پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

سازمان ملل: القاعده روند صلح افغانستان را تهدید می‌کند

“ادموند فیتون براون” هماهنگ کنندۀ تیم نظارتی سازمان ملل متحد اعلام کرد که شبکۀ تروریستی القاعده روند صلح افغانستان را تهدید می‌کند.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان با اعلام این مطلب افزود: این مقام بلندپایۀ سازمان ملل متحد در گفت‌وگوی ویژه با این خبرگزاری تأکید کرد که القاعده همچنان تهدید جدی علیه صلح افغانستان است و متاسفانه طالبان و شبکۀ القاعده هنوز هم رابطۀ نزدیکی با هم دارند.

 

ادموند فیتون براون به این رسانه افغان گفت: دربارۀ چالشی که القاعده در برابر روند صلح به وجود می‌آورد، باید گفت که شاید به راحتی بتوان هر تهدید خارجی را خنثی کرد اما رفع تهدید شبکه القاعده به راحتی میسر نیست و اگر این شبکه کنترل نشود در برابر روند صلح تهدید بزرگی خواهد بود.

 

بر اساس آخرین گزارش تیم نظارتی سازمان ملل متحد، حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ تن از اعضای القاعده در ولایت‌های بدخشان، غزنی، هلمند، خوست، کنر، کندز، لوگر، ننگرهار، نیمروز، نورستان، پکتیا و زابل حضور دارند.

 

این گزارش با اعلام اینکه القاعده در شبه قارۀ هند هم در ولایت‌های هلمند، قندهار و نیمروز فعالیت می‌کند و رهبران دو گروه القاعده و طالبان به هم نزدیک هستند، افزود: رابطۀ ایمن الظواهری و رهبران دیگر القاعده با اعضای مشخص طالبان، به‌ویژه برخی اعضای شبکۀ حقانی، نزدیک است.

 

با این وجود طالبان این سخنان را بی پایه و اساس می‌داند و می‎گوید که مطرح کردن این ادعاها کار کسانی است که نمی‌خواهند فرصت به وجود آمده برای صلح در افغانستان به نتیجه برسد.

 

پیش از این نیز مقام‌های سازمان ملل متحد گفته بودند که طالبان و القاعده در افغانستان ارتباط نزدیک دارند.

 

براون در فراز دیگری از سخنانش، گفت: اگرچه حمله‌های اخیر بر مواضع گروه تروریستی داعش در افغانستان، این گروه را تضعیف کرده‌است اما هنوز هم این گروه در افغانستان حدود ۲ هزار و ۲۰۰ جنگجو دارد و تلاش می‌کند آن دسته از جنگجویان طالبان را که با روند صلح مخالف هستند، جذب کند.

 

وی افزود: داعش تاکنون موضعی مخالف روند صلح داشته‌ و می‌کوشد خود را همچون تنها گروهی که به هراس‌افکنی جهانی متعهد است نشان دهد. شاید امید اصلی آنان به شیوه ای از ادامه روند مذاکرات صلح است تا کسانی که با این روند مخالفند، به داعش بپیوندند و این تنها گروهی باشد که می‌تواند با آن ها همراه شود.

 

در هفته‌های پیش گروه داعش مسؤولیت چندین رویداد مرگ‌بار از جمله حمله به دانشگاه کابل و مرکز آموزشی کوثر دانش در این شهر را پذیرفته‌است. اما حکومت افغانستان پیش از این گفته‌است که این گروه در افغانستان شکست خورده‌است.

عبدالله: نقشی درباره حضور و یا خروج آمریکا از افغانستان نداریم

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان گفت افغانستان نقشی درباره حضور و یا خروج آمریکا از این کشور ندارد و آمریکایی‌ها مطابق با شرایط خود این تصمیم را می‌گیرند

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, دخالت نظامی

نیویورک‌تایمز: تغییرات ترامپ در پنتاگون برای خروج از افغانستان است

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به تغییرات اخیری که دونالد ترامپ در پنتاگون اعمال کرده است، این تغییرات را در راستای تسهیل و شتاب‌دهی به برنامه او برای خارج ساختن نظامیان کشورش از افغانستان دانست.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جهان, دخالت نظامی

چرایی تشدید مخالفت آمریکا با حضور چین در آسیای مرکزی

«سرگئی کوژمیاکین» تحلیلگر سیاسی روس در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس قرار داد، به بررسی دلایل افزایش مخالفت‌های آمریکا با حضور چین در آسیای مرکزی پرداخته است.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, امریکا, تاجیکستان, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, سیاسی, قرقیزستان, قزاقستان

فشارها نتیجه داد؛ بخشی از تجهیزات آمریکا به وزارت دفاع افغانستان داده می‌شود

آمریکا در پی فشارهای رسانه‌ای و انتقاد از تخریب و انتقال تجهیزات پایگاه‌های نظامی در افغانستان، سرانجام بخشی از تجهیزات جنگی خود را در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار می‌دهد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر