ژنرال انگلیسی: در جنگ با روسیه بیشتر از دو ماه دوام نمی‌آوریم

یک مقام ارشد ارتش انگلیس بر این باور است نیروهای انگلیسی قادر به جنگ با روسیه برای بیش از دو ماه نیستند. به گزارش ایسنا، ژنرال «راب مگوون» معاون رئیس ستاد دفاعی ارتش انگلیس گفته است نیروهای این ارتش در صورت ورود به جنگ به دلیل نداشتن منابع مناسب جنگ‌های آینده مجبور به مدیریت «ریسک ... ژنرال انگلیسی: در جنگ با روسیه بیشتر از دو ماه دوام نمی‌آوریم

ادامه

انگلیس, اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا, ناتو

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

معاون پارلمان روسیه: همه نظامیان فرانسوی در اوکراین را خواهیم کُشت

در پی افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین، معاون رییس پارلمان روسیه تأکید کرد که ارتش روسیه همه آنها را خواهد کُشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «پیوتر تولستوی» معاون رئیس پارلمان روسیه (دومای دولتی) در واکنش به اقدام فرانسه برای انتقال نیروی نظامی به اوکراین تأکید کرد که «نیروهای ... معاون پارلمان روسیه: همه نظامیان فرانسوی در اوکراین را خواهیم کُشت

ادامه

آمریکا, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, روسیه, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, فرانسه, گزارش, ناتو

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

مسکو: فرانسه در تدارک اعزام نیرو به اوکراین است

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه فاش کرد فرانسه در حال آماده‌شدن برای اعزام صدها نیروی نظامی به اوکراین است. به گزارش ایسنا، «سرگئی ناریشکین» رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه روز سه‌شنبه افشا کرد که فرانسه در حال آماده‌سازی برای اعزام یک واحد نظامی به اوکراین است. به گفته ناریشکین، در مرحله نخست، فرانسه نزدیک به ... مسکو: فرانسه در تدارک اعزام نیرو به اوکراین است

ادامه

الجزایر, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا, فرانسه, گزارش

سایه کوربین بر خیابان داونینگ استریت

جانسون ناچار است میان گزینه “سقوط از قدرت” یا “بقای حداقلی در راس مناسبات سیاسی انگلیس” یک گزینه را انتخاب کند، موضوعی که برای وی یک کابوس محسوب می‌شود.

 

طی روزهای اخیر زمزمه هایی در خصوص جایگزینی جرمی کوربین در راس معادلات سیاسی و اجرایی لندن شنیده می‌شود. انتشار این اخبار، بوریس جانسون و متعاقبا سران حزب محافظه کار را به شدت نگران ساخته است. از سوی دیگر، هم پیمانی حزب ملی اسکاتلند (SNP) و حزب کارگر در خصوص گذار از دولت فعلی انگلیس، شرایط سختی را برای جانسون ایجاد کرده است. نخست وزیر انگلیس هم اکنون به خوبی می‌داند که حاشیه امنیت مناسبی در صحنه سیاسی کشورش ندارد. به عبارت بهتر، جانسون حتی نسبت به حضور خود در مسند نخست وزیری تا ماههای آینده اطمینان ندارد.

 

نگرانی اروپا از اوضاع آشفته سیاسی انگلیس

 

ماجرا به این جا ختم نمی‌شود، هرگونه تحولی در صحنه سیاسی انگلیس گره برگزیت را کورتر خواهد ساخت.

 

تأثیر انتخابات زودهنگام انگلیس بر مذاکرات برگزیت و روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا غیر قابل انکار است. ابراز نگرانی دونالد تاسک، فدریکا موگرینی و دیگر سران اتحادیه اروپا از شرایط سیاسی حاکم بر انگلیس نشان می‌دهد که اروپای واحد همچنان برآوردی از رفتار سیاسی لندن در قبال پدیده برگزیت ندارد. در‌ حالی که ضرب الاجل اتحادیه اروپا به انگلیس در خصوص خروج از اروپای واحد به سرعت رو به پایان است، همچنان تکلیف مناسبات سیاست داخلی و خارجی در انگلیس مشخص نیست. در چنین شرایطی مشخص نیست که جانسون چگونه و با استناد به چه مکانیسمی می‌خواهد مذاکرات برگزیت را هدایت و مدیریت کند.

 

جانسون حاشیه امنیت ندارد

 

نخست وزیر انگلیس اکنون سایه جرمی کوربین رهبر حزب کارگر را بر خانه شماره ده خیابان داونینگ استریت حس می‌کند. با توجه به اینکه همه نمایندگان حامی حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند از خروج جانسون از قدرت و جایگزینی کوربین حمایت می‌کنند، دولت انگلیس در آینده‌ای نزدیک چاره‌ای جز برگزاری انتخابات دوباره نخواهد داشت. نکته حائز اهمیت اینکه بوریس جانسون در میان هم حزبی‌های خود نیز محبوبیت کافی ندارد. ده‌ها تن از نمایندگان حزب محافظه کار در پارلمان انگلیس، با “خروج سخت” از اروپا و مشی سیاسی جانسون مخالف هستند. آنها بیشتر از افرادی مانند “جرمی هانت” در حزب محافظه کار تاثیر می‌گیرند. لیبرال دموکرات‌ها نیز نسبت به خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا به شدت نگران و منتقد عملکرد جانسون در این خصوص هستند. بدیهی است که مخالفان جانسون، هم اکنون طیف گسترده‌ای از اعضای حزب کارگر، حزب ملی اسکاتلند، برخی محافظه کاران ناراضی و لیبرال دموکرات‌ها را در بر می‌گیرد.

 

نقطه آشکارساز عقبگرد لندن در نظام بین‌الملل

 

برگزیت، نقطه آشکار ساز عقبگرد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی انگلیس در نظام بین‌الملل محسوب می‌شود. عواقب و پدیده‌های ناشی از خروج انگلیس در اروپا، حداقل به مدت یک دهه، گریبانگر انگلیس خواهد بود و قدرت تمرکز موثر این کشور بر معادلات داخلی و بین‌المللی را از بین می‌برد.

 

تحقق برگزیت سخت (آنچه مدنظر بوریس جانسون است)، ضریب آسیب پذیری لندن در نظام بین‌الملل را افزایش خواهد داد و از سوی دیگر، لندن را رسما به مستعمره اقتصادی ایالات متحده آمریکا تبدیل خواهد کرد. اصرار ترامپ و بولتون مبنی بر تحقق برگزیت سخت و حمایت آنها از جانسون نیز ریشه در همین مسئله دارد. تحقق برگزیت نرم (در قالب پذیرش توافق موجود با اتحادیه اروپا) نیز منجر به استیلای اقتصادی اروپا بر لندن (حداقل به مدت ۵ سال) خواهد شد. از این رو تحقق برگزیت نرم، صرفا میزان آسیب پذیری انگلیس را در قبال این پدیده تا حدودی کاهش می‌دهد و کلیت این آسیب پذیری را از بین نخواهد برد.

 

برگزاری رفراندوم دوباره در انگلیس (که افرادی مانند تونی بلر و برخی اعضای حزب کارگر دنبال آن هستند)، منجر به خشم و نفرت حامیان خروج از اروپا و ملی گرایان انگلیس از دولت خواهد شد. تبعات امنیتی این موضوع برای دولت انگلیس بسیار سخت خواهد بود. به نظر می‌رسد بوریس جانسون پس از دیوید کامرون و ترزا می دو نخست وزیر سابق انگلیس، به سومین قربانی برگزیت تبدیل شود. تغییر دولت در انگلیس و جا به جایی قدرت میان محافظه کاران و حزب کارگر، تاثیری در روند آسیب پذیری شدید انگلیس در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نخواهد داشت.

 

پس لرزه‌های تحقق برگزیت

 

تحقق برگزیت (چه برگزیت نرم و چه برگزیت سخت)، تمایل اسکاتلندی‌ها برای خروج از حاکمیت انگلیس و استقلال از این کشور را تشدید خواهد کرد. نظرسنجی‌های اخیر در اسکاتلند نشان می‌دهد که تعداد موافقان استقلال از انگلیس، به حدود ۵۵ درصد رسیده است. از سوی دیگر صدور فرمان تعطیلی یا در حقیقت تعلیق فعالیت پارلمان انگلیس به پیشنهاد نخست وزیر و تایید ملکه، موقعیت خاندان سلطنتی انگلیس را به شدت به چالش کشیده است. بدیهی است که در رسانه‌ها باید به موضوع تضعیف نهاد سلطنت در انگلیس (به عنوان یکی از پیش شرط‌های فروپاشی در این کشور) تاکید شود. در این خصوص می‌توان به مخالفت‌های قبلی طرفداران جمهوریخواهی در انگلیس با ملکه و کاخ باکینگهام، بر سر موضوعاتی مانند صرف هزینه‌های هنگفت بر سر تعمیرات مقر سلطنتی یا برگزاری مراسم‌های پر زرق و برق با پول مالیات شهروندان انگلیسی اشاره کرد.

 

در نهایت اینکه تعادل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی لندن، متعاقب وقوع پدیده برگزیت از بین رفته است. آنچه مسلم است اینکه در آینده‌ای نزدیک، بوریس جانسون نیز ناچار خواهد بود میان گزینه “سقوط از قدرت” یا “بقای حداقلی در راس مناسبات سیاسی انگلیس” یک گزینه را انتخاب کند. موضوعی که برای نخست وزیر تازه کار انگلیس یک کابوس محسوب می‌شود.

تسنیم

وحشت در آلمان، راستگرایان دست به اسلحه شدند

تشدید اقدام راستگرایان افراطی در جمع‌آوری اسلحه، در کنار اقبال روزافزون مردم اروپا از جمله آلمانی‌ها به آنها، زنگ هشدار را درمورد بازگشت قاره سبز به دوران خشونت و درگیری به صدا درآورده است. 

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, ایتالیا, جهان, خبر, غرب اروپا, فاشیسم, فرانسه, هلند

رأی الیوم : آیا ترامپ و جانسون در آستانه برکناری از قدرت هستند ؟

روزنامه “رأی الیوم” در شماره امروز (جمعه) با اشاره به تحولات شکل گرفته پیرامون «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ، احتمال برکناری او را از قدرت مورد بحث و بررسی قرار داد.

ادامه

اسراییل, امریکا, انگلستان, اوکراین, خاورمیانه

حمایت وزیر اول اسکاتلند از رای عدم اعتماد به جانسون و انتصاب موقت کوربین به نخست وزیری

وزیر اول دولت اسکاتلند تاکید کرد،‌ زمان آن رسیده که نمایندگان پارلمان انگلیس برای دفع خطر وقوع یک بریگزیت بدون توافق، بوریس جانسون را با رای عدم اعتماد از نخست وزیری عزل کنند و او و اعضای حزبش از جانشین شدن جرمی کوربین به صورت موقت به مقام نخست وزیری حمایت می‌کنند.   به گزارش ... حمایت وزیر اول اسکاتلند از رای عدم اعتماد به جانسون و انتصاب موقت کوربین به نخست وزیری

ادامه

اتحادیه اروپا, اسکاتلند, انگلستان, جهان, خبر, غرب اروپا