مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

دستمزدهای پایین‌تر از نرخ واقعی تورم و هزینه سبد معیشت: مبارزه برای افزایش دستمزد ادامه دارد!

با فرا رسیدن زمان تصمیم‌گیری برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، باردیگر مانورها و جوسازی‌هایی مختلف را شاهد هستیم. تردیدی نیست که تعیین دستمزد برای کارگران و زحمتکشان اهمیتی بسیار دارد. بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از اول بهمن‌ماه در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. در نشست ۷ بهمن‌ماه مجلس شورای اسلامی حداقل حقوق کارکنان دولت ... دستمزدهای پایین‌تر از نرخ واقعی تورم و هزینه سبد معیشت: مبارزه برای افزایش دستمزد ادامه دارد!

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, غارتگری, کارگری

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

تداوم کاهش سطح زندگی توده‌های مردم مطابق گزارش مرکز آمار در دی‌ماه سال جاری تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۸٫۵ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۳۸ درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل – طی یک سال – هزینه پرداخت کرده‌اند. این درحالی ‌است که درآمدشان به‌هیچ‌وجه مطابق نرخ تورم نبوده است. نرخ رشد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, استثمار, اقتصادی, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فساد, فقر, قضایی, کارگری, کودکان, کودکان کار, گزارش, مبارزه طبقاتی, معلمان, معیشت, نئولیبرالیسم, همبستگی

گسترش اعتصاب‌های کارگری؛ مبارزه برای خواست‌های صنفی جدای از پیکار علیه سمت‌گیری اقتصادی – اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی نیست

اعتصاب و اعتراض‌های کارگران و زحمتکشان در چهار گوشهٔ کشور یکی از ویژگی‌های صحنهٔ سیاسی و مبارزات مردمی علیه دیکتاتوری حاکم در این مقطع زمانی است. اعتصاب کارگران و کارکنان بخش‌های مختلف صنایع نفت، گاز، پتروشیمی در روزهای اخیر اعتصاب کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری در حداقل هفت دکل نفتی و اعتصاب‌های کارگران پولاد ... گسترش اعتصاب‌های کارگری؛ مبارزه برای خواست‌های صنفی جدای از پیکار علیه سمت‌گیری اقتصادی – اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی نیست

ادامه

استبداد, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, معیشت, مقاله, نفتگران

سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه علیه حقوق و معیشت زحمتکشان

به‌رغم تشدید فشار و تحمیل فقر و محرومیت به بخش بزرگی از جامعه از سوی رژیم فاسد و غارتگر ولایی برای غارت زحمتکشان و تحمیل حالت تدافعی به آنان، روزانه شاهد گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌های بخش‌های مختلف زحمتکشان هستیم. اعتراض‌های بازنشستگان صندوق‌های مختلف و مبارزه کارگران بخش‌های مختلف صنعت نفت مانند: اعتراض و اعتصاب کارگران ... سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه علیه حقوق و معیشت زحمتکشان

ادامه

اسلام سیاسی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, زنان, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معلمان, معیشت, نفتگران

ساختار ناکارآمد سیستم درمانی در رژیم اسلامی

گسترش و همه‌گیر شدن ویروس کرونا نشان داد که تا چه اندازه جان انسان‌ها می‌تواند با خصوصی‌سازی بیمارستان‌ها در معرض خطر قرار گیرد. وضعیت بهداشت‌ و‌ درمان و آموزش نظام پزشکی در رژیم “ولایی” به‌هیچ‌وجه در جهت محرومیت‌زدایی نیست.

در کنار فعالیت خدمات درمانی دولتی، بخش خصوصی نیز با هزینه‌هایی گزاف، سرسام‌آور، و غالباً غیر‌رسمی و بیرون از کنترل در این زمینه ‌کار می‌کند.

 

بر اساس گزارش‌های انتشاریافته، بنگاه‌های سوداگر دست‌اندرکار بیماری کرونا بابت هر پرستاری که برای بیماران به خانه‌های آنان می‌فرستند، روزی شش میلیون‌وپانصدهزار ریال دریافت می‌کنند. از این مبلغ تنها سه میلیون ریال سهم پرستار است. بابت یک بار ویزیت پزشک در خانهٔ بیمار ده میلیون ریال می‌گیرند که تنها چهار میلیون آن سهم پزشک است. گذشته از اینکه دریافت چنین مبلغ‌هایی غارت افراد گرفتار اضطرار در قشر متوسط است، نرخ استثمار این‌گونه بنگاه‌های اقتصادی در چارچوب نولیبرالی رقم بی‌سابقه و باورنکردنی شست درصد را نشان می‌دهد! آنچه دربارهٔ مبلغ‌های دریافتی بیمارستان‌های خصوصی و هتل‌های پیوست‌شان که ویژهٔ بیماران کرونایی ثروتمند جامعه گفته می‌شود به‌راستی سرسام آور است. به‌ناچار بیمارستان‌های دولتی با همهٔ نابه‌سامانی‌ها و ضعف‌ها و مشکلاتی که دارند، مرجع قشر عظیم نود درصدی‌های جامعه‌اند و هجوم محرومان دردمند به این بیمارستان‌ها و تحمل زمان دراز نوبت، زیر وحشت خطر ابتلا به ویروس کووید-۱۹، جز ناتوانی در پرداخت هزینه‌های سنگین بخش خصوصی نیست.

 

اجرای سیاست‌های نولیبرالیستی خصوصی سازی، تعدیل ساختاری، و مقررات زدایی، سیستم درمانی را ناکارآمد کرده است، این سیاست‌های سوداگرایانه بر شدت و دشواری‌های کار کادرهای درمان افزوده، اضافه‌کاری را برای آنان اجباری کرده، در نتیجه، توان جسمانی و روحی پرستاران به‌منظور مداوای مبتلایان به‌این بیماری را کاسته و شوربختانه موارد بسیار مرگ آنان را سبب شده است. خبرنگار ایلنا، ۹ آذرماه ۱۳۹۹، در گزارشی اعلام کرده است که “سازمان نظام پرستاری ایران گزارشی از مرگ و میر پرستاران در کشورهای جهان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا منتشر کرده است.” بر اساس این گزارش، بنظر می رسد ارقام محافظه کارانه ای را منتشر کرده است ۸۵ پرستار در کشور جان خود را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند و احتمال داده که مرگ‌ومیر کادر درمان رو به‌افزایش است. برپایهٔ گزارش‌های انتشار یافته، ۵۴ تن از این پرستاران در فاصله اسفندماه ۱۳۹۸ تا پایان مهرماه ۱۳۹۹ قربانی کرونا شده‌اند و ۳۰ تن دیگر در آبان‌ماه سال جاری جان خود را از دست داده‌اند.

 

روز شنبه ۸ آذر ماه ۱۳۹۹، اعضای شورای‌عالی پرستاری و هیئت‌رئیسه نظام‌های پرستاری سراسر کشور در نامه‌ای به حسن روحانی از بی‌توجهی مسئولان به مطالبات پرستاران اظهار نارضایتی کرده و نسبت به‌پیامدهای آن هشدار دادند. در نامهٔ یادشده، پرستاران به رئیس دولت از کاهش دستمزد و کارانه پرستاران به‌بهانه کاهش درآمد بیمارستان‌ها، استخدام نشدن نیروی کاری جدید و عملی نشدن وعده‌های وزارت بهداشت مبنی بر افزایش دستمزد پرستاران شکایت کرده و نوشته‌اند: “در این شرایط به‌علت عدم افزایش نیرو و شرایط خاص بیماری و بیماران کرونایی؛ فشار کاری و روحی- روانی زیادی به کادر درمان و پرستاران وارد شده، به‌گونه‌ای که در برخی از بیمارستان‌ها و بخش‌های کرونا هر ۱۰ بیمار و بلکه بیشتر به یک پرستار سپرده می‌شود.”

 

طرح این نامه و ارسال آن گذشته از آنکه آشکارا ناکارآمدی رژیم را نشان می‌دهد، افلاس مالی رژیم را نیز برملا می‌کند. سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، به فسادهای گسترده و سازمان‌یافته در اقتصاد و شبکه پزشکی ایران اعتراف کرده و از اختلاس یک میلیارد و سیصد میلیون دلاری ارز تجهیزات پزشکی خبر داده است. او در این خصوص اعلام کرد: “این مقدار از ارز که برای خرید تجهیزات پزشکی اختصاص یافته بود توسط باند مافیایی شبکه بهداشت و پزشکی اختلاس شده و هیچ‌کس هم جرأت تحقیق در این خصوص را ندارد.”

 

درباره فساد مالی نهادینه در ارکان رژیم ولایت ‌فقیه گزارش‌هایی متعدد در رسانه‌های داخلی و خارجی انتشار یافته‌اند و همگان هم کم‌وبیش به آن آشنایند. اما تأثیر این فساد مالی بر سلامتی توده‌های محروم به‌ویژه زحمتکشان جامعه در گزارش‌های این رسانه‌ها بازتاب چندانی نیافته‌اند. وضع بهداشت و درمان در فرمانروایی “ولایت فقیه” روز به‌روز به‌قهقرا می‌رود.

 

دکتر ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت، مشکلات مالی درمان کرونا را بر‌شمرده و می‌گوید: “در حال حاضر برای هر بیمار کووید ۱۹ با متوسط ۲.۵ روز بستری در بیمارستان‌ها، حدود ۵۰۰ هزار تومان فقط برای وسایل محافظتی از بیمار هزینه می‌شود که بر نظام سلامت تأثیر می‌گذارد. هزینه مستقیم یک کیت تشخیصی PCR حدود ۲۴۰ هزار تومان و هزینه غیرمستقیم آن حدود ۴۰۰ هزار تومان است.” از آغاز شیوع کرونا، هزینه‌های جدیدی مانند مواد ضدعفونی، ماسک، و شوینده‌ها به سبد هزینهٔ خانوار اضافه شده‌اند. دکتر حریرچی در مصاحبه با ایرنا، ۲۷ تیرماه ۱۳۹۹، دراین‌باره گفت: “برخی هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در شرایط اپیدمی کرونا، تحمیل می‌شود. … از دست دادن شغل افراد مبتلا، ترس و اجتناب از مراجعه به بیمارستان‌ها… پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر… و همچنین تبعات روانی مرتبط با مشکلات اقتصادی ازجمله مهم‌ترین هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در این شرایط است.”

 

در نتیجه بی‌کفایتی رژیم ولایت فقیه کشور اینک با خیز جدیدی از همه‌گیری ویروس کرونا در مقیاسی گسترده‌تر نسبت به‌ماه‌های پیش مواجه شده است. ۱۰ آذرماه ۱۳۹۹، سعید نمکی، در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، نسبت به موج زمستانی ویروس کرونا به‌ویژه در استان‌های جنوبی کشور هشدار داد. او گفت: “در استان‌های جنوبی الان هوا معتدل‌تر است ولی با پیشروی به سمت سرما مردم به داخل خانه‌ها رفته و در‌ها و پنجره‌ها را می‌بندند و شیوع بیماری بالا می‌رود.”

 

او در ادامه اظهار داشت: “برای غربالگری بهتر مبتلایان به‌ویژه در حاشیه شهرها و در میان لایه‌های کم‌برخوردار جامعه که فضای کمتر برای زندگی در اختیار دارند می‌بایست مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته برای ارائه خدمات سرپایی که بتواند ۵۰ تا ۱۰۰ هزار [نفر] را تحت پوشش قرار دهد، دایر گردد.” به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۹، جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی درآمد حاصله از بیمارستان‌ها در دوران کرونا تأکید کرد. گزارش‌های انتشار یافته حکایت از آن دارند که “حدود ۶۰ درصد کل بودجه وزارت بهداشت از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها تأمین می‌گردد که این میزان در زمان شیوع کرونا بسیار تنزل یافته است.”

 

چنین است گوشه‌ای از وضع فاجعه‌بار درمان و بهداشت در جمهوری اسلامی. اتخاذ سیاست‌های ضد مردمی رژیم نه‌تنها به رفع کمبودها و نابسامانی‌های بهداشت و درمان کمکی نمی‌کند، بلکه دشواری‌هایی تازه برای زحمتکشان در این زمینه به‌بار می‌آورد. راهکار بنیادی پایان بخشیدن به وضع ناهنجار موجود، ایجاد نظام بهداشت و درمان ملی، همگانی، و رایگان است. حزب ما برخلاف نگرش و عملکرد رژیم “ولایت فقیه” بر آن است که دست سوداگران باید از عرصهٔ بهداشت و درمان کوتاه گردد. دولت باید با تأمین بودجهٔ کافی ابتکار عمل را در عرصهٔ بهداشت و درمان در دست خود گیرد. باید ضمن فراهم آوردن شرایط مناسب کار و زندگی برای پزشکان و تمامی کادر پزشکی، در توزیع ناعادلانهٔ امکان های بهداشتی درمانی تجدید نظر اساسی صورت گیرد. برای بهره‌مندی فراگیر مردم در شهر و روستا باید به گسترش درمانگاه‌های ثابت و سیار کافی اقدام شود.

نامۀ مردم

محمد شریفی‌ مقدم: چگونه می‌توان هزینه‌های درمان مردم را کاهش داد؟

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: ماهیت سیستم درمانی کشور پزشک سالار است. در این میان پرستاران بسیاری از خدمات را بدون گرفتن تعرفه انجام می‌دهند اما پول آن، به جیب پزشکان سرازیر می‌شود.

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, تحریم, حقوق بشر

ناکافی بودن تعداد پرستاران، به مرگ تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به کرونا و پرستاران انجامید

دیبرکل خانه پرستار، با انتقاد از نوه تخصیص بودجه پرداخت مالبات کادر درمان، گفت: بسیاری از پرستاران با تعجب می‌پرسند که کدام یک از این هزاران میلیارد تومان‌ها به درستی و بر اساس عدالت توزیع شده است؟

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, مصاحبه و گفتگو

نقض منافع زحمتکشان: از قراردادهای موقت گرفته تا نبود ایمنی درمحیط کار

افزایش آمار سوانح و حوادث کار در معدن‌ها و واحدهای صنعتی، ابتلای شمار زیادی از پرستاران به‌بیماری کووید-۱۹ در هنگام انجام وظیفه در بیمارستان‌ها، تفاوت و تبعیض در محیط‌های کار و نبود مزد یکسان برای کار یکسان، اجرایی نشدن طرح مترقی طبقه‌بندی مشاغل و لطمه‌های اساسی به امنیت شغلی کارگران به‌دلیل اجرای برنامه خصوصی‌سازی، به‌موازات ... نقض منافع زحمتکشان: از قراردادهای موقت گرفته تا نبود ایمنی درمحیط کار

ادامه

اقتصادی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, سرمایه‌داری, کارگری

تجمع پرستاران بیمارستان روحانی بابل در اعتراض به پایین‌ بودن دستمزد و عدم پرداخت کارانه‌ها

پرستاران می‌گویند: باتوجه به سختی‌های کار در دوران بحران کرونا، دستمزد ما بسیار پایین است؛ در عین حال کارانه‌ها و معوقات مزدی ما با تاخیر پرداخت می‌شود.

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر