بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه امروز پنجشنبه، اعلام کرد بیش از ۳۱۰۰ «مزدور خارجی» در حین عملیات نظامی روسیه برای اوکراین می‌جنگند و بیشتر آنها از آمریکا و کانادا آمده‌اند. به گزارش ایسنا، در بیانیه دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه آمده است: «بازرسان، اطلاعاتی در مورد تعداد کلی بیش از ۳۱۰۰ مزدور خارجی دارند که ... بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

ادامه

آمریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, کانادا, گرجستان

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

به گفته یک مشاور ناتو تصویب کمک مالی آمریکا برای اوکراین بیشتر به سود آمریکاست. سرهنگ ژاک بو، افسر اطلاعاتی سابق سوئیس و مشاور ناتو در مصاحبه با کانال یوتیوب دیالوگ ورکز گفت: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده است ممکن است به کی‌یف نرسد. او گفت: اگر به این بسته کمک مالی نگاه ... مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, سوئیس, شرق اروپا, غرب, ناتو

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

سفر پوتین به هند و احتمال فروش سامانه‌های پیشرفته روسی به دهلی‌نو

در حالی که قرار است ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ماه آینده به کشور هندوستان سفر کند، مساله روابط نظامی و فروش تسلیحات پیشرفته روسی به دهلی نو در کانون توجه برخی تحلیلگران نظامی قرار گرفته است.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا از “اوراسین تایمز”، انتظار می‌رود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ماه آینده از کشور هند دیدن کند که نه تنها مصادف با تحویل اولین سامانه‌های موشکی زمین به هوای اس-۴۰۰ است، بلکه همچنین در این سفر مذاکراتی هم با نارندرا مودی نخست وزیر هند درباره احتمال فروش سامانه‌های موشکی فوق پیشرفته اس-۵۰۰ و اس-۵۵۰ هم انجام خواهد شد.

 

اگر مذاکرات نتیجه بخش باشد در این صورت هند می‌تواند اولین خریدار خارجی سامانه‌های دفاع هوایی اس-۵۰۰ و اس-۵۵۰ روسیه باشد. آماده‌سازی‌ها برای سفر پوتین به هند در جریان است و بیانیه رسمی در خصوص تاریخ دقیق بزودی منتشر خواهد شد.

 

“پرومته” اس-۵۰۰ هم‌اکنون تولید شده و در ژوییه سال جاری برای اولین بار با موفقیت آزمایش شد. نیروهای مسلح روسیه در ماه سپتامبر دریافت اولین واحدهای اس-۵۰۰ را شروع کردند و تا ماه اکتبر نیز اولین تیپ (بریگاد) اس-۵۰۰ توسط نیروهای ویژه هوافضای روسیه برای پوشش دفاعی از مسکو و منطقه صنعتی مرکزی کشور مستقر شد.

 

برُد عملیاتی اس-۵۰۰ حدود ۶۰۰ کیلومتر است و سامانه متحرک پرومته اس-۵۰۰ علاوه بر ارائه دفاع هوایی تاکتیکی در میدان نبرد،‌ یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در جهان به شمار می‌رود.

 

تحلیلگران روسی معتقدند که اس-۵۰۰ حتی‌ می‌تواند ماهواره‌ها را در مدارهای پایین زمین و هواپیماهای رادارگریز نسل پنجم را همانند موشک‌های کروز و بالستیک هدف قرار دهد. همچنین گفته می‌شود که این سامانه به علت مقاومت در برابر جنگ الکترونیک قابلیت پایداری بیشتری دارد.

 

موشک زمین به هوای اس-۵۵۰

 

در ارتباط با موشک زمین به هوای اس-۵۵۰ هم اعتقاد بر این است که این موشک نیز بر اساس پرومته اس-۵۰۰ ساخته شده و قرار است به اولین سامانه دفاع موشکی تخصصی و سامانه دفاعی ضدفضایی با توانایی نابود کردن موشک‌های بالستیک‌ بین‌ قاره‌ای ICBM تبدیل شود.

 

در حال حاضر کشورهایی مانند روسیه و آمریکا سامانه‌های دفاع موشکی دارند که می‌توانند با دقت کلاهک‌های ICBM را سرنگون سازند. اما این سامانه‌ها متحرک نیستند و در عوض در سیلوهایی مستقر هستند که آسیب‌پذیری آنها را بالا می‌برد.

 

ریانووستی ۱۳ نوامبر گزارش داد که سیستم متحرک اس-۵۵۰ قابلیت رهگیری موشک‌های بالستیک با بردهای متفاوت را دارد و در ارتفاع بالاتری نسبت به سیستم آمریکایی “تاد” THAAD و همچنین سامانه‌های اس-۴۰۰ و اس-۵۰۰ عمل خواهد کرد.

 

در این حال “دمیتری شوگائف” رئیس سازمان همکاری‌های نظامی روسیه گفته است که هندوستان ممکن است اولین کشوری باشد که روسیه به علت عمق روابط نظامی دو کشور، تسلیحات پیشرفته دفاع هوایی “پرومته اس-۵۰۰” را به آن کشور صادر نماید.

 

هندوستان یکی از شریکان راهبردی طولانی مدت روسیه بوده و از دیرباز تسلیحات نظامی روسی از جمله تانک، سلاح‌های سبک و هواپیما و کشتی و زیردریایی را به کار گرفته است. هند همچنین در حال خرید سامانه “تریامف اس-۴۰۰” است. دو کشور همچنین بطور مشترک در حال تولید موشک‌های فراصوت “براموس” BrahMos هستند. .

 

هندوستان هرچند یکی از شریکان دفاعی اصلی آمریکا است اما دوستی و “مشارکت راهبردی” بی‌سابقه‌ای هم با روسیه دارد. دهلی نو از سال ۱۹۹۱ تا کنون تسلیحاتی به ارزش هنگفت ۷۰ میلیارد دلار از روسیه خریداری کرده و بین سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز قراردادهای تسلیحاتی جدیدی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار امضا کرده است.

 

هر چند هندوستان در ارتباط با مسائلی مانند کیفیت، قطعات یدکی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری ناامیدی‌ها و گلایه‌هایی داشته است اما روابط دو کشور در خصوص کسب و کار تسلیحات بنا به عللی پا بر جا خواهد ماند از جمله اینکه این روابط سابقه‌ای تاریخی از زمان اتحاد شوروی دارد. علت دیگر هم این است که هند به علت آشنایی اپراتورها همچنان به روسیه برای ادامه کار نیروهای نظامی وابسته است. علت سوم هم اینکه هندوستان همچنان تسلیحات روسیه را از لحاظ هزینه به صرفه می‌داند.

 

علت چهارم هم اینکه حمایت روسیه از فناوری دفاعی هندوستان را نمی‌توان نادیده گرفت. فروش تسلیحات روسی، تبادل اطلاعات، همکاری، انتقال فناوری و راهنمایی‌های فنی اغلب در مواجهه با فشارهای سنگین آمریکا، کمک زیادی به بازدارندگی راهبردی هند کرده است.

 

عامل پنجم نیز که درک آن بسیار مهم است، این است که روسیه در ازای همه اینها درخواستی برای دسترسی ویژه جهت ایجاد پایگاه یا تاسیسات اطلاعاتی جاسوسی در هند نکرده است.

پوتین، غرب را مجبور کرده طبق میل او حرکت کند

روزنامه وال استریت ژورنال، ولادیمیر پوتین را “مرد قوی روسیه” توصیف کرد که طی دوره ریاست‌جمهوری‌اش اقدام به مدرنیزه سازی ارتش و بهبود تجارت جهانی سوخت کرده است.

ادامه

اوکراین, جهان, روسیه, شرق اروپا, گرجستان, مقاله, ناتو

ابراز نگرانی کره جنوبی از آزمایش سلاح ضد ماهواره روسیه

دولت کره جنوبی ضمن ابراز نگرانی درباره آزمایش اخیر یک موشک ضدماهواره توسط روسیه، خواستار اقدامات بین‌المللی برای استفاده از فضای خارج از جو زمین به شیوه‌ای «مسالمت‌آمیز و با ثبات» شد.

ادامه

امریکا, انگلستان, جنگ سرد, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, کره جنوبی, گزارش