قدردانی چین بابت انتقادهای روسیه از افترازنی‌های واشنگتن علیه پکن

وزیر امور خارجه چین گفت، کشورش از انتقادات روسیه از “افترازنی و شایعات ساختگی” که آمریکا و کشورهای غربی با هدف آسیب وارد کردن به جمهوری خلق چین اشاعه داده‌اند “شدیدا قدردانی می‌کند”.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحلیل, جهان, جهان غرب, چین, روسیه, سازمان ملل, سیاست جهانی, شرق آسیا, صلح

دراستراتژی بایدن، چین تنها رقیبی‌ست که توان به‌چالش کشیدن نظام ناعادلانه سرمایه‌داری را دارد

کاخ سفید با انتشار “رهنمود استراتژیک موقت امنیت ملی”، به چین، به عنوان تنها رقیبی که برای به چالش کشاندن نظام آزاد و باثبات بین‌الملل قابلیت تجمیع توان اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود را دارد، اشاره شده است.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سیاست جهانی, فلسطین

لاوروف؛ استفاده برخی کشورها از کووید۱۹ برای رسیدن به‌اهداف ژئوپلیتیک / سیاست بین‌المللی در بحران کرونا باید تغییر کند

وزیر خارجه روسیه ابراز تأسف کرد، در شرایطی که همه کشورهای جهان باید برای مقابله با چالش مشترک، تشریک مساعی کنند، برخی کشورها همچنان به فکر رسیدن به اهداف ژئوپلیتیکی و جاه طلبی‌های اقتصادی خود هستند.

ادامه

تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, ژئوپلیتیک, سیاست جهانی, مصاحبه و گفتگو

جوزپ بورل؛ پایان سیستم تحت رهبری آمریکا و ورود به عصر آسیا اکنون در مقابل چشمان ما اتفاق می‌افتد

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در میان نشانه‌هایی مبنی بر جایگزین شدن آسیا به جای ایالات متحده به عنوان مرکز قدرت جهانی خواستار اتخاذ استراتژی محکم‌تر در قبال چین شد و گفت: «شکوفایی چین تحسین برانگیز و احترام آمیز می‌شود اما همزمان سوال‌ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارند.»

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, المان, امارات, جهان, چین, دانمارک, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سیاست جهانی, شرق آسیا, فرانسه, کره جنوبی, هلند, هندوستان

دور خیز اروپا و چین برای کنار زدن آمریکا از معادلات بین‌المللی

با توجه به سیاست‌های یکجانبه آمریکا در سال‌های اخیر، اختلافات در دو سوی آتلانتیک موجب شده اتحادیه اروپا کاهش مناسبات با آمریکا و رویکرد به چین را در دستور کار خود قرار دهد.

ادامه

المان, جهان, چین, خبر, سیاست جهانی, شرق آسیا

سازمان ملل از احتمال حمله بیولوژیکی در بحبوحه همه‌گیری کرونا هشدار داد

دبیرکل سازمان ملل متحد همه‌گیری کووید-۱۹ را تهدیدی برای حفظ صلح و امنیت بین‌الملل دانست و نسبت به احتمال حمله بیولوژیکی در شرایط ضعف و درگیری این بیماری هشدار داد.

 

به گزارش ایرنا؛ آنتونیو گوترش عصر پنج شنبه در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که به صورت تله کنفرانسی برگزار شد اما متن بیانیه را منتشر کرد، این مطلب را مطرح کرده است.

 

وی با تاکید بر اینکه بیماری ناشی از ویروس کرونا به طور بالقوه به افزایش ناآرامی‌های اجتماعی و خشونت منجر می‌شود و توانایی ما در مبارزه با این بیماری را به شدت تضعیف می‌کند، افزود: بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ تهدید می‌کند که اعتماد بیشتر به نهادهای عمومی را از بین خواهد برد، به ویژه اگر شهروندان دریابند که مقامات آنها راه اشتباه رفته‌اند یا در حوزه بحران شفاف نیستند.

 

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: نگرانی دوم این است که این بحران می‌تواند بحران اقتصادی مهمی را به خصوص در جوامع شکننده، کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال گذار ایجاد کند. ناپایداری اقتصادی تاثیرات مخربی به ویژه برای زنان خواهد گذاشت که اکثریت قریب به اتفاق آن بخش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تعداد زیادی از زنان سرپرست زن در شرایط درگیری به ویژه در برابر شوک‌های اقتصادی آسیب پذیر هستند.

 

گوترش اضافه کرد: نگرانی سوم به تعویق انداختن انتخابات، رفراندوم یا تصمیم گیری برای رای دادن حتی با اقدامات احتیاطی می‌تواند تنش‌های سیاسی ایجاد و مشروعیت را تضعیف کند. چنین تصمیماتی پس از رایزنی‌های گسترده با هدف اجماع انجام می‌شود. اکنون، زمانی برای فرصت طلبی سیاسی نیست.

 

وی چهارمین نگرانی را شکل‌گیری انگیزه ارتقای تفرقه و آشفتگی در بین برخی بازیگران برشمرد و یادآور شد: این مساله می‌تواند به تشدید خشونت و احتمالا اشتباه محاسباتی مخرب منجر شود که می‌تواند جنگ‌های جاری را عمیق‌تر و تلاش‌ها برای مبارزه با همه‌گیری را پیچیده‌تر کند.

 

دبیرکل سازمان ملل متحد نگرانی پنجم خود را زنده‌ماندن تهدید تروریسم یاد کرد و گفت: گروه‌های تروریستی ممکن است دریچه‌ فرصتی برای حمله بیابند در حالی که توجه اکثر دولت‌ها به همه‌گیری معطوف است. اوضاع در ساحل، جایی که مردم با مشکل مضاعف ویروس و تشدید تروریسم روبرو هستند، نگران کننده است.

 

گوترش همچنین هشدار داد: ضعف‌ها و عدم آمادگی ناشی از این بیماری همه‌گیر، پنجره‌ای را برای چگونگی بروز حمله بیوتروریستی فراهم می کند و ممکن است خطرات آن را افزایش دهد. گروه‌های غیر دولتی می‌توانند به سویه‌های ویروسی دسترسی پیدا کنند که می‌توانند منجر به ویرانی مشابه جوامع در سراسر جهان شوند.

 

وی نگرانی هفتم خود را تشدید موانع در تلاش‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی برای حل مناقشات دقیقا در مواقع مورد نیاز دانست و یادآور شد: بسیاری از فرایندهای صلح به دلیل واکنش جهانی به کووید-۱۹ متوقف شده‌اند. دفاتر خوب و میانجیگری ما تاثیر آن را احساس کرده‌اند.

 

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: این محدودیت ممکن است بر عملکرد فرایندهای مختلف مبتنی بر اعتماد و همچنین توانایی ما در دیپلماسی بحران برای کاهش درگیری‌های احتمالی ادامه یابد.

 

گوترش هشتمین نگرانی خود را از گسترش ویروس کرونا، تحریک یا تشدید مشکلات مختلف حقوق بشری برشمرد و خاطرنشان کرد: ما شاهد انگ، گفتار نفرت‌آمیز و برتری طلبان سفید پوست و دیگر افراط‌گرایان هستیم که به دنبال بهره برداری از اوضاع هستند.

 

وی یادآور شد: ما در دسترسی به خدمات درمانی شاهد تبعیض هستیم. به ویژه پناهندگان و بی‌خانمان‌های داخلی آسیب پذیر هستند و جلوه‌های فزاینده‌ای از اقتدارگرایی از جمله محدودیت در رسانه، فضای مدنی و آزادی بیان وجود دارد.

 

نیویورک تایمز: چین و روسیه با هدف مقابله با آمریکا باهم همکاری می‌کنند

اهداف مشترک و جاه طلبی های مشترک برای سلطه طلبی، از چین و روسیه دو شریک قابل اعتماد ساخته است اما روز به روز به هم نزدیکتر می‌شوند و آمریکا و متحدانش روز به روز از یکدیگر دورتر.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سیاست جهانی

نگرانی اروپا از انحصار ‘غول‌های بزرگ فناوری’ در دست آمریکا

اروپا در زمینه فناوری‌های جدید پیشرفت‌های قابل توجهی کرده اما میزبان هیچکدام از شبکه‌های اجتماعی بزرگ و یا غول‌های بزرگ فناوری نیست و همه آنها از جمله گوگل و فیسبوک در اختیار آمریکاست.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, جهان, خبر, سیاسی

پایگاه خبری ‘نیشن’ : پایان نظم جهانی حتمی است

یک پایگاه خبری آمریکایی روز شنبه با اشاره به روندهای تغییرات جهانی تاکید کرد که تغییرات آب وهوایی در صورتی که مهار نشود جهانی پرآشوب ایجاد خواهد کرد که با وجود از بین رفتن نظم لیبرال معلوم نیست چه وضعیتی در جهان ایجاد شود و واژه نظم معنی خود را از دست خواهد داد.

ادامه

امریکا, انگلستان, پاکستان, جهان, چین, خبر, روسیه, مقاله, هندوستان