گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

سازمان ملل: ۲ میلیون نفر در افغانستان با کمبود مواد غذایی روبرو هستند

سازمان ملل هشدار داده است که خشکسالی شدید در افغانستان تا شش ماه آینده دو میلیون نفر را با خطر کمبود مواد غذایی روبرو می‌کند.

 

مردم افغانستان علاوه بر فقر، ناآرامی و مخالفان مسلح دولت افغانستان اکنون با تهدیدی جدیدی روبرو هستند که فراتر از کنترل آن‌هاست. کشاورزی به عنوان معیشت اصلی آن‌ها به دلیل شدیدترین خشکسالی چند دهه اخیر افغانستان در حال نابودی است.

 

دو سوم از افغانستان با خشکسالی شدیدی روبروست؛ بارش در فصل زمستان و بهار بسیار کم بود و اکنون نیز وضعیت در فصل تابستان بسیار وخیم‌تر شده است.

 

شماری از ساکنان شهرستان‌های مختلف ولایت هرات که به دلیل خشکسالی مجبور به ترک خانه‌های خود شدند درباره خشکسالی به «الجزیره» گفتند که به دلیل این خشکسالی متحمل رنج‌های زیادی شده‌اند و این خشکسالی سبب تلف شدن دام‌های آن‌ها شده است.

 

«بابا دین» چوپان در ایمن باره گفت که خشکسالی سبب کشته شدن تقریبا همه دام‌هایش شده است و شمار کمی از حیواناتی که تاکنون زنده مانده‌اند را نیز تنها روزی یک بار غذا می‌دهد و تنها تلاش می‌کند تا این دام‌ها را زنده نگه دارد.

 

«ثریا» ۵۰ ساله نیز اظهار می‌کند که برای نجات خانواده خود مجبور شده تا حیوانات خود را قربانی کند و اکنون از مجموع گله ۱۵۰ راس گوسفندش تنها ۲۰ راس از این حیوانات زنده مانده‌اند.

 

براساس این گزارش ۹۵ درصد از عایدی مردم ولایت هرات از بخش کشاورزی تامین می‌شود و وقتی خشکسالی افغانستان را در برگرفت، احشام و محصولات زراعی آن‌ از بین رفت و شمار بسیاری نیز مجبور شدند تا خانه‌ها خود را به مقصد مرکز این ولایت ترک کنند.

 

براساس برآوردهای سازمان ملل بیش از ۸۰ هزار نفر به دلیل خشکسالی خانه‌های خود را ترک کردند و برای یافتن آب به عازم شهر هرات قطب اصلی در غرب افغانستان شده‌اند.

 

با این حال افرادی که به مرکز ولایت رسیدند نیز در وضعیت خوبی بسر نمی‌برند و کودکان به سوء تغذیه مبتلا هستند و به دلیل گرد و غبار زیاد نیز به بیماری‌های پوستی و عفونت چشمی دچار شده‌اند.

 

سازمان ملل همچنین هشدار می‌دهد که شمار آوارگان داخلی افغانستان به دلیل خشکسالی ممکن است افزایش ۲ برابری پیدا کند. تابستان می‌گذرد خشکسالی افزایش یافته و مردم با هدف پیدا کردن پاسخ به سوال‌هایی که دولت افغانستان جوابی برای آن ارائه نمی‌کند راهی شهرهای بزرگ می‌شوند.
تسنیم

وقوع سیل در هند ۳۵۰ نفر را کشته و ۸۰۰ هزار نفر را بی خانمان کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سیل که بدترین سیل هند در یک قرن اخیر محسوب شده و همچنان مناطق جنوبی این کشور را درگیر خود کرده تا کنون موجب کشته شدن ۳۵۰ نفر و بی خانمانی ۸۰۰ هزار نفر دیگر شده است.

ادامه

جهان, خبر, محیط زیست, هندوستان

هشدار چین: برف‌های اورست به سرعت در حال ذوب شدن است

ایستگاه تحقیقاتی و نظارت زیست محیطی چین از شدت گرفتن ذوب توده های یخ و برف برفراز قله اورست، بلندترین نقطه جهان خبر داد و اعلام کرد این وضعیت نگرانی ها را از تشدید تحولات اقلیمی بیشتر کرده است.

ادامه

جهان, چین, خبر, محیط زیست, نپال

احداث سد‌ در بالادست عامل شوری آب و نابودی آبزیان/ حضور چینی‌ها در آب‌های خوزستان را تکذیب می‌کنم

غلامرضا دهقانی (مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی استان خوزستان) گفت: طی تقریبا ۱۰ سال اخیر، با کاهش صید مواجه بوده‌ایم. این امر بر معیشت ۳۴ هزار صیاد شناسنامه‌دار با مجوز از شیلات (که جمعیت آنها با احتساب خانواده‌‌شان به حدود ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد) و تعداد بسیار کثیری هم صیاد غیرمجاز تاثیر سوء گذاشته است. ... احداث سد‌ در بالادست عامل شوری آب و نابودی آبزیان/ حضور چینی‌ها در آب‌های خوزستان را تکذیب می‌کنم

ادامه

ایران, چین, خبر, کارگری, محیط زیست

«چشمه‌علی» را با تانکرِ آب پُر کردند؟

می‌خندد و می‌گوید: «حرف تازه‌ای نیست، همه می‌دانند یک روز شهرداری با تانکر آب آمد، حوضچه جلو چشمه‌علی را پُرِ آب کرد و رفت، فردایش هم روزنامه‌ها گفتند آب به چشمه‌علی برگشت.»   این فقط یک روایت از حرف‌های ضد و نقیضی است که برای چشمه‌ی خشک شده در ضلع شمالی چشمه علی و در ... «چشمه‌علی» را با تانکرِ آب پُر کردند؟

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست