بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

سردار شعبانی: حوثی‌ها به خواست ما دو نفتکش سعودی را زدند

معاون عملیات قرارگاه ثارالله می‌گوید حمله حوثی‌های یمن به دو نفتکش عربستان به درخواست سپاه انجام شده است.

 

اظهارات این فرمانده ارشد سپاه اندکی پس از انتشار در خبرگزاری فارس از خروجی این رسانه حذف شد.

 

دو هفته پس از حمله به دو نفتکش عربستان سعودی در آب‌راه باب‌المندب، معاون عملیات قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که شیعیان حوثی یمن این حمله را به درخواست سپاه انجام داده‌اند.

 

وب‌سایت اعتمادآنلاین سه‌شنبه، ۱۶ مرداد از قول سردار ناصر شعبانی نوشت: «به یمنی‌ها گفتیم دو نفتکش سعودی‌ها را بزنید و زدند… حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن عمق عقبه ما هستند. دشمن به قدری آسیب‌پذیری دارد که می‌توانیم آن‌ها را آن طرف مرز درگیر کنیم، البته ما اصرار نداریم که با عربستان در آن سوی مرز درگیر شویم.»

 

خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای نظامی و امنیتی نیز روز گذشته این سخنان سردار شعبانی را منتشر و پس از ساعتی عبارت اول آن را حذف کرد و بقیه را تغییر داد.

 

حمله به دو نفتکش عربستالن سعودی ۲۵ ژوئیه و هنگام عبور آنها از آب‌راه باب‌المندب نزدیک یمن رخ داد. این آب‌راه خلیج عدن را به اقیانوس هند پیوند می‌زند.

 

پس از حمله شورشیان حوثی به نفتکش‌های سعودی که منجر به آسیب‌رسیدن جزیی به یکی از آنها شد، این کشور صادرات نفت خود از دریای سرخ را متوقف کرد.

 

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان روز شنبه چهارم اوت اعلام کرد که صادرات نفت عربستان از باب‌المندب از سر گرفته می‌شود.

 

عربستان و متحدان غربی و منطقه‌ای این کشور جمهوری اسلامی را به تامین مالی و تجهیز شورشیان حوثی متهم می‌کنند و می‌گویند موشک‌هایی که شورشیان شیعه به سمت شهرهای عربستان پرتاب می‌کنند ساخت ایران است.

 

اعتراف سانسور شده بی‌سابقه

 

ایران تا کنون ارسال جنگ‌افزار به یمن را منکر شده و گفته حمایت این کشور از شیعیان حوثی “معنوی” است. در کنار شواهدی که تاکنون از حمایت تجهیزاتی ایران از حوثی‌های یمن به دست آمده، سخنان سردار شعبانی صریح‌ترین اظهاراتی است که این پشتیبانی را تائید می‌کند.

 

گرچه خبرگزاری فارس آن بخش از سخنان معاون عملیات قرارگاه ثارالله که به درخواست ایران از حوثی‌های برای حمله به نفتکش‌های عربستان می‌شود را حذف کرده تصویر اصل این گزارش در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها، از جمله شبکه خبری العربیه، وابسته به ریاض منتشر شده است.

 

این خبرگزاری بعد از ظهر سه‌شنبه، بازنشر سخنان سانسور شده سردار شعبانی را “شیطنت برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب و ضدانقلاب” خواند و نوشت: «عبارت مخدوش منتشرشده ناشی از کم‌دقتی خبرنگار و منتشرکننده خبر بوده است.»

 

خبرگزاری فارس ادعا کرده که اصل سخنان سردار شعبانی این گونه بوده است: «ما امروز در منطقه عقبه داریم. برخی مقامات و رسانه‌های غربی و معاند این‌گونه القاء کردند که ما به یمنی‌ها گفتیم دو ناو سعودی‌ها را بزنید و زدند؛ درحالی‌که فرزندان معنوی انقلاب در منطقه، خود به آن حد از توانمندی رسیده‌اند که بتوانند چنین عملیات‌هایی را اجرایی کنند.»

 

این ادعا که چنین عبارتی تنها بر اثر “کم‌دقتی” به صورتی که منتشر و حذف شد تغییر یافته باشد باورپذیر به نظر نمی‌آید. افزون بر این تهدید آمریکا و متحدانش در دریای سرخ پیش از این نیز در سخنان برخی دیگر از فرماندهان ارشد سپاه تکرار شده است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قاسم سلیمانی، فرمانده واحد قدس سپاه پاسداران چهارم مرداد ماه در یک سخنرانی در همدان گفت: «دریای سرخ که امن بود، امروز دیگر برای حضور آمریکایی‌ها امن نیست.»

صدای آلمان

هاآرتص؛ عربستان ماهانه ۵ میلیارددلار به مزدورانش در یمن پاداش می‌دهد

روزنامه هاآرتص جمعه در گزارشی فاش کرد که عربستان سعودی ماهانه پنج میلیارد دلار به مزدوران آمریکای جنوبی و آفریقایی خود در جنگ علیه یمن پرداخت می‌کند.

ادامه

امارات, امریکا, جهان, خبر, عربستان سعودی

سازمان ملل متحد: مردم یمن هر ۴۸ ساعت، یک وعده غذا می‌خورند

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، «لیز گراندی» مسئول هماهنگ کننده کمک های بشر دوستانه سازمان ملل متحد در اظهاراتی که در پایگاه اطلاعی رسانی این سازمان منتشر شد، افزود: زمانی که ما صحبت از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار یمنی می کنیم که دچار گرسنگی حاد هستند، این بدان معناست که آنها روزانه یا ... سازمان ملل متحد: مردم یمن هر ۴۸ ساعت، یک وعده غذا می‌خورند

ادامه

جنوب غرب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, یمن