خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

روزنامه گاردین طی یادداشتی انتقادی، سیاست دخالت دولتمردان انگلیس در امور کشورهای دیگر و ادعای مهار بخشی از موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده ایران علیه اسرائیل را تنها اشتهای سیاستمداران بریتانیا برای حضور در عرصه جهانی قدرت ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه انگلیسی، در جریان پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل، ... انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, افغانستان, اقیانوس هند, انگلیس, اوکراین, ایران, جهان, سودان, سوریه, صلح, عراق, فلسطین, لیبی, یمن

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

سرکوب خونین اعتراض‌های مردم اهواز و ادامۀ سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم

در هفتهٔ گذشته، شهر اهواز تظاهرات مردم در اعتراض به پخش برنامه‌یی تلویزیونی را شاهد بود. این اعتراض در ارتباط با نحوهٔ پخش برنامه‌یی بود که نوعی توهین و تبعیض نسبت به هم‌وطنان عرب‌زبان تلقی می‌شد.

 

سایت دویچه‌وله به‌زبان فارسی در گزارشی نوشت: “شهروندان عرب اهواز در اعتراض به آنچه آن را رفتارهای نژادپرستانه می‌خواندند، در برابر صداوسیمای خوزستان تجمع کردند. تظاهرات مردم عرب اهواز امروز پنجشنبه (۹ فروردین/ ۲۹ مارس) نیز برای دومین روز پیاپی در اعتراض به آنچه آن را ٬رفتارهای نژادپرستانه٬ صداوسیمای جمهوری‌اسلامی در ٬انکار هویت٬ خود می‌خوانند، ادامه یافت. ویدئوها و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که شمار زیادی از شهروندان عرب اهواز در روز پنجشنبه هم با تجمع در خیابان نادری این شهر، به تظاهرات اعتراضی خود علیه رسانه حکومتی ایران ادامه داده‌اند. آنها با سر دادن شعار به‌همراه پای‌کوبی سنتی مردان و هلهله زنان عرب، اعتراض خود به آنچه آن را ٬انکار هویت٬ خود می‌خوانند بیان می‌کنند. روز گذشته نیز گروه کثیری از شهروندان عرب اهواز با تجمع در برابر ساختمان صداوسیمای خوزستان، به اقدامی که آن را ٬رفتارهای نژادپرستانه٬ می‌خواندند، اعتراض کردند. آنان به اقدام ٬توهین‌آمیز٬ شبکه ۲ تلویزیون معترض بودند. این حرکت اعتراضی متوجه برنامه‌ای تلویزیونی در روز دوم فروردین‌ماه بوده که مجری آن عروسک‌هایی را با لباس اقوام مختلف روی نقشه ایران و در جایی که این اقوام زندگی می‌کنند می‌چسباند. اما روی منطقه اهواز به‌جای عروسک نماد مردم عرب، عروسک دیگری را قرار داد. مردم عرب خوزستان این اقدام را حذف قوم عرب از نقشه ایران دانسته‌اند.”

 

خبرگزاری هرانا نیز در گزارش خود آورده است: “صدها تن از شهروندان معترض اهوازی به‌دلیل آنچه رفتارهای نژادپرستانه صداوسیمای جمهوری‌اسلامی در انکار هویت خود می‌خوانند، برای سومین روز متوالی در محله‌های عمدتاً عرب‌نشین شهر اهواز دست به تظاهرات و تجمع زدند. نیروهای انتظامی و امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و نیروهای ضدشورش استفاده کردند. گزارش‌ها از دستگیری تعداد پرشماری از معترضان و زخمی شدن بعضی از آنان حکایت دارد.

 

خبرگزاری ایسنا،۱۰ فروردین‌ماه، در خبری در ارتباط با این تظاهرات، نوشت: “امام جمعه موقت اهواز با اشاره به مسئله اخیر پیش‌آمده در صداوسیما گفت: اشتباهی انجام شد که به‌هیچ‌وجه تعمدی نبوده و اقوام عرب در خوزستان مکدر شدند.” گزارش‌های دیگر رسانه‌ای از تیراندازی و بازداشت ۱۲ نفر از تظاهرکنندگان حکایت دارد. در کلیپ‌های منتشر شده در شبکه‌ها و سایت‌های اینترنتی صدای شلیک گلوله و گاز اشک‌آور شنیده می‌شود.

 

حزب تودۀ ایران سیاست های نژاد پرستانه و سرکوبگرانه رژیم ولایی در رابطه با خلق عرب خوزستان را قویاً محکوم می کند.

 

در گزارشی دیگر، خبرگزاری هرانا خبر داد و نوشت: “از هفته‌های آخر ۱۳۹۶ در ایران موجی از احضار و بازجویی‌ها در کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام آغاز شده که با آغاز سال جدید همچنان این احضارها ادامه دارد. یک منبع آگاه گفت که بسیاری از این افراد توسط پلیس فتا تحت بازجویی قرار گرفته‌اند و پرونده‌های تعدادی از آنها نیز به دادسرا فرستاده شده است. اجلال قوامی، سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان و دانا سیدعباسی از شهروندان اهل کردستان ازجمله کسانی هستند که پس از احضار و بازجویی در پلیس فتا به شعبه اول بازپرسی دادسرای کردستان احضار شده‌اند. این منبع آگاه گفت: ٬اجلال قوامی در پلیس فتا در سنندج در ارتباط با اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ و کانال‌های تلگرامی مخالف حکومت تحت بازجویی قرار گرفته و روز دوشنبه، پنجم فروردین‌ماه در شعبه اول بازپرسی دادسرای کردستان با شکایت بسیج رسانه به ارتباط و همکاری با کانال‌های مخالف نظام و نشر اکاذیب و مطالب خلاف قانون متهم شده است. این در حالی است که او و دانا سیدعباسی به‌صورت شفاف فعالیت می‌کنند و نقد و اعتراضات خود را با هویت خود منتشر و ارتباطی با کانال‌های تلگرامی مورد ادعایی ندارند٬.”

 

هرانا به‌نقل از یک منبع آگاه در ادامه نوشت: “احضارها از اوایل اسفندماه آغاز شد و بسیاری از فعالان مدنی در شهرهای مختلف استان‌های کردنشین در ایران هم‌زمان به پلیس فتا و اداره اطلاعات این استان‌ها احضار شدند. برخی به ارتباط با کانال‌های مخالف نظام متهم شده‌اند و تعدادی از فعالانی که به اداره اطلاعات احضار شده بودند به‌شدت تحت فشار قرار گرفتند که از هرگونه تحرک و برنامه‌ریزی برای نوروز پرهیز کنند.”

 

حزب دمکرات کردستان ایران ضمن انتشار اطلاعیه‌یی اعلام کرد یکی از اعضای این حزب به‌نام محمد ایرانی روز دهم فروردین‌ماه، در منطقه‌ای از کردستان عراق ترور شده است. قادر قادری، عضو حزب دمکرات کردستان، نیز در پانزدهم اسفندماه ۹۶ ترور شد. در بیانیه‌یی که این حزب منتشر کرد، جمهوری‌اسلامی عامل اصلی این ترور شناخته شده است. در اسفندماه ۹۶ همچنین انتشار خبر ترور صباح رحمانی، از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران، را شاهد بودیم.

 

رژیم ولایت فقیه هم‌زمان با بحران فزایندهٔ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور و بنا بر ماهیت سرکوبگرانه‌اش، اقدامات ضد ملی‌اش را افزایش داده است. نقطه مشترک حوادث اخیر سرکوب هم‌وطنانی است که سنت‌ها، عقاید و زمینه‌های فرهنگی خاص خود را نمایندگی می‌کنند. باتوجه به این نکته که رژیم اسلامی مایل است به‌جای احترام به سنت‌های مردم در نقاط مختلف میهن نگاه اسلامی‌اش را تحمیل کند، گزینه‌یی به‌جز تحقیر، بی‌توجهی، انکار و سرکوب برای عملی کردن آن ندارد. برنامه توهین‌آمیز در مورد هم‌وطنان عرب‌زبان یا دستگیری و ترور فعالان مدنی و سیاسی در کردستان موردهایی نیستند که نخستین بار رسانه‌ای می‌شوند. اما تداوم این روند، خطراتی پیش‌بینی‌نشدنی را موجب می‌شوند که هزینه‌هایش را مردم زحمتکش میهن ما باید بپردازند.

 

حزب تودهٔ ایران، محتواهای توهین‌آمیز در دستگاه‌های تبلیغاتی رژیم بر ضد هر شخص، گروه و قومیتی در ایران و همچنین دستگیری فعالان مدنی و به‌خصوص ترور فعالان سیاسی مرتبط با دو حزب دمکرات در کردستان را به‌شدت محکوم می‌کند و همبستگی ملی در برابر این اقدام‌های ضد مردمی رژیم ولایت فقیه را خواستار است.
نامه مردم

شامگاه شنبه سرانجام «لولا»خود را به پلیس برزیل تسلیم کرد

«لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا» رئیس جمهوری پیشین برزیل که در روزهای گذشته از حکم بازداشتش سرپیچی کرده و حامیانش را به تجمع فراخوانده بود، شامگاه شنبه سرانجام خود را به نیروهای پلیس تسلیم کرد.

ادامه

امریکای لاتین, برزیل, حقوق بشر, خبر

​​​​​​​گزارشگران بدون مرز: قتل هدفمند یک خبرنگار فلسطینی

سازمان گزارشگران بدون مرز ارتش اسرائیل را متهم کرد که هدفمند به سوی یک خبرنگار فلسطینی آتش گشوده است. در تظاهرات فلسطینی‌ها روز جمعه در مرز نوار غزه با اسرائیل یاسر مرتجی، خبرنگار عکاس فلسطینی کشته شد.

ادامه

اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, فلسطین

حسین راغفر: ۳۳ درصد جمعیت ایران در شرایط «فقرمطلق» به‌سر می‌برند

حسین راغفر پژوهشگر و استاد دانشگاه خط فقر مطلق برای یک خانواده چهار نفره شهری در سال ۹۶ را حدود چهار میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس محاسبات صورت گرفته در سالهای اخیر، ۳۳ درصد جمعیت کشور دچار «فقر مطلق» هستند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فقر