گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

ماجرای افشاگری شاهد عینی الجزیره از تجاوز نظامیان اسرائیلی به زنان در غزه + فیلم

افشاگری یک شهروند فلسطینی درباره هتک‌حرمت زنان در غزه توسط نظامیان اسرائیلی، حواشی بسیاری را به‌وجود آورده است. به گزارش ایسنا، عصر روز شنبه بود که شبکه خبری الجزیره مصاحبه‌ای را با یک شهروند فلسطینی به نام «جمیله الهسی» که همراه با گروه دیگری از مردم در محاصره نظامیان اسرائیل در نزدیکی بیمارستان «الشفا» بوده ... ماجرای افشاگری شاهد عینی الجزیره از تجاوز نظامیان اسرائیلی به زنان در غزه + فیلم

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, جهان, حقوق بشر, زنان, سازمان ملل, فلسطین, فیلم, گرسنگی, گزارش

پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

تحریم وسیع نمایش انتخابات ۱۱ اسفند از جانب اکثریت قاطع مردم و آمار عظیم آرای باطل در صندوق‌های رأی را باید شکست فاحش دیگری برای دیکتاتوری حاکم در برابر رأی واقعی ملت دانست. علی خامنه‌ای، که به‌خوبی به خطر “تهدید” مردم برای “نظام” واقف است، با توجه به شکست فضاحت‌بار رژیم در انتخابات اخیر فقط ... پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

ادامه

آزادی, استبداد, اسلام سیاسی, ایران, تاریخ, تحریم, حقوق بشر, زنان, سیاسی, غارتگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

ریاض: زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین فرا رسیده است

وزیر امور خارجه عربستان عصر امروز سه‌شنبه، در جریان نشست وزرای خارجه کشورهای اعضای «سازمان همکاری اسلامی» در شهر جده با محوریت جنگ غزه بر ضرورت به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس تاکید کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان ... ریاض: زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین فرا رسیده است

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, زنان, عربستان سعودی, فلسطین, کودکان, گزارش, نسل‌کشی

زنان عربستان در راه وداع با حجاب اجباری

​​​​​​​گزارش نشریه اشپیگل حاکی از آن است که زنان پایتخت عربستان سعودی عباهای سیاه و بلند را کنار گذاشته و با مانتوهای رنگی در خیابان‌ها دیده می‌شوند. سخنان ولیعهد این کشور راهگشای تحولی اجتماعی برای زنان سعودی بوده است.

 

به گزارش خبرنگار نشریه آلمانی “اشپیگل” برخی از زنان در جده و ریاض با مانتوهای رنگارنگ به جای “عبایه” و پوشش سیاه‌رنگ در خیابان‌ها و فروشگاه‌ها ظاهر می‌شوند.

 

به گفته “اشپیگل” این تحول مرهون گفتارهای ملک محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است. او هفته گذشته در مصاحبه با فرستنده سی‌ان‌ان گفت که خواستار پوششی “متین و محترم” برای زنان کشورش است. او توضیح داد که چنین پوششی “نباید عبایه [عبای زنانه] یا چادر سیاه باشد”.

 

تا حدود یک سال پیش فروشندگان چادر و عبا در ریاض هر روز با مزاحمت مأموران پلیس عربستان روبرو بودند که به دنبال عباهای زنانه رنگی و تزئینی بودند.

 

یک هفته پیش از اعلام نظرات ولیعهد عربستان مدارس “جشن عبایه” گرفته بودند. در این جشن از جمله زنانی سراپا پوشیده در میدان جنگ به عنوان سرمشق زنان معرفی شده بودند.

 

اما عربستان سعودی کشوری پادشاهی است و کلام پادشاه در آن عین قانون است. برای همین است که به گفته خبرنگار “اشپیگل”، بخشی از مردم به “قانون جدید عبایه” عمل می‌کنند.

 

بنا به گزارش خبرنگار “اشپیگل” اکنون زنان سعودی در خیابان معروف “تحلیه” در ریاض موهای بلند خود را به نمایش می‌گذارند و برخی از آن‌ها با دوستان و همکاران مرد بر سر یک میز می‌نشینند. آنها عبایی را که به طور معمول به زمین می‌رسد باز می‌گذارند و در نتیجه می‌شود شلوار جینی را که زیر آن پوشیده‌اند مشاهده کرد.

 

به نوشته “اشپیگل”، مسلمانان متعصب و افراطی مات و مبهوت مانده‌اند و فریاد “موهایت را بپوشان” دیگر کارگر نیست.

 

دستور پلیس مذهبی یا ناظران شرعی دیگر کارساز نیست و این در حالیست که تا همین چند وقت پیش مأموران پلیس زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کردند دستگیر می‌کردند و به پاسگاه می‌بردند یا تحویل “قیم” آنها می‌دادند که پدر یا همسر آنهاست.

 

حال اما به گفته خبرنگار “اشپیگل” کسی جرأت نمی‌کند خلاف خواست ولیعهد سعودی عمل کند. محمد بن سلمان را “موتور اصلاحات عربستان” می‌خوانند و آنچه امروز در خیابان تحلیه در ریاض دیده می‌شود می‌تواند نمونه‌ای از آینده شهرهای عربستان باشد. برخی از مردم می‌گویند: «یک سال بگذرد، و بعد خلاص! دیگر قال عبایه کنده شده است.»

 

خبرنگار “اشپیگل” این سوال را مطرح می‌کند که این دگرگونی برای کشوری که زنان و مردانش تا کنون در مکان‌های عمومی مثل کافه و دفتر کار با دیوار از هم جدا می‌شدند چه معنایی خواهد داشت؟ او می‌نویسد که می‌توان غرور و رضایت عده‌ای از زنان را حس کرد. اما می‌توان حس عدم امنیت را هم در برخی از آنان مشاهده کرد.

 

چون همه زنان از تغییر ناگهانی و سریع در جامعه خشنود نیستند. آنها سرتاسر عمر خود را پشت عبا و دیوار به سر برده‌اند. بسیاری از آنها تصور می‌کنند که وقتی همسرشان چهره زن همسایه یا همکارش را ببیند مجبور می‌شوند وارد رقابت بشوند و دائم از خود بپرسند آیا به قدر کافی زیبا هستم؟

 

گزارشگر “اشپیگل” معتقد است که مدتها طول خواهد کشید تا عربستان سعودی، همان‌گونه که دولت آن اعلام کرده، به کشوری میانه‌رو تبدیل شود، اما تحول شروع شده و بازگشت‌ناپذیر است.

 

‏با ابلاغیه رسمی وزیر کشور عربستان سعودى، قانون حجاب اجباری در تمام شهرها و مناطق عربستان به جز دو شهر مکه و مدینه لغو و آزادی عمل زنان در انتخاب نوع پوشش خود به رسمیت شناخته شد.

زنان سرپرست خانواده در فقر مطلق

معمولاً تأکید و توجه به وضعیت کار و زندگی زنان سرپرست خانواده، در لابه‌لای گزارش‌ها و تحلیل و تفسیرهای انتشاریافته در رسانه‌ها در سایه قرار می‌گیرند و دربارهٔ آن‌ها کمتر خبر و گزارشی منتشر می‌شود.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, زنان, فقر

“پای زنان که به میان می‌آید فیفا خود را به ندانستن می‌زند”

سرنوشت سحر خدایاری بازتاب گسترد‌ه‌ای در رسانه‌ها و مطبوعات جهان داشته است. یوشا وبر، مفسر ورزشی دویچه‌وله معتقد است فیفا طوری رفتار می‌‌کند که انگار نمی‌د‌انسته که زنان ایران چهل سال است که تحت تبعیض هستند.

ادامه

ایران, جهان, خبر, زنان

درگذشت سحر، “دختر آبی” هوادار فوتبال در اثر خودسوزی

سحر خ. یک هفته پس از خودسوزی در بیمارستان مطهری درگذشت؛ دختری عاشق فوتبال که تلاش کرده بود با لباس مبدل مردانه وارد استادیوم آزادی شود. موضوع مرگ “دختر آبی” در شبکه‌های اجتماعی بازتابی وسیع داشته است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, زنان

سلحشوری: چرا وقتی این همه زنان را تحت فشار قرار می‌دهند، ساکت هستیم!

سلحشوری: «از خودم می‌پرسم آیا همین فوتبالیست‌ها نمی‌توانند [در واکنش به خودسوزی دختر فوتبال‌دوست] یک مقاومتی کنند و مثلا بگویند که ما بازی نمی‌کنیم. نمی‌دانم می‌شود این کار را کرد یا خیر اما بالاخره وجود یک حرکت‌هایی از جانب مردم لازم است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, زنان