تلاش قانونگذاران آمریکا برای خاتمه جنگ افروزی علیه کره شمالی

شماری از قانونگذاران آمریکایی لایحه‌ای را امضا کرده‌اند که در صورت تصویب به طوری رسمی به جنگ بین ایالات متحده با کره شمالی خاتمه می‌دهد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, جهان, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

لاوروف: غرب در تلاش است تا بی‌ثباتی را در اطراف روسیه ایجاد کند

وزیر امور خارجه روسیه گفت آمریکا و متحدانش نزدیکترین همسایگان مسکو را مجبور به انتخاب میان غرب و روسیه می‌کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسیای مرکزی, امریکا, اوکراین, بی‌ثباتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, روسیه, سوریه, شرق اروپا

مسدود شدن حساب کاربری زن کوبایی به دلیل اعتراض به‌ سوءاستفاده از عکسش توسط کمیسر حقوق بشر سازمان ملل

اعتراض زن کوبایی به سوءاستفاده کمیسر حقوق بشر سازمان ملل از عکسش موجب بسته شدن حساب کاربری او در توییتر شد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل

سازمان ملل: موشک‌های به‌کار رفته برای حمله به‌ عربستان منشأ ایرانی دارد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در گزارشی گفته است موشک‌های کروز که سال گذشته در حملات متعددی به تأسیسات نفتی و فرودگاه بین‌المللی در عربستان سعودی از آنها استفاده شد، دارای «منشأ ایرانی» بوده‌اند.

 

به گزارش یورونیوز؛ این موضوع در گزارشی که گوترش به شورای امنیت ارائه کرده، آمده است و خبرگزاری رویترز مدعی شده که روز پنجشنبه یک نسخه از آن را مشاهده کرده است.

.

در این گزارش گفته شده که چندین مورد از سلاح‌ها و اشیایی که آمریکا در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ توقیف کرده «منشأ ایرانی» داشته است.

 

گوترش گفته برخی از اقلام کشف شده از نظر طراحی ویژگی‌های مشابهی با اقلامی دارند که در یک واحد تجاری در ایران نیز تولید می‌شود یا دارای مارک‌های فارسی هستند و برخی نیز بین فوریه ۲۰۱۶ و آوریل ۲۰۱۸ به این کشور تحویل داده شده‌اند.

 

وی در گزارش خود گفته است این اقلام ممکن است با قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت درباره ممانعت از توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران، موضوع توافق تهران با قدرت‌های جهانی، «به شکلی متناقض باشد».

دفتر ایران در سازمان ملل هنوز به پرسش رویترز درباره این گزارش پاسخ نداده است.

 

واشنگتن به ۱۵ کشور عضو شورای امنیت فشار می‌آورد تا تحریم تسلیحاتی علیه ایران را که بر اساس برجام قرار است در ماه اکتبر منقضی شود، تمدید کنند. دو قدرت دارای حق وتو در این شورا، یعنی روسیه و چین، پیشتر مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده‌اند.

 

بر پایه توافق انجام شده میان ایران و قدرت‌های جهانی، گوترش باید سالی دو بار درباره روند اجرای تحریم تسلیحاتی ایران و سایر محدودیت‌های موضوع توافق هسته‌ای به شورای امنیت گزارش بدهد.

 

آنتونیو گوترش گفته سازمان ملل سلاح‌های مورد استفاده در حمله به تأسیسات نفتی سعودی در عفیف در ماه مه، فرودگاه بین‌المللی ابها در ماه ژوئن و اوت و نیز تأسیسات نفتی آرامکو در خریص و عبقوق در ماه سپتامبر را بررسی کرده است. گوترش نوشته است: «دبیرخانه سازمان چنین ارزیابی می‌کند که موشک‌های کروز یا قطعات دیگری که در این چهار حمله مورد استفاده قرار گرفته‌اند دارای منشأ ایرانی هستند.»

 

وی همچنین گفته پهپادهای مورد استفاده در حملات ماه مه و سپتامبر نیز «سرمنشأ ایرانی» داشته‌اند. به گفته او سازمان ملل متحد مشاهده کرده که برخی از اقلام موجود در دو مورد توقیفی ایالات متحده «مشابه یا عین» مواد یافت شده در بقایای موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در حملات سال ۲۰۱۹ به عربستان سعودی بوده است.

 

بر اساس گزارش گوترش، سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به تاریخ ۲۲ مه (۲ خرداد) نوشته است: «سیاست ایران مبنی بر صدور سلاح در تناقض با تحریم تسلیحاتی شورای امنیت نبوده […] و تهران در این زمینه همچنان به طور فعال با سازمان ملل متحد همکاری خواهد کرد.»

 

قرار است اعضای شورای امنیت در اواخر ماه جاری میلادی درباره گزارش گوترش گفتگو کنند.

 

کلی کرافت، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفته است که وی به زودی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه خواهد کرد. واشنگتن که خود در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از برجام خارج شده، تهدید کرده است که اگر در تمدید تحریم‌ها موفق نشود، خواستار اعمال همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران خواهد شد که در برجام پیش‌بینی شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند که واشنگتن به احتمال زیاد نبرد آشفته و سختی را در پیش رو خواهد داشت.

 

گوترش در پایان گزارش ۱۴ صفحه‌ای خود نوشته است: «من از همه کشورهای عضو می‌خواهم که از گفتار تحریک‌آمیز و اقداماتی که می‌توانند تأثیر منفی بر ثبات منطقه داشته باشند، خودداری کنند.»

 

سازمان ملل در گزارش قبلی خود در این زمینه که در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۸ منتشر شد، گفته بود که نمی‌تواند به طور مستقل منشأ ایرانی سلاح‌های به کار رفته در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را تأیید کند.

 

ایران در واکنش به خروج ایالات متحده از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها به دست واشنگتن، بخش‌هایی از توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

پکن: نمی‌گذاریم آمریکا، سازمان ملل را گرو بگیرد

وزارت خارجه چین امروز جمعه از آمادگی کشورش برای اتخاذ تدابیر لازم علیه آمریکا در صورت ادامه مداخلات ایالات متحده در امور داخلی هنگ‌کنگ هشدار داد.

ادامه

استرالیا, المان, امریکا, انگلستان, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

جوزپ بورل؛ پایان سیستم تحت رهبری آمریکا و ورود به عصر آسیا اکنون در مقابل چشمان ما اتفاق می‌افتد

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در میان نشانه‌هایی مبنی بر جایگزین شدن آسیا به جای ایالات متحده به عنوان مرکز قدرت جهانی خواستار اتخاذ استراتژی محکم‌تر در قبال چین شد و گفت: «شکوفایی چین تحسین برانگیز و احترام آمیز می‌شود اما همزمان سوال‌ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارند.»

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, المان, امارات, جهان, چین, دانمارک, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سیاست جهانی, شرق آسیا, فرانسه, کره جنوبی, هلند, هندوستان

اجرای پروژه بین‌لمللی احیای تالاب هامون با کمک برنامه توسعه سازمان ملل

باقرزاده کریمی از اجرای یک طرح بین‌المللی برای احیای تالاب هامون خبر داد و گفت: این پروژه با همراهی UNDP و تامین اعتبار حدود ۱۰ میلیون دلاری از سوی اتحادیه اروپا اجرا می‌شود.

ادامه

ایران, جهان, خبر, سازمان ملل, محیط زیست