نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، رهبران اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد و گفت که آنها باید استعفا دهد زیرا همه پروژه‌های کلیدی خود را به شکست کشانده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، اوربان در یک کنفرانس مطبوعاتی، که ویدئو آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، گفت:” اکنون رهبران اتحادیه اروپا ... نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خبر, فساد, مجارستان

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

ایاد علاوی: آمریکا عراق را ویران کرد/ اسرائیل یک توطئه علیه منطقه است

نخست وزیر پیشین عراق تأکید کرد آمریکا با اشغال این کشور و تصمیماتی که بعدا درباره موسسات دولتی گرفت، عراق را ویران کرد. به گزارش ایسنا، ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق گفت: آمریکا با اشغال عراق و نحوه سرنگونی صدام و تصمیماتی که درباره موسسات دولتی گرفت، عراق را ویران کرد. واشنگتن مسؤول بسیاری ... ایاد علاوی: آمریکا عراق را ویران کرد/ اسرائیل یک توطئه علیه منطقه است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, عراق, فساد

خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

سرقت ۱۸۰ میلیارد دلاری شرکت‌های آمریکایی از مردم جهان

اعتمادآنلاین| مطالعه جدیدی که توسط اقتصاددانان برجسته انجام شده است نشان می‌دهد فرار مالیاتی شرکت‌های آمریکایی سالانه بالغ بر صدها میلیارد دلار می‌شود و این پول به جیب ثروتمندترین افراد جهان سرازیر می‌شود.

 

در مقاله «امتیاز مالیاتی گزاف»، که با همکاری توماس رایت و اقتصاددان دانشگاه کالیفرنیا، گابریل زوکمن، یکی از مسئولین جهان در زمینه بهشت‌های مالیاتی (مناطقی در جهان که قوانین ساده‌ای دارند و شرکت‌ها درآمدهای خود را برای این که شامل مالیات نشود پنهان می‌کنند)، تهیه شده است، به این موضوع پرداخته شده است.

 

این تحقیق نشان می‌دهد که تقریبا ۵۰ درصد از سود شرکت‌های چندملیتی آمریکا، درحال حاضر در بهشت‌های مالیاتی ایجاد می‌شود، درحالی که قبلا و در دهه ۱۹۷۰، این میزان تنها ۱۰ درصد بود.

 

شرکت‌های آمریکایی برای سودی که در مناطقی غیر از بهشت‌های مالیاتی به دست می‌آورند ۲۷ درصد مالیات پرداخت می‌کنند، درحالی که در بهشت‌های مالیاتی تنها ۷ درصد مالیات پرداخت می‌کنند.

 

طبق گفته جیمز هنری، محقق و اقتصاددان و مشاور ارشد شبکه عدالت مالیاتی، متخلفان ثروتمند آمریکا، دزدان مالیاتی و به ویژه شرکت‌های چندملیتی، مقادیر عظیمی از پول خود را در خارج از آمریکا کنار می‌گذارند. او به راشاتودی گفت: تا سال ۲۰۱۷، شرکت‌های چندملیتی آمریکا حدود ۲.۶ تریلیون دلار را در خارج از این کشور روی هم انباشته کردند، درحالی که مجبور هم نیستند ۳۵ درصد مالیات شرکتی آمریکا را هم پرداخت کنند.

 

از اوایل دهه ۱۹۹۰ نرخ مالیاتی که توسط شرکت‌های غیرنفتی آمریکایی از سود خارجی خود پرداخت می‌کردند، از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت. به طور مشابه، نرخ مالیاتی که شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکایی به دولت‌های خارجی پرداخت می کنند از متوسط ۷۰ درصد، قبل از جنگ ۱۹۹۱ خلیج فارس، به ۴۵ درصد کاهش یافته است. این طبق گفته زوکمن و رایت، نشان‌دهنده بازگشت هزینه‌ها تحت فراهم کردن حمایت نظامی آمریکا برای تولیدکنندگان بزرگ نفت است.

 

بدهی خارجی جمعی آمریکا از هر کشور دیگری بیشتر است و در سطح ۸ تریلیون دلار یا ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی آمریکا، قرار دارد. این ۸ تریلیون دلار از اختلاف بین ۳۵ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در دارایی‌های آمریکا (نظیر اوراق قرضه) با ۲۷ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری آمریکا در دارایی‌های خارجی، به دست می‌آید.

 

مولفان این مقاله تخمین می‌زنند، تقریبا نیمی از این ۸ تریلیون دلار، با نرخ مالیات شرکت‌های چندملیتی آمریکا در ارتباط است که به شکلی غیرمعمولی برای این شرکت‌ها پایین است. این به لطف قدرت آمریکا و وجود بهشت‌های مالی، اتفاق می‌افتد.

 

در پایان این تحقیق، نتیجه‌گیری شده است که این مزیت‌های مالیاتی سالانه معادل ۱۸۰ میلیارد دلار، یا حدود ۱ درصد تولید ناخالص ملی آمریکا، می‌باشد.

 

ایتالیا اپل و سامسونگ را به جرم کُند ساختن موبایل‌ها جریمه کرد

دولت ایتالیا روز چهارشنبه دو شرکت بزرگ ساخت لوازم الکترونیکی اپل و سامسونگ را به جرم کندساختن برنامه ریزی شده گوشی های هوشمند خود به ترتیب به میزان ۱۰ و پنج میلیون یورو جریمه کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایتالیا, جهان, خبر, غرب اروپا, فساد, کره جنوبی

پشت پرده ساخت سد فینسک؛ سیاسی بازی و لابی‌گری

استاد گروه مهندسی آب دانشگاه ساری با ابراز مخالفت با احداث سد فینسک در استان سمنان برای مقاصد صنعتی، آن را غیراصولی و فاقد توجیه محیط زیستی دانست و افزود: تامین آب شرب راه‌حل‌های به مراتب کم هزینه‌تر نسبت به احداث سد داشته و بعید است مشکل آب شرب استان سمنان دلیل احداث سد باشد.   رضا ... پشت پرده ساخت سد فینسک؛ سیاسی بازی و لابی‌گری

ادامه

ایران, خبر, فساد, محیط زیست