واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

ساندی تایمز: رفع تحریم‌های ایران در راه است

هفته‌نامه ساندی تایمز روز یکشنبه در گزارشی نوشت که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد تا با آسان کردن تحریم‌ها، برجام را احیا و به مسیر اصلی برگرداند.

 

به گزارش ایرنا از این هفته نامه انگلیسی، دولت جو بایدن پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای مبنی بر آمادگی واشنگتن برای حضور در مذاکرات غیر رسمی گروه ۱+۵ و ایران، اولین تیر برای بازگشت واشنگتن به برجام را شلیک کرد.

 

ساندی تایمز با اشاره به اینکه ایران خواستار رفع تحریم‌های دوره ترامپ است و می‌گوید که این سیاست بالغ بر ۱۵۰ میلیارد پوند به اقتصاد کشور خسارت زده است، افزود؛ هرچند دولت بایدن اصرار دارد که نخست نشست با حضور ایران باید برگزار شود اما نشانه‌هایی وجود دارد که رفع تحریم‌ها در راه است.

 

در این زمینه یک مقام ارشد امنیت ملی آمریکا می‌گوید: رفع تحریم ها قطعا در راه است. شاید امروز یا فردا این اتفاق رخ ندهد اما تحقق آن قطعی است. در این رابطه «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هم روز جمعه در سخنانی احتمال رفع تحریم‌ها علیه ایران را رد نکرد اما گفت که آمریکا قصد ندارد تا پیش از مذاکره با تهران گام بیشتری را بردارد.

 

در ادامه این گزارش می‌خوانیم که مذاکره آمریکا و ایران و رفع تحریم‌ها علیه تهران یکی از گام‌های تعیین کننده در جدایی دولت بایدن از سیاست‌های دولت ترامپ است. این اقدام آمریکا را در مسیر سیاست‌های دوره باراک اوباما قرار می‌دهد که قصد داشت به رغم مخالفت‌ متحدان منطقه ای (اسرائیل و عربستان سعودی) از طریق مذاکره با ایران سیاست‌ خاورمیانه را شکل دهد.

 

ساندی تایمز با اشاره به اینکه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و راب مالی فرستاده ویژه کاخ سفید در امور ایران شخصیت‌های کلیدی در مذاکرات اتمی بودند، افزود: آن‌ها اینک قصد دارند تا کارزار سیاست فشار حداکثری علیه ایران را متوقف کرده و به میز مذاکره بازگردند.

 

این نشریه ادامه می‌دهد؛ در همین حال برخی طرفداران برجام اینگونه استدلال می‌کنند که چون آمریکا از برجام خارج شد، باید از خود حسن نیت نشان دهد.  مدیر پروژه ایران گروه بین‌المللی بحران در این باره می‌گوید: آمریکا به عنوان طرفی که برجام را به وضعیت تاسف بار کنونی کشاند موظف است ، گام‌هایی را بردارد تا به ایران نشان دهد که یک شریک قابل اعتماد است. بعید است چیزی غیر از رفع تحریم‌ها بتواند نظر ایران را جلب کند.

 

ساندی تایمز در ادامه به برخی موانع سر راه بازگشت آمریکا به برجام اشاره کرده و نوشته است که بایدن هرگونه اقدامی را به اجرای کامل این توافق توسط ایران گره زده است. او همچنین مانند اوباما برای حل و فصل اختلافات با ایران، با موانع داخلی و خارجی روبروست، زیرا جمهوری خواهان و تندروهای دمکرات خواهان قرارداد قوی‌تری با ایران هستند.

 

این نشریه انگلیسی به نقل از ژنرال جک کین معاون سابق رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و مشاور پیشین ترامپ نوشت: بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ و عدم دستیابی به توافق جامع‌تر با ایران، یک اشتباه محض بشمار می‌رود. ایرانی‌ها گمان می‌کنند که بایدن ادامه دولت اوباماست که سیاست آن مماشات بود، نه تقابل.

 

این در حالیست که به نوشته ساندی تایمز، عربستان سعودی و اسرائیل نیز با بازگشت آمریکا به برجام مخالف هستند اما تاکنون نسبت به موضع‌گیری اخیر بایدن برای مذاکره با ایران سکوت کرده‌اند. «آن‌ها اخیرا یک محور آشکار ضد ایرانی تشکیل داده و عربستان از توافق‌های صلح اسرائیل با بحرین و امارات حمایت می‌کند»

 

علی الشهاب یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی و از نزدیکان دولت سعودی به ساندی تایمز گفته است: بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای ایران، بدون در نظر گرفتن معادلات جدید خاورمیانه دشوار خواهد بود. ایران ضعیف شده، برخلاف عربستان که اگر مورد مشورت قرار گیرد از سیاست‌های بایدن [علیه ایران] حمایت خواهد کرد.

 

با این حال ساندی تایمز می‌نویسد که تلاش برای دستیابی به یک توافق جدید با ایران فرآیندی طولانی و طاقت فرسا خواهد بود. به نوشته این نشریه انگلیسی، انتخاب این مسیر به تمایل دولت بایدن برای درگیر شدن در یک مبارزه حقوقی طولانی بستگی دارد. این درحالی است که به گفته جاناثان شانزر معاون اندیشکده دفاع از دمکراسی، برای بایدن در قامت رئیس جمهوری که با شعار” اتحاد” سکان دولت را دست گرفت و با دو بحران اقتصاد و کرونا روبروست، «درگیر شدن در یک سیاست خارجی پر مخاطره و بحث برانگیز چندان گزینه مطلوبی نخواهد بود» .

نباید هزینه مسئولیت مذاکره نکردن به دوش ایران بیفتد/ آمریکا بدون کمک ایران نمی‌توانست افغانستان را تصرف کند

یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه نباید هزینه و بار مسئولیت مذاکره نکردن به دوش ایران بیفتد، تاکید کرد: آمریکا عجله و علاقه‌ای برای مذاکره و رفع تحریم‌ها ندارد. فشاری که در زمان ترامپ علیه ایران بود، هم‌اکنون نیز وجود دارد.

ادامه

امریکا, ایران, تحریم, تحلیل, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, مذاکرات اتمی

استقبال روسیه از عقب‌نشینی آمریکا از مکانیسم ماشه

سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا مانع اجرای توافق هسته‌ای ایران بود، از تصمیم آمریکا برای عقب‌نشینی از مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استقبال کرد.

ادامه

امریکا, ایران, تحریم, جهان, روسیه, سازمان ملل, مذاکرات اتمی

آمریکا پیشنهاد اتحادیۀ اروپا برای شرکت در نشست اعضای برجام با حضور ایران را پذیرفت

وزارت امور خارجۀ آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد که این کشور دعوت نمایندۀ عالی اتحادیۀ اروپا در امور خارجه را برای شرکت در یک نشست ١+۵ با حضور ایران پذیرفته است.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, انگلستان, ایران, تحریم, جهان, خبر, فرانسه, مذاکرات اتمی

رایزنی آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا در بارۀ ایران؛ سفر مدیرکل آژانس اتمی به تهران

وزرای امور خارجۀ سه کشور اروپایی امضا‌کنندۀ برجام با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، در بارۀ وضعیت ایران و به ویژه پروندۀ اتمی به گفتگو خواهند نشست. دو روز بعد از این جلسه، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خواهد رفت.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, فرانسه, مذاکرات اتمی