سازمان ملل حملات اسرائیل به غزه را جنایت علیه بشریت دانست

کمیته تحقیقات سازمان ملل گزارشی را از تظاهرات ۲۰۱۸ در مرز غزه و تجاوزات اسرائیل و نیز لیستی از اسرائیلی‌های متهم به جنایات خطرناک در این حوادث را ارائه کرد که به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع داده خواهد شد.

 

به نوشته “روزنامه تایمز آو اسرائیل”این گزارش “سازه‌های نظامی و مدنی در اسرائیل” را به عنوان مسئول نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه معرفی کرده است.

 

کمیته تحقیقات سازمان ملل گزارش خود را در قالب ۲۵۰ صفحه ارائه کرد و در آن به این مساله اشاره داشته که اسرائیل چه بسا با استفاده از سلاح علیه معترضان فلسطینی در تظاهرات بازگشت مرتکب “جنایات علیه بشریت”شده باشد.

 

در این گزارش تاکید شده: کشتار عامدانه غیر نظامیانی که به طور مستقیم در اقدامات خصمانه شرکت نداشتند جنایت جنگی به شمار می‌رود.

 

طبق این گزارش، کمیته سازمان ملل دلایل قانع کننده‌ای دارد که نشان می‌دهد افرادی از نظامیان اسرائیل، غیر نظامیان را کشته و یا به شدت زخمی کردند در حالیکه این افراد به طور مستقیم در این تحرکات مشارکت نداشتند و تهدیدی امنیتی برای اسرائیل نبودند. استفاده از سلاح علیه معترضان نابجا و غیر قانونی بوده است.

 

در این تحقیقات آمده است که نیروهای اسرائیلی به سمت بیش از شش هزار فلسطینی که در تظاهرات در مرز غزه طی مارس و دسامبر ۲۰۱۸ شرکت داشتند، گلوله شلیک کردند که این امر موجب کشته شدن ۱۸۳ تن از جمله ۳۲ کودک شد و کمتر از ۳۰ تن از کشته شدگان از اعضای گروه‌های مسلح فلسطینی بودند.

 

این گزارش اسرائیل را به شکست‌های متوالی در تحقیق درباره رهبران و سربازان و محاکمه آنها به خاطر جنایاتشان علیه فلسطینیان متهم می‌کند.

 

کمیته تحقیقات سازمان ملل همچنین جنبش حماس را به تحریک تظاهرکندگان به استفاده از بالون‌های آتش‌زا متهم کرد.

 

اسرائیل پیش از این خلاصه گزارش کمیته مزبور را که دو هفته قبل ارائه شده بود به طور کامل رد و آن را محکوم کرد.

ایسنا