره کوچکی است و اغلب صادراتش در زمینه‌های تولید دارو، توریسم و خدمات انجام می‌شود. اما ایران کشور بزرگی است که به لحاظ جغرافیایی در فاصله دورتری از کشور ما قرار دارد.

 

سفیر کوبا در تهران اظهار کرد: به نظر می رسد هر دو کشور می‌توانند در زمینه‌هایی مانند بهداشت، توریسم، ورزش، تحقیقات پزشکی، آموزش عالی و کشاورزی با یکدیگر همکاری داشته باشند. با توجه به این که هر دو کشور با تحریم‌هایی از سوی ایالات متحده رو به رو هستند شاید موقعیت خوبی باشد برای این که بتوانند به لحاظ تجاری و اقتصادی جایگاه خود را گسترش داده و با تحریم‌ها مبارزه کنند.

 

وی با اشاره به این که ایران یکی از قدرت‌های نانوتکنولوژی در جهان است، گفت: اخیرا نیز دبیر ستاد فناوری‌های نانو ایران طی سفری که به کوبا داشت آزمایشگاهی را اهداء و افتتاح کرد، لذا مساله نانوتکنولوژی از جمله موضوعاتی است که می توانیم به لحاظ اقتصادی در آن زمینه کارکنیم.

 

این دیپلمات کوبایی همچنین یادآور شد: کوبا ۶۰ سال است که با تحریم‌های اقتصادی مواجه است، آن هم در شرایطی که سعی شده مشکلاتی را با تحریم‌ها برای مردم کوبا به وجود آورند تا با ایجاد نارضایتی در مردم بتوانند به هدف خود یعنی تغییر رژیم دست یابند. البته در نظر داشته باشید کشور ما به ایالات متحده بسیار نزدیک است و او می‌تواند تسلط بیش‌تری داشته باشد.

 

باندریچ وگا تاکید کرد: یکی از نقاط قوت انقلاب ما این است که همچنان ایالات متحده نتوانسته تسلط لازم را داشته باشد. ما هیچ وقت قدرت نظامی مانند ایالات متحده نخواهیم داشت، از لحاظ اقتصادی هم به آن‌ها نمی‌رسیم اما توانسته‌ایم مقاومت کرده و از لحاظ سیاسی، اقتصادی، آموزش و همکاری مردم در دفاع از کشور سطح خود را ارتقاء دهیم.

 

این دیپلماتیک کوبایی در تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در صورت خروج آمریکا از برجام، آیا سیاست‌های کوبا در قبال ایران تغییر خواهد کرد؟ گفت: ما همیشه از برجام دفاع کرده‌ایم زیرا معتقدیم برجام نقش مهمی در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی دارد. در واقع مباحث اتمی یک موضوع است، این که ایران بتواند از خود دفاع کند موضوع دیگری است و نباید این‌ها را با هم مختلط کرد.

 

وی تاکید کرد: ما حمایت خود را از برجام اعلام می‌کنیم تا ادامه داشته و هیچ کشوری از آن خارج نشود. زیرا برجام یک قرارداد بین‌المللی میان چند کشور است و باید همه به آن متعهد باشند.

 

سفیر کوبا در تهران همچنین درباره سفر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به آمریکای لاتین و دیدار با رائول کاسترو این‌که آیا کوبا تمایل دارد ارتباطات خود را با عربستان تقویت کند؟ اظهار کرد: در این سفر و دیدار طرفین برای گسترش روابط به ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری ابراز تمایل کردند. زیرا پیش از این عربستان سعودی در کوبا اقدام به سرمایه گذاری کرده و مبلغی حدود ۲۶ میلیون دلار را قرض داده که مقرر شده در بازده زمانی طولانی مدت بازگردانده شود.

 

به گفته وی، موضوعات اقتصادی، صلح در خاورمیانه و روابط با سایر کشورهای عربی از دیگر موضوعات مورد بحث در جریان سفر وزیر خارجه عربستان به کوبا بود.

 

باندریچ وگا خاطرنشان کرد: کوبا کشور مستقلی است واز نظر سیاسی اصول اولیه‌ و کاملا شناخته شده‌ای دارد که هیچ وقت در مورد این اصول با هیچ کشوری مذاکره نمی کند.

 

وی با تاکید بر اینکه سفر وزیر خارجه عربستان به کوبا تاثیری در روابط ایران و کوبا نخواهد داشت، گفت: مباحثی در مورد کشورهای عربی مطرح شد که آن هم مربوط به الان نیست و یک رابطه تاریخی است.

 

سفیر کوبا در تهران در ارزیابی خود از حمله موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه نیز اظهار کرد: کوبا از اولین کشورهایی بود که طی بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد. به نظر ما حمله‌ای بر ضد حقوق بشر و غیر عادلانه بود. اهداف آن‌ها از این حمله به گفته خودشان تغییر رژیم سوریه بود. بنابراین سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه این حمله را انجام دادند بدون این‌که شورای امنیت آن را تایید کند حتی مجالس و کنگره‌های کشورهایشان هم آن را تایید نکردند.

 

وی همچنین درباره دخالت آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین به ویژه این‌که اخیرا بودجه‌ای را برای مداخله در کوبا تصویب کرده است؟ گفت: در حال حاضر در روابط آمریکای لاتین با دولت آمریکا نوعی عقب گرد وجود دارد. گرچه آمریکا تلاش می‌کند تا در هژمونی و مسائل داخلی دخالت کند حتی این امکان وجود دارد که مجددا به استفاده از گزینه‌های نظامی روی آورد.

 

باندریچ وگا تصریح کرد: در واقع این سیاستی است که ایالات متحده همیشه علیه کشورهای آمریکای لاتین داشته و سعی کرده تا استقلال این کشورها را با دخالت از بین ببرد؛ البته تا خبرگزاری‌هایی که در اختیار دارند اخلاق را کنار گذاشته و فقط با اهداف سیاسی کار می‌کنند.

 

وی همچنین اظهار کرد: به طور کلی شرایط سختی در آمریکای لاتین شکل گرفته و با روی کار آمدن ترامپ هم بدتر شده است. اما کوبا هیچ وقت تهدیدات و فشارها را نمی پذیرد و از اصول اولیه خود حتی یک میلیمتر عقب نشینی نمی‌کند.

 

باندریچ وگا در پایان بیان کرد: روابط جدیدی که با بازگشایی سفارت‌ها میان کوبا و آمریکا شکل گرفته بود در حال حاضر به عقب برمی‌گردد اما ‌آن‌ها نباید ایده سیاسی و طرز فکر ما را تغییر دهند زیرا ما هم چنین قصدی نداریم.
گفت‌وگو: فاطمه خوش‌نیت
ایسنا

دیاز کانل؛ کوبا به کاسترو احتیاج دارد تا ما همواره آماده رویارویی با امپریالیسم باشیم

رائول کاسترو با رأی مجمع ملی کوبا رسماً ریاست‌جمهوری این کشور را به میگوئل دیاز کانل واگذار کرد؛ از مجموع ۶۰۴ نماینده این مجمع، ۶۰۳ نماینده به کانل ۵۷ ساله که تنها کاندیدای جانشینی کاسترو در این سمت بود، رأی موافق دادند.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, خبر, کوبا

روسیه: آمریکا عامل بی‌ثباتی اقتصادی و اجتماعی ونزوئلا است

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفت، از نظر مسکو سیاست‌های آمریکا در قابل ونزوئلا غیر مسوولانه است و واشنگتن وخامت شرایط اجتماعی و اقتصادی در این کشور آمریکای لاتین را تشدید می‌کند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, روسیه, ونزوئلا

اوو مورالس؛ برای نجات بشریت، «کاپیتالیسم و امپریالیسم» باید نابود شوند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آژانس خبری «ای بی آی»، اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی در باره خطری هشدار داد که توسعه سرمایه داری برای کل بشریت به همراه دارد.

ادامه

امریکای لاتین, بولیوی, جهان, حقوق بشر, خبر, دیدگاه