گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

راهپیمایی در ایتالیا علیه سیاست‌های نظامی‌گری غرب

حامیان جنبش صلح در ایتالیا همزمان با روز رهایی ایتالیا از فاشیسم علیه نظامی گری کشور‌های غربی تظاهرات کردند. دیروز، ۲۵ آوریل، در روز رهایی ایتالیا از فاشیسم، حامیان جنبش صلح به خیابان‌های شهر بولونیا ایتالیا آمدند تا مخالفت خود را با اقدامات سیاسیون غربی با هدف دامن زدن به درگیری‌ها در جهان اعلام کنند. ... راهپیمایی در ایتالیا علیه سیاست‌های نظامی‌گری غرب

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, خبر, روسیه, صلح, ضد جنگ, غرب, فاشیسم, فلسطین, کره جنوبی, گرجستان, لبنان

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیرو‌های آمریکایی در اوکراین درگیر آموزش نیستند بلکه حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارنظری به ایزوستیا گفت: نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک اوکراین، هماهنگی اجرای حملات تروریستی توسط اوکراینی‌ها را بر عهده دارند. او در مورد سخنان پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، ... زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین, ناتو

گورهای جمعی و ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اشغالگران

فیلم‌ها و عکس‌های مستند شده در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس، در جنوب نوار غزه، منجر به بروز شبهاتی در خصوص سرقت اعضای بدن برخی از قربانیان شده است. به گزارش ایسنا، پس از عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر اسرائیل از شهر خان یونس، دست کم ۳۹۲ جسد از سه گور جمعی کشف شده در مجتمع ... گورهای جمعی و ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اشغالگران

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, اشغالگری, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

سازمان ملل از شرکت‌های مرتبط با شهرک‌سازی‌ اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی پرده‌برداری کرد

دفتر حقوق بشر سازمان ملل لیست شرکت‌ها و نهادهای تجاری فعال در عرصه شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی را منتشر کرد که مدت‌ها بود انتشار آن به تعویق افتاده بود؛ این گزارش بلافاصله با رضایت فلسطین و خشم اسرائیل روبه‌رو شد، به نظر می‌رسد آمریکا، هم‌پیمان اسرائیل هم نظر مثبتی در این باره نداشته باشد.

 

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دفتر میشل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، شهرک‌ها در وضعیت کنونی خود براساس قانون بین‌الملل غیرقانونی هستند.

 

این گزارش به هیچ فعالیت شهرک‌سازی و یا شرکت‌های فعال در این عرصه ماهیت قانونی نبخشیده است.

 

این نهاد لیست ۱۱۲ شرکت را منتشر کرده که در عرصه شهرک‌سازی فعال بوده و فعالیت‌هایی در این باره دارند که طبق قانون بین‌الملل غیرقانونی هستند از جمله این شرکت‌ها “ایر بی ان بی” و “اکسپدیا”‌و شرکت ” تریپ ادوایزر” هستند.

 

باچله گفت: می‌دانم که این موضوع محل بحث بوده و هست اما بعد از بررسی‌های دقیق انجام شده و با استناد به واقعیت‌هاست.

 

وی خاطرنشان کرد: من به لحاظ اینکه گزارش منعکس کننده اعتبارات جدی مربوط به این برهه پیچیده و بی‌سابقه است، احساس رضایت می‌کنم.

 

باچله ادامه داد: امیدواریم این گزارش که بر مبنای حقایق است در این چارچوب درک شود و نباید مضمون آن در جهت خدمت به اهداف سیاسی و ایدئولوژیک در معرض تحریف و خدشه قرار بگیرد.

 

استقبال فلسطین از اعلام اسامی شرکت‌های غیرقانونی در کرانه باختری

 

ریاض مالکی‌، وزیر خارجه دولت وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین از این گزارش استقبال کرد و از جامعه جهانی خواست بر این شرکت‌ها فشار بیاورد تا ارتباطات‌شان را با شهرک‌های اسرائیلی قطع کنند.

 

در بیانیه دفتر مالکی آمده است، انتشار لیست این شرکت‌ها و طرف‌های فعال در شهرک‌سازی‌ها پیروزی برای قانون بین‌الملل است.

 

وزیر فلسطینی کشورهای عضو سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل را به صدور دستور به این شرکت‌ها برای پایان دادن فوری به همکاری با سامانه شهرک‌سازی فراخواند.

 

دولت فلسطین از سازمان ملل بابت اعلام اسامی شرکت‌های اسرائیلی و بین‌المللی که در شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین در کرانه باختری فعالیت می‌کنند، تشکر کرد.

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین اعلام کرد: از اقدام سازمان ملل متحد جهت اعلام اسامی شرکت‌های اسرائیلی و بین‌المللی که در شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی فعالیت می‌کنند استقبال می‌کنیم.

 

او افزود: انتشار اسامی شرکت‌هایی که از شهرک‌سازی در کرانه باختری حمایت و یا سرمایه‌گذاری می‌کنند، گامی برای مقابله با اقدامات غیرقانونی آن‌هاست.

 

نخست‌وزیر فلسطین در ادامه اظهار داشت: از این شرکت‌ها به دلیل نقض حقوق بشر، در محاکم نهادهای بین‌المللی و دستگاه قضایی کشورهای‌ متبوع‌شان شکایت خواهیم کرد.

 

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی اسامی شرکت‌های اسرائیلی و بین‌المللی را که در شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی فعالیت می‌کنند، اعلام کرد.

 

نام شرکت‌های آمریکایی «ایربی‌.ان‌.بی»، «اکسپدیا»، «موتورولا سولوشنز»، «مشاور سفر»، «جنرال میلز» و «گروه پرایسلاین» در این لیست دیده می‌شود.

 

چهار شرکت هلندی «بوکینگ دات کام»، «کاردان ان وی»، «آلتیس» و «تاهال گروپ اینترنشنال» نیز از دیگر بخشی از لیست مذکور هستند.

 

شرکت‌های «جی‌سی‌بی»، «اوپودو» و «گرینکوت» انگلیس، «اگس ریل»، «اگس» و «آلستوم» فرانسه نیز از جمله اسامی مندرج در این لیست به شمار می‌روند.

 

نام شرکت «ئی‌دریمز ادیگدو» لوکزامبورگ و «ایندوراما ونچرس» تایلند نیز در این لیست آمده است. براساس این گزارش ۹۴ شرکت اسرائیلی نیز در شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین فعالیت دارند.

 

اما اسرائیل از زبان اسرائیل کاتس، وزیر خارجه این رژیم این گزارش را محکوم کرد. او مدعی شد، بیانیه دفتر حقوق بشر سازمان ملل و انتشار لیست سیاه شرکت‌ها تسلیم شدن خفت بار به فشارهای کشورها و سازمان‌هایی است که دنبال آسیب رساندن به اسرائیل هستند.

چین: صدای فلسطین در معامله قرن شنیده نشد

یک مقام ارشد چین ضمن حمایت از تلاش های اندونزی و تونس برای تدوین پیش نویس یک قطعنامه جدید درباره موضوع خاورمیانه، گفت: صدای فلسطین در طرح معامله قرن آمریکا و اسراییل شنیده نشده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, اندونزی, تونس, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

اعضای اتحادیه اروپایی شورای امنیت با “معامله قرن” مخالفت کردند

اعضای اتحادیه اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند تنها مرزهای شناخته شده ۱۹۶۷ در سرزمین‌های اشغالی را به رسمیت می‌شناسند و تداوم شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی را مغایر قوانین بین‌المللی می‌دانند.

ادامه

اتحادیه اروپا, استونی, اسراییل, المان, امریکا, بلژیک, جهان, خبر, فرانسه, فلسطین, لهستان

صدها هزار نفر از شهروندان ترکیه به طرح معامله قرن اعتراض کردند

صدها هزار نفر از مردم ترکیه روز یکشنبه در اعتراض به طرح ضدفلسطینی «معامله قرن» آمریکا در استانبول و سایر شهرهای این کشور راهپیمایی برگزار کردند.

ادامه

اردن, اسراییل, امریکا, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین, لبنان

نشست سران اتحادیه آفریقا دراتیوپی؛ تاکید برمخالفت با «معامله قرن» ترامپ

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در سی و سومین نشست سران این اتحادیه در پایتخت اتیوپی گفت: معامله قرن تنش را افزایش می‌دهد و اتحادیه آفریقا هزگز معامله قرن را نخواهد پذیرفت.

ادامه

اتحادیه آفریقا, اتیوپی, اسراییل, افریقا, افریقای جنوبی, امریکا, تروریسم, جهان, خبر, فلسطین, لیبی, مصر