مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

زوایای نبرد «الباب» / پیشروی های برق آسای ارتش سوریه

ارتش سوریه طی روزهای گذشته پیشروی های چشمگیری در اطراف شهر استراتژیک الباب در شمال این کشور داشته است.

 
شهر الباب در شمال سوریه و در ۳۸ کیلومتری از شهر حلب واقع شده است. ساکنان شهر الباب کشاورز، صنعتگر و تاجر هستند و محصولات لبنی به دیگر شهرهای سوریه صادر می کنند.

 

شهر الباب از شهرهای قدیمی و تاریخی سوریه و متعلق به زمان رومی هاست. این شهر پنج منطقه اصلی شامل؛ باب القدیم، منطقه شمالی، منطقه غربی، شرقی و جنوبی است که در هر یک از این مناطق، محله هایی قرار دارند. بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ تعداد ساکنان آن ۳۰۰۸۸۹ نفر بوده است.

 

بر اساس آمار سال ۲۰۱۱ حدود صد هزار نفر در این شهر بودند و به علت اینکه در مقایسه با دیگر مناطق از آرامش برخوردار بود تعدادی از آوارگان از مناطق دیگر حلب به آنجا رفتند. امروزه بر اساس گزارش رسانه ها، بیشتر ساکنان آن را اعراب سنی و اقلیت کُرد تشکیل می دهند. در سال ۲۰۱۲ نیروهای دولتی از آن خارج شدند و شورشیان بر آن مسلط شدند و در ژانویه ۲۰۱۴ نیز تروریستهای تکفیری داعش بر آن مسلط شدند.

 

از نوامبر ۲۰۱۵ هنگامی که ارتش سوریه فرودگاه نظامی کویرس را پس گرفت در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر الباب قرار گرفت همواره حملات هوایی از سوی ارتش سوریه به مواضع داعش در این شهر می شد اما سیطره بر آن اولویت نبود.
به هر حال شهر الباب از اهمیت استراتژیکی برخوردار است این شهر در ۳۰ کیلومتری مرز با ترکیه قرار دارد و از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار است زیرا غرب سوریه را به شرق آن متصل می کند. در مسیر استانهای لاذقیه، حلب، الرقه، الحسکه ودیگر مناطق شرقی قرار دارد.

 

از سویی از مهمترین مراکز داعش محسوب می شود و مناطق شمال حلب را به الرقه مرتبط می کند.از حیث نظامی حلقه اتصال نظامی استراتژیک میان مناطق تماس کنونی در سوریه است.

 

ارتش سوریه اخیرا و پس از دستاورد مهم در حلب، در حال پیشروی به سوی شهر راهبردی الباب است و بر اساس گزارش های رسانه ها، در هفت کیلومتری این شهر قرار دارد و موفق به پیشروی های جدید شده است.

 

این پیشروی های سریع ارتش سوریه در شرایطی رخ می دهد که ارتش ترکیه در برابر داعش در شهر الباب سوریه نتوانست کاری از پیش ببرد. البته به اعتقاد برخی از تحلیلگران بخشی از این ناتوانی نظامیان ترکیه به وقایع پس از کودتای نافرجام سال گذشته میلادی ترکیه نیز مربوط می شود که بر ارتش این کشور تاثیر گذاشته است.

 

اما آنچه ترکیه را نگران می سازد تسلط کردهای سوری بر این شهر است و از همین رو در جریان مذاکرات و رایزنی با مقامات روس به دنبال این است که مانع از این سناریو شود و روسها نیز اطمینان داده اند که روند آزاد سازی الباب با همکاری کردها و هماهنگی با آنها نخواهد بود.

 

همانطور که گفته شد پیشروی به سوی شهر راهبردی الباب از سوی ارتش سوریه در حالی صورت می گیرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چندی قبل وعده تسلط بر این شهر و آزاد سازی آن از داعش را داد و نیروهای ارتش ترکیه و گروههای مسلح سوری مورد حمایت آنها تا آستانه ورود به شهر هم پیش رفتند اما ناکام ماندند.

 

شهر راهبردی الباب از سویی حدفاصل جاده حلب به منبج(تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک یا همان کردهای سوری مورد حمایت آمریکا) و از سویی میان مناطق عفرین تا تل رفعت و عین العرب است. این شهر همچنین حدفاصل جاده ای است که نیروهای ترکیه برای محاصره شهر الرقه در سمت جنوب انتخاب کرده اند، قرار دارد.

 

ارتش ترکیه در واقع با همین هدف یعنی ممانعت از وصل شدن مناطق تحت کنترل کردها به یکدیگر وارد خاک سوریه شد. ترکیه مایل به منطقه خودمختار کردها در مجاورت مرزهای سوریه-ترکیه از الحسکه تا ادلب نیست.

 

هر چند ترکیه بهانه ورود به خاک ترکیه را مبارزه با تروریسم اعلام کرد اما در واقع هدف همین بود. هنگامی هم که نیروهای اردوغان به اراضی سوریه در جرابلس و الراعی وارد شدند با مقاومت چندانی از سوی داعش روبرو نشدند اما هنگامی که به نزدیکی الباب رسیدند معادله تغییر کرد.

 

سرکرده های داعش به تروریستهای خود دستور دادند که تا سرحد مرگ بجنگند و عقب نشینی نکنند و اینکه اقدامات خود را در داخل ترکیه تشدید کنند. در این شرایط نیروهای ترکیه نتوانستند کاری از پیش ببرند.

 

نیروهای ویژه ترکیه در شرایطی که ارتش سوریه سرگرم نبرد حلب بود از یکی از محورها به شهر الباب حمله کردند و این حمله با آتش شدید هوایی و توپخانه ای بود و در ۲۱ دسامبر گذشته بر تپه مهمی هم مسلط شدند اما در روز بعد به یکباره ورق برگشت و داعش در یورشی ۱۴ نظامی ترک را کُشت و تعدادی را نیز اسیر کرد. حدود دو روز بعد، داعش تصاویری از آتش زدن دو نظامی ترکیه در حالی که زنده بودند پخش کرد. این در واقع پیامی برای ترکیه بود.

 

این در شرایطی بود که آمریکایی ها در اواخر دوره باراک اوباما بودند. اولویت آمریکایی ها در آن زمان حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک بود و از همین رو با توجه به خصومتی که ترکیه با کردهای سوریه دارد، کمکی به ترکیه در شهر الباب نکردند.

 

از سوی دیگر در شرایطی که نیروهای ترکیه پشت دروازه های الباب ماندند؛ ارتش سوریه که از عملیات در حلب فراغت یافت به فرماندهی سهیل الحسن فرمانده معروف به سمت الباب حرکت کرد و همانطور که گفته شد این نیروها عران را آزاد کرده اند. این نیروها در ورودی های ابو طلطل و تادف که از اهمیت زیادی برخوردارند، قرار دارند در حالی که نیروهای مورد حمایت ترکیه در نزدیکی السفلانیه در شرق شهر دستاورد خاصی نداشته اند. این نیروها توان حفظ السفلانیه را نداشتند و داعش خیلی سریع این منطقه را بازپس گرفت.

 

ارتش سوریه بر اتوبان حلب-الباب از ابتدای روستای تیاره تا مزارع المدیونه مسلط شده است.

 

اما روند تحولات در شهر الباب و دیگر مناطق سوریه با فراز و نشیب های زیادی همراه است به ویژه که آمریکایی ها با ورود ترامپ از مناطق امن پروازی در سوریه دم می زنند و شرایط غیرقابل پیش بینی است و ترکیه نیز به دنبال هر فرصتی برای حفظ برگه های برنده خود در سوریه است. اما قدر مسلم آن است که ترکیه اصلا دوست ندارد که کردها بر الباب مسلط شوند هر چند که مایل نیست ارتش سوریه نیز این شهر را در اختیار بگیرد. هنوز غبار جنگ در الباب فرو ننشسته است و باید منتظر ماند که زوایای نبرد بر سر تصاحب این شهر راهبردی روشن شود.

 

ارتش سوریه به دنبال خنثی کردن تلاش های ترکیه و در اختیار گرفتن برگه قوی در بازی در این محور است. از نگاه ناظران امور سوریه ، دمشق به دنبال ممانعت از ورود بیشتر ترکیه به عمق خاک سوریه به ویژه در منطقه راهبردی شمال این کشور است

 

به اعتقاد برخی تحلیلگران به نظر می رسد که ارتش سوریه در حال رخ به رخ شدن با نظامیان ترکیه در شمال سوریه است.

به هر حال نبرد در شمال سوریه از پیچیدگی خاصی برخوردار است و ارتش سوریه، ترکیه، نیروهای مورد حمایت ترکیه، گروههای مورد حمایت آمریکا و داعش حضور دارند.

مهر