گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

تحریم وسیع نمایش انتخابات ۱۱ اسفند از جانب اکثریت قاطع مردم و آمار عظیم آرای باطل در صندوق‌های رأی را باید شکست فاحش دیگری برای دیکتاتوری حاکم در برابر رأی واقعی ملت دانست. علی خامنه‌ای، که به‌خوبی به خطر “تهدید” مردم برای “نظام” واقف است، با توجه به شکست فضاحت‌بار رژیم در انتخابات اخیر فقط ... پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

ادامه

آزادی, استبداد, اسلام سیاسی, ایران, تاریخ, تحریم, حقوق بشر, زنان, سیاسی, غارتگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

سخنان حسن روحانی در مجلس، به‌هیچ‌وجه غیرمنتظره نبودند

سایت فرارو، ۶ شهریورماه، نوشت: “جلسهٔ طرح سؤال از حسن روحانی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی و پاسخ‌های او به سؤالات نمایندگان با موجی از واکنش‌های منفی از سوی مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی روبه‌رو شده است.” فرآرو در ادامه آورد: “در همین رابطه مرتضی کاظمیان تحلیلگر مسائل سیاسی در شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور گفت: “روحانى هم چوب اکثریت مجلس را خورد، و هم پیاز افکارعمومی را. تفسیر نادرست و ارزیابى دور از واقع. او از ریشه اعتراض‌های دی‌ماه گذشته و مقصر دانستن مردم، و نیز تلاش بی‌حاصل او برای همراه ساختن اکثریت مخالف مجلس، روحانی را از این‌جا مانده و از آن‌جا رانده ساخت.

 

اشتباه در اشتباه.” مصطفی تاج‌زاده دراین‌باره نوشت: “روحانی می‌توانست با تبیین علل و عوامل اصلی مشکلات کشور گام بلندی در جهت رشد آگاهی‌های عمومی بردارد و مشارکت ملت را برای حل معضلات، خنثی کردن کارشکنی‌های دولت پنهان و طمع‌ورزی ترامپ جلب کند. رأی منفی مجلس نشان داد نگفتن حقایق رقیب را جری و مردم را ناامید می‌کند. ” روزنامهٔ همدلی، ۷ شهریورماه، نوشت: “آنچه در سپهر سیاسی ایران به قطعیت رسیده این است که نه بسیاری از اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلب، نه اصول‌گرایان اصول‌گرا و نه اعتدالیون ما معتدل‌اند و ٬حسن روحانی٬ در جلسه دیروز مجلس نشان داد که از محافظه‌کارترین محافظه‌کاران است.”

 

همین روزنامه در مطلبی دیگر نیز نوشت: “آنگونه که پیش از حضور رئیس‌جمهور در محافل سیاسی پیچیده بود، قرار شد روحانی در مجلس در مورد علت مشکلات کنونی شفاف صحبت کند و به‌نوعی افشاگری کند، اما دیدیم و شنیدیم که حسن روحانی نه‌تنها افشاگری نکرد، بلکه پاسخ سؤالات نمایندگان را نیز نتوانست به‌صورت منسجم ارائه کند.” روزنامه همدلی به‌نقل ازعبدالله ناصری اصلاح‌طلب، نوشت: “نحوه برخورد روحانی با افکارعمومی و بی‌توجهی‌اش به نظرات کارشناسان و نخبگان به حدی رسیده که آینده و نقش مدنی خود را در جامعه بسیار مبهم و پرمسئله کرده است.” روزنامه آفتاب یزد، ۷ شهریورماه، نوشت: “طی هفته‌های گذشته پس از اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور از سوی بهارستانی‌ها، این امید در میان افکارعمومی و محافل سیاسی ایجاد گردید که رئیس‌جمهور بالأخره می‌خواهد رویکرد محافظه‌کاری را کنار بگذارد و حقایق را درباره کارشکنی‌ها و موانع موجود بر سر راه وعده‌ها و برنامه‌ها به مردم بگوید اما روز گذشته رئیس‌جمهور نه‌تنها که نتوانست نماینده‌ها را به‌ویژه در رابطه با سؤالات اقتصادی قانع کند، او حتی درباره حقایق و مسائلی که قبل از رفتن به مجلس در گفت و گوی تلویزیونی وعده‌اش را به مردم داده بود باز هم سکوت اختیار کرد.” آفتاب یزد به‌نقل از زیباکلام، نوشت: “تصور می‌رفت که روحانی پس از یک سال سکوت خود را می‌شکند و از فضای ایجاد شده در مجلس استفاده می‌کند و به مردم نشان می‌دهد که چقدر از این مشکلات متوجه دولت است و تا چه اندازه بحران‌ها به‌ویژه ارز، گرانی، قاچاق کالا و سایر سؤالاتی که جبهه پایداری و اصولگرایان در صحن علنی مجلس مطرح کردند، اساساً به دولت ارتباط پیدا نمی‌کند.”

 

علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نیز گفت: “سخنرانی دیروز روحانی مأیوس‌کننده و ناامیدکننده بود. زیرا رئیس‌جمهور مدام وعده می‌دهد اما عمل نمی‌کند.”

 

غلامرضا ظریفیان، معاون وزیر علوم دولت اصلاحات، به آفتاب یزد گفت: “سخنان روحانی به‌هیچ‌وجه انتظارات مردم را محقق نکرد. رئیس‌جمهور قرار بود که درباره موانع‌ها و کارشکنی‌ها در مجلس سخن بگوید اما این اتفاق نیافتاد.” روزنامه ابتکار،۷ شهریورماه، به‌نقل از محمدعلی ابطحی، نوشت: “روحانی بدجور رو دست خورد. به‌جای توضیح جدی، یک منبر واقعی رفت.” صلاح‌الدین هرسنی در روزنامه بهار، ۷ شهریورماه، نوشت: “وقتی حسن روحانــی دیروز برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در مجلس حاضر شد، در ابتدای ســخنانش اظهار کرد که او قرار اســت در راســتای سفارشات رهبر معظم انقلاب و با رعایت تمام مناسبات امر، وظیفهٔ قانونی خود را انجام دهد. اگرچه رعایت سفارشــات رهبری کنشی به‌سـزا است، اما به‌نظر نمی‌رسید که این گونه سفارشات بخواهد او را وادار کنــد که بیــان حقایق و شــفافیت را فدای کلی‌گویی، فرافکنی و توجهیات غیرمنطقی و خارج از قاعده کند.”

 

واکنش‌ها نسبت به سخنان حسن روحانی در مجلس، بسیار فراتر از اظهارنظرهایی بود که در بالا نقل‌قول شد. طیفی گسترده‌ از فعالان سیاسی در داخل و خارج از کشور به‌دفاع، توجیه یا محکوم کردن این سخنان پرداختند. ما در اینجا به اظهارنظرهای فعالان سیاسی طرفدار روحانی که در بین آنان چپ‌های شرمگین و وازده هم کم نبودند وقعی نمی‌گذاریم چون اطمینان داریم که این طیف فکری هدف‌های سیاسی‌ای مشخص را دنبال می‌کند. در این میان بودند فعالانی که نسبت به حُسن نیت آنان شکی نمی‌توان داشت. حزب تودهٔ ایران از هنگام انتخابات مهندسی‌شدهٔ سال ۱۳۹۲ تا کنون بارها تأکید کرده است که حسن روحانی به این دلیل به‌مقام ریاست‌جمهوری انتخاب شد تا برنامه‌های ولی فقیه به‌خصوص برنامهٔ توافق‌نامهٔ برجام را به‌پیش ببرد. پیشینهٔ سیاسی و امنیتی حسن روحانی نیز نشان می‌داد که او مُهره‌ای مورد اعتماد و اطمینان در هرم حاکمیت است. به‌نظر ما حسن روحانی در مجلس به‌نحوی شایسته صداقت خود را نشان داد. صداقت از آن روی که او نشان داد تعهدش به حاکمیت سرکوب و تبعیت از ولی فقیه را با دفاع از خواست‌های مردم عوض نمی‌کند. این مسیری است که نزدیک به چهار دهه ماهیت پیشینهٔ سیاسی حسن روحانی را رقم زده است. فعالان سیاسی‌ای که در این ارتباط به‌نوعی انگشت به‌دهان شده‌اند در ارزیابی‌شان نسبت به حسن روحانی مسیری پراشتباه پیموده‌اند.

نامۀ مردم

سلحشوری و حیدری؛ از “وکیل‌الدوله” تا “نماینده واقعی مردم” / شکایت وزارت کشور از پروانه سلحشوری

به گزارش صدای آلمان؛ نطق تند اعتراضی سه نماینده مجلس شورای اسلامی برای دو تن از آنها دردسرساز شده است. کار به شکایت به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هم رسید. نماینده اصول‌گرای منتقد اما از شکایت و اعتراض مصون مانده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

خامنه‌ای و روحانی، فرورفته‌ در منجلاب بحران‌های فزاینده!

هفته گذشته مردم کشورمان پرده‌ای دیگر از نمایش‌های مزورانه اصحاب قدرت رژیم ولایی در راستای “حفظ نظام”‌ و مدیریت بحران را شاهد بودند، اما دیگر واقعیت‌های امر آن‌چنان آشکارند که این‌گونه نمایش‌های تکراری بیشتر به مضحکه شبیه شده‌اند.

ادامه

ایران, سیاسی, فساد, مقاله

علیرضا سلیمی؛ آقای رئیس جمهور از مردم عذرخواهی کنید / ۱۴۰ هزار میلیارد تومان کجا رفته است؟

علیرضا سلیمی در نشست علنی روز چهارشنبه ۱۴ شهریور، مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود … با بیان اینکه رئیس جمهور باید از مردم عذرخواهی کند، گفت: براساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئولیت اجرای قانون برعهده رئیس جمهور است و براساس اصل ۱۲۱ وی قسم یاد کرده که پاسدار قانون اساسی باشد و ... علیرضا سلیمی؛ آقای رئیس جمهور از مردم عذرخواهی کنید / ۱۴۰ هزار میلیارد تومان کجا رفته است؟

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فساد, فقر

روحانی نتوانست مجلس را قانع کند/ گزارش سؤالات به قوه قضائیه رفت

حسن روحانی، رییس‌جمهوری امروز در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا برابر اصل هشتادوهشت قانون اساسی و ماده ۲۱۲ قانون آیین‌نامه داخلی به سوالات نمایندگان پاسخ دهد، اما بعد از ارائه توضیحات او نمایندگان تنها از یکی از سوالات او قانع شدند و چهار سوال دیگر به قوه‌قضاییه ارجاع شد.

ادامه

ایران, خبر, سیاسی