برگ‌برگ تاریخ معاصر میهن ما با تلاش ومبارزۀ حزب توده ایران گره خورده است

اعلامیۀ کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران به مناسبت هشتادسالگی حزب! فرخنده باد هشتاد سال پیکار خستگی‌ناپذیر حزب توده‌ها برای استقرار آزادی، استقلال، حکومت ملی و مردمی و تحقق حقوق کارگران، زحمتکشان، زنان، جوانان و خلق‌های محروم ایران!

ادامه

اروپا, استثمار, استعمار, اسلام سیاسی, اسیا, اطلاعیه, المان, امپریالیسم, امریکا, انگلستان, ایدئولوژیک, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, دهقانی, زنان, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, عدالت اجتماعی, فساد, کارگری, کمونیسم

زنان افغانستان قربانیان بازی «برد-برد» امپریالیسم ایالات‌متحده با طالبان

لیز پین، عضو هیئت اجرائیهٔ “مجمع ملی زنان بریتانیا”، استدلال می‌کند که تصرف کردن منابع طبیعی افغانستان و بی‌ثبات کردن سیاسی منطقه محور اصلی بازی میان‌مدت ایالات‌متحده در افغانستان است.

ادامه

اسلام سیاسی, اسیای مرکزی, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, انگلستان, ایران, پاکستان, جهان, چین, زنان, سازمان ملل, سوسیالیسم, عربستان سعودی, مقاله

قتل‌های سریالی در افغانستان؛ جسدهایی با دست‌های بسته و بدن‌های شکنجه شده

حرف‌های سیما نشان می‌دهد گویا علاوه بر خشونت عریان طالبانی که شاید همه ما در رسانه‌ها و فضای مجازی دیده‌ایم، قتل‌های مشکوک و زنجیره‌و‌اری نیز در برخی ولایات افغانستان رو به فزونی ست که طالبان مستقیم مسوولیت‌ آنها را برعهده نمی‌گیرد.   اعتمادآنلاین| مرجان زهرانی- «در یک هفته ۶ جسد پیدا شده، دست‌های‌شان از پشت ... قتل‌های سریالی در افغانستان؛ جسدهایی با دست‌های بسته و بدن‌های شکنجه شده

ادامه

اسلام سیاسی, اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جهان, حقوق بشر, زنان

سازمان ملل خواستار پایبندی طالبان به تعهداتش در قبال حقوق زنان شد

«میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی طالبان به وعده هایش در زمینه حقوق بشر، مدعی شد که این گروه از زمان به دست گرفتن قدرت، عملکردی مطابق با تعهداتش به ویژه در حوزه های مرتبط با حقوق زنان نداشته است.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، جامعه جهانی از طالبان انتظار دارد به حقوق اقشار مختلف مردم از جمله زنان، حقوق اقوام و قبایل مختلف افغانستان و حقوق همسایگان این کشور توجه کند و طالبان نیز تعهداتی را برای تغییر رفتارهای خود در زمینه های یاد شده مطرح کرده است.

 

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که باشله در شورای حقوق بشر در ژنو گفت: برخلاف تضمین های طالبان مبنی بر حمایت از حقوق زنان، طی سه هفته گذشته، زنان به تدریج از مجامع عمومی حذف شده اند

 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین از تشکیل دولت موقت اعلام شده از سوی طالبان ابراز نگرانی کرد و به نبود حضور زنان و تسلط غالب قوم پشتون در آن اشاره داشت.

 

گروه طالبان اسامی وزیران کابینه دولت جدید افغانستان را چند روز پیش اعلام کرد که در این کابینه ملا محمد حسن آخوند به عنوان سرپرست نخست وزیری و ملا عبدالغنی برادر که پیشتر سمت رییس دفتر سیاسی طالبان را داشت و مذاکرات در دوحه قطر با آمریکا تحت رهبری او صورت گرفته بود، به عنوان معاون سرپرست نخست وزیری منصوب شد.

 

کارشناسان معتقدند دولت موقت افغانستان برای پشت سر گذاشتن چالش‌های پیش روی خود جز تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و مردم این کشور برای دستیابی به مشروعیت بین المللی و مقابله با داعش و القاعده، راهی دیگری ندارد.

 

کشورهای جهان، منطقه و همسایه افغانستان بارها از طالبان خواسته اند که دولت جدید افغانستان باید دولتی فراگیر و ملی با شرکت همه مردم، اقوام و احزاب  افغانستان باشد، حقوق زنان را به رسمیت بشناسند و با گروه های تروریستی از جمله داعش و القاعده مقابله کنند.

نخستین تظاهرات زنان در هرات تحت تسلط طالبان

شماری از زنان در استان غربی هرات افغانستان با برگزاری یک تظاهرات خواهان اعاده حقوق خود هنگام اداره کشور توسط گروه طالبان شده و برای حق آزادی، کار، تحصیل و آموزش خود شعار دادند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان