وال‌استریت‌ ژورنال: کمک آمریکا وضعیت جنگ در اوکراین را تغییر نمی‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به تصویب کمک ۶۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین از سوی کنگره این کشور، تاکید کرد: این کمک وضعیت جنگ در اوکراین را تغییر نمی‌دهد. به گزارش یکشنبه شب ایرنا، در گزارش وال استریت ژورنال آمده است: احتمال اینکه کمک آمریکا بتواند به برتری ... وال‌استریت‌ ژورنال: کمک آمریکا وضعیت جنگ در اوکراین را تغییر نمی‌دهد

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, تایوان, تحریم, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه

درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، واسیلی نبنزیا، نماینده ... درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

ادامه

اردن, اسراییل, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فلسطین, لبنان

نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، رهبران اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد و گفت که آنها باید استعفا دهد زیرا همه پروژه‌های کلیدی خود را به شکست کشانده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، اوربان در یک کنفرانس مطبوعاتی، که ویدئو آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، گفت:” اکنون رهبران اتحادیه اروپا ... نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خبر, فساد, مجارستان

حزب چپ آلمان هم خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شد

مقامات ارشد حزب چپ آلمان هم با توجه به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه و از جمله حمله به یک کاروان امدادرسان که منجر به کشته شدن برخی کارکنان یک سازمان امدادی شده است خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه “دی ولت” آلمان، بعد از حزب تازه ... حزب چپ آلمان هم خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل شد

ادامه

اروپای مرکزی, اسراییل, تحریم, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, زنان, غرب, فلسطین, کودکان, گزارش, لهستان, همبستگی

شی جین‌پینگ در گفتگوی تلفنی با جو بایدن؛ مساله تایوان خط قرمز غیرقابل عبور در روابط چین و آمریکاست

شامگاه دوم آوریل، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری خلق چین بنا به دعوت رئیس جمهور ایالات متحده با وی گفتگوی تلفنی انجام داد. سران دو کشور درباره روابط چین و آمریکا و موضوعات مورد علاقه مشترک تبادل نظر صریح و عمیق داشتند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: شی جین پینگ در این تماس تلفنی اشاره کرد: نوامبر ... شی جین‌پینگ در گفتگوی تلفنی با جو بایدن؛ مساله تایوان خط قرمز غیرقابل عبور در روابط چین و آمریکاست

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تایوان, تحریم, جنگ سرد, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا

سازوکار مالی اروپا

روزنامه بهار، ۱۰ آذرماه، در مطلبی خبری به‌نقل از عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه، نوشت: “ما تا کنون اراده سیاسی در کشورهای اروپایی را شاهد بوده‌ایم و نشانه‌ای نداریم که خلاف این اراده باشد البته آن‌ها هنوز موفق نشده‌اند که راه‌حل‌های عملیاتی موردنیاز برای منافع ایــران را در برجام طراحی و عملیاتی کنند.

 

ما شــاهد هســتیم که فشارهای آمریکا بسیار زیاد است و گره‌های فنی و حقوقی که بر ســر این راه وجود دارد، بسیار جدی است و اروپایی‌ها درحال تلاش برای باز کردن این گره‌ها هســتند.”

 

سایت خبری- تحلیلی فرارو، ۱۳ آذرماه، به‌نقل از ظریف، وزیر امور خارجه، در ارتباط با سازوکار مالی اروپا، نوشت: “اروپایی‌ها قرار بود این مکانیزم را به‌عنوان اولین قدم راه‌اندازی کنند و تا کنون تلاش‌هایی هم کرده‌اند. به‌نظر احتیاط بیش از حدی از طرف اروپایی‌ها احساس می‌شود، اروپایی‌ها می‌خواهند بدون هزینه برای رفع نگرانی‌های امنیتی، صرفاً از منافع برجام بهره‌مند شوند که این امکان‌پذیر نیست.”

 

روزنامه بهار، در همان تاریخ، در مطلبی تحلیلی، نیز نوشت: “پس از آنکه کشوری حاضر بــه پذیرش میزبانی ســازوکار مالی بین ایــران و اروپا نشــد، عبــاس عراقچی معاون وزیــر امور خارجــه در گفت‌وگویی اعلام کــرد: ٬اروپایی‌ها توان اجرای سازوکار مالی جدیــد با ایــران را ندارند.٬ این ســخنان درحالی بیان شــد که قبــل از او فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیــه اروپا، اعلام کرده بــود: ٬هنوز نمی‌توان تاریخی را بــرای اجرای سازوکار اجرایــی بانکی جدیــد بین ایــران و اروپا اعلام کرد.٬ بیان چنین ســخنانی درحالی بدعهدی اروپایی‌ها را نشان می‌دهد که آنها از زمان اجرای برجام تا کنــون کار چندان شایسته‌ای در جهت استفاده ایران از منافع برجام نکردند و بیشــتر نقــش پلیس بد را بازی کردند.”

همین روزنامه در مطلبی دیگر به‌نقل از یلدا راهدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، نوشت: “اگرچه هشــت کشــور مشمول معافیت تحریم آمریکا شده و کماکان از ایران نفت خریداری می‌کنند و ایران هنوز به شرایط بحرانی نرسیده است، اما با توجه به تعلل کشورهای اروپایی در ایجاد سازوکار ویژه مالی به‌نظر می‌رسد بیش از این انتظار کشیدن برای ارائه راهکار اروپایی به صلاح کشور و تولیدکنندگان نباشد. لذا مسئولین بایستی با توسعه تعامل با کشــورهای همسایه و دو قدرت شرقی چین و روسیه تا حدودی تحریم‌ها را خنثی کنند.”

 

روزنامه ایران، ۱۴ آذرماه، سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهور را در شاهرود آورد که گفت: “اگر امریکا بخواهد روزی جلوی فروش نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج‌فارس صادر نمی‌شود.”

 

روزنامه همدلی، ۱۴ آذرماه، نوشت: “مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در حساب توییترش نوشت که ایران یک فروند موشک بالستیک را که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای بود آزمایش کرده است.” و در ادامه مطلبش، به‌نقل از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، نوشت: “هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.” این روزنامه همچنین نوشت: “سردار ٬ابوالفضل شکارچی٬ سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز گفت که ایران به برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.”

 

علی خرم، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با روزنامه همدلی، در ارتباط با برنامه آزمایش موشکی اخیر، گفت: “به‌نظر من این رفتار، رفتار یک کشوری که در تحریم است، نیست. برای کشوری که در تحریم است و فشارهای سیاسی بر آن وارد می‌شود، انجام چنین رفتارهایی تنها موجب نگرانی کشورهای دیگر خواهد شد و چیزی جز ضرر در پی ندارد.” علی خرم در ادامه گفت‌وگویش، نسبت به تأثیرات این رخداد بر برجام در آینده ، ابراز نگرانی کرد و گفت: “اگرچه تأثیر این رخداد در برجام بستگی به برداشت اروپایی‌ها از این آزمایش موشکی ایران دارد، یعنی اگر این‌گونه برداشت کنند که ایران یک تهدید است بدون شک اقدامات سیاسی در واکنش به این موضوع نشان خواهند داد.”

 

روزنامه خراسان، ۱۰ آذرماه، نوشت: “اگر ما می‌خواهیم به برخورد یا همان٬ مرگ برجام٬ نرسیم و اروپا را قانع کنیم تا به‌جای وقت‌کشی و حرف زدن، پای میز مذاکره امتیازی عملی دهد، باید آن‌ها را قانع کنیم که از خیر بُرد کامل بگذرند و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه اروپا از ٬نترسیدن٬ ما برای رویارویی کامل یقین حاصل کند. واقعیت این است که علی‌رغم حرف‌های بعضاً تندی که زدیم رفتار عملی ما از زمان خروج آمریکا از برجام گزاره ٬نترسیدن٬ ما را تضعیف کرده است. ما با خروج آمریکا از برجام که به‌صورت رسمی اجرایی شدن بخش مهمی از برجام را تعطیل کرد، نه‌تنها هیچ مقابله به مثل عملی نکردیم بلکه از سیاست ادامه انجام تعهدات برجامی‌مان بدون کم‌وکاست دفاع رسانه‌ای و آن را هوشمندی دیپلماتیک اعلام کردیم. همچنین بعد از اینکه از اروپا در این مدت جز حرف، اقدامی عملی ندیدیم با بازگشت مجدد تحریم‌ها نیز فقط به تهدیدها و هشدارهای زبانی بسنده می‌کنیم بنابراین بدیهی است طرف اروپایی این تهدیدها را جدی تلقی نکند و همچنان به استراتژی رسیدن به ٬برد کامل٬ ادامه دهد و حاضر به امتیاز دادن نباشد.”

 

از هنگام اجرایی شدن تحریم‌های اقتصادی دولت ترامپ علیه ایران، مقام‌های حکومتی نسبت به رویکرد کشورهای اروپایی حساب باز کرده بودند و به‌نظر می‌رسد کم‌کم به‌این واقعیت رسیده‌اند که به‌رغم خواست سیاسی کشورهای اروپایی، درعمل، این کشورها برای همکاری اقتصادی با ایران با چالش‌هایی جدی مواجه‌اند. انجام آزمایش موشکی ایران و به‌دنبال آن جلسه شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه به‌همراه سخنان تهدیدآمیز روحانی در شاهرود و اصرار فرماندهی سپاه مبنی بر انجام بیشتر آزمایش‌های موشکی، افزایش تنش‌های نگران‌کننده را گواهی می‌دهد. ما بارها اِعمال تحریم‌های اقتصادی بر ضد دیگر کشورها و ازجمله ایران را محکوم کرده‌ایم، اما اعتقاد داریم با وجود یک دولت ضد مردمی و جنایت‌کار، فرایندهای پیشِ‌روی، دوران دشواری را برای زحمتکشان میهن‌مان در بر دارد.

نامۀ مردم

کالاهای آمریکایی در معرض تحریم مردم چین

بررسی شبکه های اجتماعی و فضای عمومی چین نشان می‌دهد به دنبال دستگیری ‘منگ وانژو’ مدیر ارشد مالی شرکت چینی ‘هوآوی’ از سوی کانادا و با خواست آمریکا، اقبال مردم چین به «تحریم کالاهای آمریکایی» و «خرید تلفن های همراه» ساخت هواوی بیشتر شده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحریم, جهان, چین, کانادا

مخالفت با CFT و FATF یعنی برآورده کردن خواسته ترامپ در راستای تحریم ایران

یک نماینده مجلس گفت: زمانی که همه برایشان روشن است که ترامپ خواهان تحریم است و می‌خواهد سیستم بانکی ما را قفل کند مخالفت با CFT و FATF یعنی برآورده کردن خواسته ترامپ در راستای تحریم ایران.   بهرام پارسایی نماینده شیراز و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با ... مخالفت با CFT و FATF یعنی برآورده کردن خواسته ترامپ در راستای تحریم ایران

ادامه

اقتصادی, ایران, تحریم, خبر

فرانسه و آلمان درباره سازوکار مالی ویژه با ایران توافق کردند

یک روزنامه آلمانی گزارش داد که برلین و پاریس درباره سازوکار مالی ویژه برای ایران به توافق رسیدند و به زودی با راه اندازی این نهاد، ۹ کشور اروپایی به آن می پیوندند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, اسپانیا, اقتصادی, المان, امریکا, ایتالیا, ایران, بلژیک, تحریم, جهان, چین, خبر, فرانسه, لوکزامبورک, هلند

یک شرکت نوپای فرانسوی ١۶ نفت‌کش رادار گریز ایران را ردیابی کرده است

به گزارش شرکت نوپا یا استارت-‌آپ فرانسوی “کِررُس*”، جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش به استفاده از نفت‌کش‌های رادار گریز برای مقابله با اِعمال تحریم‌های آمریکا متوسل می‌شود. این شرکت اخیراً ١۶ نفت‌کش رادار گریز ایران را ردیابی کرده است.

ادامه

ایران, تحریم, جهان, خبر, فرانسه