چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

حزب کمونیست ژاپن برای اولین بار یک رفیق زن، «توموکو تامورا»، را به‌مقام رهبری برگزید

حزب کمونیست ژاپن به‌تازگی با برگزیدن نخستین رهبر زن تاریخ‌ساز شد. نمایندگان حزبی در بیست‌ونهمین کنگرهٔ این حزب، روزهای پایانی دی‌ماه ۱۴۰۲، رفیق “توموکو تامورا” را به‌مقام رهبر جدید کمیتهٔ اجرایی حزب کمونیست ژاپن برگزیدند. او به‌جای رفیق “کازو شیی”، رهبر دیرین حزب کمونیست ژاپن، که از این پس ریاست نشست های کمیته مرکزی را ... حزب کمونیست ژاپن برای اولین بار یک رفیق زن، «توموکو تامورا»، را به‌مقام رهبری برگزید

ادامه

آمریکا, احزاب کمونیستی و کارگری, انگلیس, برزیل, جنبش دانشجویی, ژاپن, سوسیالیسم, شرق آسیا, شیلی, فرانسه, کارگران, کمونیسم, کوبا, لائوس, ویتنام

پوتین در گفت‌وگو با تاکر کارلسون؛ غرب از یک چین قوی بیشتر از یک روسیه قوی می‌ترسد

«تاکر کارلسن»، چهره رسانه‌ای آمریکایی چند روز پیش گفت‌وگویی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه انجام داد. در این گفت‌وگو که شب گذشته از سوی کاخ کرملین در رسانه اجتماعی ایکس پخش شد، پوتین به بیان دیدگاه‌هایش درباره جنگ اوکراین و رابطه با غرب پرداخت. به گزارش ایسنا، تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار، مصاحبه خود با ولادیمیر پوتین، ... پوتین در گفت‌وگو با تاکر کارلسون؛ غرب از یک چین قوی بیشتر از یک روسیه قوی می‌ترسد

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اقتصادی, اوکراین, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, چین, دیدگاه, روسیه, صلح, قفقاز, گرجستان, لتونی, لهستان, مصاحبه و گفتگو, نئونازیسم, ناتو

سرمایه‌داری در بحران؛ افزایش فشار عمومی برای فاصله‌گیری از این بنیان‌ فکری

نتایج نظرسنجی‌های انجام‌شده در آمریکا از مواجه شدن نظام سرمایه‌داری با مشکلاتی عدیده خبر داده و حاکی از آن است که فشارها روی سرمایه‌داری برای فاصله گرفتن از بنیان‌های فکری خود فزونی گرفته است.

 

به گزارش تسنیم، یک اندیشکده بین‌المللی در تحلیلی به شرح مشکلات پیش روی نظام سرمایه‌داری و عقب‌نشینی این نظام اقتصادی از انگاره‌هایی که بر روی آن بنا شده، پرداخته است.

 

رسانه تحلیلی «کانورسیشن» (The Conversation) نوشته است: «سرمایه‌داری، دست‌کم به گواه نظرسنجی‌های اخیر دچار مشکل شده است. اکثریت نسل هزاره در آمریکا این نظام اقتصادی را رد می‌کنند، در حالی که ۵۵ درصد از زنان بین ۱۸ تا ۵۴ سال می‌گویند آنها سوسیالیسم را ترجیح می‌دهند؛ در سطح جهانی، ۵۶ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی جدید می‌گویند سرمایه‌داری به شکل فعلی آن بیشتر از آنکه منشأ فایده برای دنیا باشد، عامل ضرر است.»

 

نزدیک به ۵۰ سال پیش، «میلتون فریدمن»، اقتصاددان شهیر آمریکایی که نظریات او آغازگر عصر «سرمایه‌داری با تقدم سهام‌داران» شد این نظریه را مطرح کرد که یگانه هدف شرکت‌ها «استفاده از منابع موجود و ورود به فعالیت‌هایی است که هدف آنها افزایش سود است.» ظرف یک دهه، ادعای فریدمن به خردی قابل قبول در اتاق هیئت رئیسه شرکت‌ها تبدیل شد.

 

طبق این تحلیل، نتیجه این تئوری فریدمن، رشد قابل توجه بازار سهام بود، اما این تئوری به گفته بسیاری از منتقدان از جمله عوامل دخیل در وخیم‌تر شدن مشکلات اجتماعی، اقتصادی و محیطی و ایجاد نابرابری در درآمدها بوده است.

 

در این تحلیل آمده است: «آنها (منتقدان) همچنین خاطر نشان می‌کنند در اولویت قرار دادن سود در واقع در درازمدت به سهام‌داران هم لطمه می‌زند چرا که مدیران را به سمت اتخاذ تصمیم‌هایی پیش می‌برد که در نهایت به کاهش درآمدها منجر می‌شود.»

 

بسیاری از مصرف‌کنندگان، کارگران و سرمایه‌گذاران آگاه به مسائل اجتماعی هم در پرتو درک این خطرات فشارها برای تغییر را روی شرکت‌ها افزایش داده‌اند، به گونه‌ای که اکنون بسیاری از مردم آمریکا دیگر نمی‌پذیرند که شرکت‌ها فقط به سود خودشان بیندیشند.

 

یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده نشان می‌دهد ۷۸ درصد از مردم آمریکا از شرکت‌ها می‌خواهند بیشتر در صدد تحقق مسائل عدالت اجتماعی برآیند؛ ۷۶ درصد گفته‌اند در صورتی که یک بنگاه کسب و کار از موضوعی حمایت کند که خلاف باورهای آنها است ترجیح می‌دهند از خریداری محصول آن شرکت خودداری کنند. نزدیک به نیمی از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفتند که از خرید دست‌کم یک محصول بنا به این دلیل خودداری کرده‌اند.

 

«لاورنس فینک»، بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت «بلک‌راک»، بزرگترین شرکت فعال در زمینه مدیریت سرمایه سال ۲۰۱۸ این برداشت‌ها رو خلاصه کرد و گفت: «هر شرکت، برای اینکه بتواند در گذر زمان به رونق خود ادامه دهد باید نه تنها عملکرد مالی‌اش را بهینه کند، بلکه کمک‌های مثبتی به جامعه کند.»

 

در پایان این تحلیل آمده است: «شرکت‌ها دیگر نه می‌توانند تمایلات مشتری‌هایشان را نادیده بگیرند و نه می‌توانند به نیازهای کارگران خود بی‌توجه بمانند.

 

دیپلمات چینی: ترور سردار سلیمانی ماهیت امپریالیستی آمریکا را افشا کرد

دیپلمات چینی و سفیر پیشین این کشور در ایران در واکنش به شهادت سردار «قاسم سلیمانی» اظهار کرد ترور سردار سلیمانی ماهیت امپریالیستی آمریکا را افشا کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, دیدگاه, شرق آسیا

تحولات ماه‌های اخیر در کشمیر آیا بخشی از برنامه انهدام هند سکولار است؟

سیستم سیاسی هند درحال از هم پاشیده شدن است و حزب حاکم ملی‌گرا/هندوی “بهاراتیا جاناتا” (BJP)، به حمایت راست‌گرایان جهان متکی است.

ادامه

انگلستان, ایتالیا, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, دیدگاه, مقاله, هندوستان

وانگ یی: تلاش آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت چین شکست می‌خورد

وزیر امور خارجه چین با اشاره به سنگ اندازی آمریکا و برخی کشورهای غربی در مسیر توسعه چین اظهار کرد چین مسیر توسعه را ادامه خواهد داد و هر توطئه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت چین با شکست رو به رو خواهد شد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا

بیانیهٔ فدراسیون جهانی جوانان دموکرات در همبستگی با مردم ایران

فدراسیون جهانی جوانان دموکرات شاهد اعتراض‌های فزاینده در سراسر ایران در مخالفت با افزایش ۵۰درصدی قیمت بنزین [سهمیه‌بندی شده] و بی‌توجهی دولت به خواست‌های مردم ایران است. 

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, بیانیه, خاورمیانه, دیدگاه, مجارستان, همبستگی