حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

رائو ایندرجیت سینگ، وزیر برنامه‌ریزی هند، در راجیا سبها (شورای ایالت‌ها، یکی از مجلس‌های قانون‌گذاری در هند) در ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری گفت دولت هیچ داده‌ای برای برآورد سطح فقر پس از سال‌های ‍۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ندارد، بنابراین نمی‌داند چند نفر از چنبرهٔ فقر رهایی یافته‌اند. از طرف دیگر در ۲۷ تیرماه سال جاری برنامه ... فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کودکان, گرسنگی, مقاله, هندوستان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

عمران خان در پرونده افشای اسناد دولتی به۱۰سال زندان محکوم شد

نخست‌وزیر پیشین پاکستان عمران خان و وزیر خارجه پیشین این کشور شاه محمود قریشی در پرونده افشای اطلاعات محرمانه به ۱۰ سال زندان محکوم شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، طبق گزارش رسانه‌های پاکستانی، در یک تحول سیاسی بزرگ، عمران خان نخست‌وزیر پیشین و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پیشین این کشور امروز سه‌شنبه درست چند ... عمران خان در پرونده افشای اسناد دولتی به۱۰سال زندان محکوم شد

ادامه

آمریکا, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

سازمان «سیا» دلال بزرگ مواد مخدر در افغانستان است

«گاردین»: در نتیجه تلاش‌های سازمان سیا و همکاری سازمان اطلاعات ارتش پاکستان تولید مواد مخدر در افغانستان از ۱۰۰ تن به دو هزار تن تا سال ۱۹۹۱ میلادی افزایش پیدا کرد و مراکز تولید هروئین در مناطق مرزی افغانستان به حدی گسترش یافت تاجایی که ۶۰ درصد از هروئین مورد نیاز آمریکا و ۸۰ درصد از هروئین کل اتحادیه اروپا از این طریق تامین می‌شد.

 

پس از حمله آمریکا به افغانستان سیر صعودی تولید مواد مخدر در این کشور نه تنها متوقف نشد بلکه سرعت شگفت انگیزی به خود گرفت تا جایی که دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در افغانستان آمار تخمینی تولید مواد مخدر در این کشور را بیش از ۹ هزار تن اعلام کرده است.

 

افزایش بی رویه تولید مواد مخدر در افغانستان و مبارزه نمایشی آمریکا و ناتو با مواد مخدر در این کشور این گمانه‌زنی را تقویت کرد که آمریکا و ناتو به طور مستقیم در افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نقش دارند.

 

با این حال، اخیرا «مایک پامپئو» رئیس سازمان سیا بار دیگر موضوع قاچاق و تولید مواد مخدر در افغانستان را مطرح کرده و از آن به عنوان تکیه‌گاه مالی مخالفان مسلح دولت افغانستان یاد کرده است.

 

رئیس سیا گفته که این سازمان در نظر دارد تا مراکز تهیه مواد مخدر در افغانستان را هدف قرار دهد زیرا مخالفان مسلح دولت از آن برای مبارزه با دولت افغانستان و نیروهای خارجی استفاده می‌کنند.

 

به نظر برخی از کارشناسان این که رئیس سازمان سیا بار دیگر به چنین موضوعی پرداخته، شک برانگیز است، زیرا دولت آمریکا همواره از مواد مخدر در افغانستان به عنوان منبعی پر در آمد برای پیشبرد اهداف پنهانی خود در منطقه استفاده کرده است.

 

دولت ترامپ تلاش می‌کند در پوشش مبارزه با مواد مخدر، افزایش حملات هوایی آمریکا در افغانستان را نیز توجیه کند و قاچاق و تولید مواد مخدر در این کشور را به شیوه جدیدی مدیریت کند.

 

این در حالی است که برخی از رسانه‌های غربی و حتی آمریکایی نیز به افشاگری در این مورد پرداخته‌اند، طوری که «جیمزدین» کارشناس و مسئول اجرایی رسانه آمریکایی «ویترنز تودی» تصریح کرده است، نظامیان آمریکایی در قاچاق مواد مخدر نقش دارند و حتی مصارف کمپاین‌ انتخاباتی رهبران سیاسی این کشور نیز از همین طریق تامین می‌شود.

 

«جان اباتسفورد» مامور سابق سازمان سیا نیز به «ورلد نیوز» پیش از این گفته بود که آمریکا با پول به دست آمده از تجارت مواد مخدر در افغانستان گروه‌های تروریستی به ویژه داعش را به منظور ناامن کردن کشورهای منطقه تامین مالی می‌کند و عملیات‌های پنهانی خود را در افغانستان و کشورهای منطقه به پیش می‌برند.

 

دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در افغانستان نموداری را منتشر کرده است که بر اساس آن روند افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۱۷ به ویژه در زمان حضور آمریکا در این کشور افزایش یافته است.

 

بر اساس این گزارش، زمین‌‌های تحت کشت مواد مخدر در افغانستان سیر صعودی را طی کرده است طوری که زمین های زیر کشت مواد مخدر در این کشور از ۷ هزار هکتار به بیش از ۳۲ هزار هکتار افزایش یافته است.

 

در حالی که تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان طی سال‌های اخیر در این کشور افزایش داشته است، برخی از کارشناسان می‌گویند که طرح‌های مبارزه مشترک با مواد مخدر در منطقه به دلایل نامعلوم توسط آمریکا یا دولت کابل اجرایی نشده‌اند.

 

حتی سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز چندی قبل به صراحت گفته بود که آمریکا و ناتو از سربازان خود برای محافظت از کشت، تولید و قاچاق هروئین از افغانستان به سایر کشورهای جهان استفاده می‌کند.

 

با توجه به افزایش آمار تولید، کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان از زمان حضور آمریکا همچنین اظهارات مقامات روسی و کارشناسان مختلف عمدتا غربی به روشنی می‌توان اعلام کرد سازمان سیا دلال بزرگ مواد مخدر در افغانستان است.
تسنیم

مناطق تحت کنترل طالبان در سال ۲۰۱۷ در افغانستان دو برابر شد

در حالی که پس از اعلام استراتژی ترامپ برای افغانستان حملات هوایی و نظامیان آمریکایی در این کشور افزایش یافته‌ است، گزارش‌های رسمی نشان می‌دهند مناطق تحت کنترل طالبان در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به گذشته دو برابر شده است.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر

طالبان: هدف ازحمله به‌هتل اینترکانتیننتال سفیر آمریکا و اعضای شرکت امنیتی «بلک واتر» بود

سخنگوی طالبان با ارائه جزئیاتی از چگونگی حمله به هتل اینترکانتیننتال در کابل گفت: هدف از این حمله سفیر آمریکا و مسئولان شرکت امنیتی «بلک واتر» بود.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر

واشنگتن پست: طالبان می‌داند آمریکا توانایی پیروزی جنگ در افغانستان را ندارد

روزنامه آمریکایی درباره استراتژی ترامپ در افغانستان نوشت که این استراتژی قوانین بازی را تغییر نداده است، طالبان نسبت به عدم توانایی واشنگتن برای پیروزی در جنگ این کشور اطمینان دارد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر

مخالفت واشنگتن با پیشنهاد مسکو برای مذاکرات صلح افغانستان

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اخیرا ضمن تاکید بر عدم تاثیرگذاری گزینه نظامی برای حل مشکلات افغانستان خواستار «آغاز هر چه زودتر مذاکرات مستقیم بین افغانستان و طالبان» شد تا جنگ داخلی این کشور پایان یابد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه