گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

زمین‌خواری و توسعه شهری، بازی با دُم شیر است

در خصوص زمین خواری صحبت‌های زیادی می‌شود ولی باید به این موضوع نیز توجه شود که عرصه‌هایی که در قبلا زیستگاه بشر نبوده باید با احتیاط در وارد شویم به این دلیل که اگر این عرصه‌ها قابلیت زیستی مناسب داشتند در کشور که بیش از ۷ هزار سال سابقه تاریخ ثبت شده دارد، حتما انسان‌ها در آنها سکونت می‌کردند.

 

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناختی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی با تاکید بر اینکه برای ساختمان‌سازی در عرصه‌هایی که قبلا زیستگاه بشر نبوده باید با احتیاط اقدام کنیم، گفت: خالی بودن عرصه‌های فاقد سکونتگاه نشان می‌دهد که در گذشته بنا بر مخاطرات طبیعی، بشر با آگاهی در این نواحی ساختمان سازی نکرده است و وقتی با زمین‌خواری در عرصه‌های خالی از سکنه شهرک سازی می‌شود مصداق بازی با دُم شیر است در غیر این صورت انسان‌های ساکن در ایران در تاریخ بیش از ۷ هزار ساله در آنجا ساکن شده بودند.

 

دکتر رضا شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا، با طرح این سوال که آیا در کشور تنها زمین‌لرزه ۵.۱ در بامداد جمعه ۱۹ اردیبهشت ماه رخ داده است و قبلا چنین رخدادی با این بزرگا را تجربه نکرده‌ایم، افزود: ما در گذشته در مناطقی چون بندر عباس، هرمزگان، کرمان، لرستان، قطور آذربایجان غربی شاهد زلزله‌هایی بودیم ولی آنچه زمین‌لرزه ۵.۱ مشا نسبت به سایر زمین‌لرزه‌ها متمایز می‌کند، جمعیت تحت تاثیر این رخداد لرزه‌ای است.

 

وی ادامه داد: ما در این زمینه معادله‌ای داریم که می‌گوییم ریسک خطر مساوی است با آسیب‌پذیری ضربدر خطر. این دو پارامتر (آسیب پذیری و خطر) موجب افزایش ریسک می‌شود به این معنا که اگر زمین‌لرزه بزرگی در منطقه‌ای خالی از سکنه رخ دهد مانند کویر لوت رخ دهد،واکنش شدیدی نسبت به این رویداد نشان نمی‌دهیم چون جامعه تحت تاثیر این رویداد زیاد نیست.

 

شهبازی با تاکید بر اینکه منطقه مشا از دو جنبه برای ما بسیار حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: مجموعه گسل‌های “مشا” و “شمال تهران” در منطقه‌ای قرار دارند که مراکز جمعیتی انبوهی چون کرج و تهران به عنوان پایتخت را تحت تاثیر آنها قرار دارند به این دلیل است که زمین‌لرزه مشا واکنش‌های شدیدی را به دنبال داشت.

 

وی اضافه کرد: از این رو این رویداد لرزه‌ای این درس را به ما می‌دهد که دو زمین‌لره با بزرگای واحد در دو منطقه جغرافیایی که به لحاظ تراکم جمعیتی متفاوتی هستند، ساز و کار مدیریتی را نیاز دارند.

 

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناختی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی دومین جنبه اهمیت زلزله مشا را سطح آگاهی جامعه دانست و در این باره توضیح داد: ما نسبت به حوزه‌ای که شناخت و آگاهی بیشتری داریم، واکنش بیشتری از خود نشان می‌دهیم. گسل مشا از گسل‌های قدیمی و شناخته شده است که از سوی سازمان زمین‌شناسی موقعیت‌ آن شناسایی شده و پژوهشگران زیادی بر روی این گسل مطالعات وسیعی انجام داده‌اند.

 

وی با بیان اینکه سازوکار این گسل بسیار شناخته شده است، اظهار کرد: گسل مشا نسبت به بسیاری از گسل‌ها که هنوز پنهان هستند و ما با سازوکار آن به خوبی آشنا نباشیم، شناخته شده است.

 

شهبازی با اشاره به نتایج مطالعات پارینه لرزه‌شناسی انجام شده بر روی گسل مشا، افزود: نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۱۹۰ سال گذشته آخرین زمین‌لرزه بزرگ تهران با بیش از ۷ ریشتر رخ داد که گسل مسبب این زمین‌لرزه، گسل مشا بوده است.

 

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ما انتظار داریم که وقتی با افزایش آگاهی‌ها سطح واکنش ما به رخدادهای لرزه‌ای متفاوت می‌شود، در عمل نیز این واکنش متفاوت را مشاهده کنیم ولی متاسفانه این موضوع در عمل دیده نمی‌شود.

 

شهبازی اضافه کرد: در خصوص زمین خواری صحبت‌های زیادی می‌شود ولی باید به این موضوع نیز توجه شود که عرصه‌هایی که در قبلا زیستگاه بشر نبوده باید با احتیاط در وارد شویم به این دلیل که اگر این عرصه‌ها قابلیت زیستی مناسب داشتند در کشور که بیش از ۷ هزار سال سابقه تاریخ ثبت شده دارد، حتما انسان‌ها در آنها سکونت می‌کردند.

 

وی ادامه داد: این عرصه‌هایی که خالی از سکنه هستند یا بشر در آنجا ساکن شده ولی بنا به دلایلی چون مخاطرات طبیعی تخریب شده است و یا خطر را شناخته‌اند و با چالش‌های موجود در آن چون کمبود آب آشنا بودند.

 

مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی با تاکید بر اینکه وجود این محدودیت‌ها است که انسان‌ها به سمت عرصه‌های خالی از سکنه نرفته است، یادآور شد: زمانی که ما زمین‌ها تصرف می‌کنیم و شهرها را بدون ضابطه گسترش می‌دهیم و در حاشیه شهرها، شهرک سازی و ویلا سازی می‌شود، یادمان باشد که پا در عرصه خطرناکی می‌گذاریم و مصداق “بازی با دم شیر” است و این موضوع باید در توسعه شهری مورد توجه قرار گیرد.

 

شهبازی، ادامه داد: زمین‌لرزه‌ها با بزرگای واحد در دو محدوده جغرافیایی با ‌تراکم جمعیتی متفاوت، واکنش متفاوتی را ایجاد می‌کند از این رو لازم است که برای هر کدام از این نواحی راهکارهای مدیریتی متفاوتی باید داشته باشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه برای این امر نیاز به قوانین  لازم الاحرا داریم، گفت: این قوانین باید موجب شود که ما وارد حرایم گسل‌ها نشویم و اگر ناچار هستیم که به گسل‌ها نزدیک شویم به دلیل اینکه ایران یک کشور پرمخاطره است، باید استانداردهای ساخت و ساز و زندگی را ارتقا دهیم.

 

شهبازی با تاکید بر اینکه ما باید به گونه‌ای استاندارد سازی کنیم که در برابر زلزله سازگار شویم، یادآور شد: در غیر این صورت زمین‌لرزه و گسل‌های لرزه‌زا در کشور ما و در تهران وجود دارد و نمی‌توانیم این گسل‌ها را از طبیعت حذف و یا پاک کنیم و ما باید خودمان را با این شرایط طبیعی سازگار کنیم.

 

این مقام مسوول سازمان زمین شناسی، در خصوص ارتباط آتشفشان و گسل‌ها توضیح داد: پیرامون آتشفشان دماوند گسل‌های متعددی وجود دارد که یکی از مهمترین این گسل‌ها، گسل مشا است.

 

وی با اشاره به انتشار اخباری در زمینه ارتباط آتشفشان‌ها و زمین‌لرزه، خاطر نشان کرد: حتما یکی از پیامدها و پیش نیازهای فعال شدن آتشفشان، به احتمال زیاد زمین‌لرزه است؛ چراکه برای فوران آتشفشان باید اتاقک ماگما (Magma chamber‎) از حالت سکون خارج شود که تغییر این حالت با یکسری فعالیت‌های لرزه‌ای همراه خواهد بود.

 

شهبازی خاطر نشان کرد: باید به این مساله نیز توجه شود که فعالیت آتشفشان یکی از المان‌ها فعالیت‌های لرزه‌ای است. ما برای بررسی فعالیت‌های آتشفشانی باید المان‌های دیگری مانند تغییر در خروجی گازهای دهانه آتشفشان، تغییر در کیفیت آب چشمه‌های پیرامون آتشفشان، تغییر در امواج الکترومغناطیس پیرامون آتشفشان مورد و سایر مسایل را بررسی کنیم تا بتوانیم درباره فعالیت آتشفشانی دماوند اظهار نظر کنیم.

 

مدیر کل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی تاکید کرد: داده‌های لرزه‌ای نشان می‌دهد که حداقل در یکی دو ماه اخیر فعالیت لرزه‌ای پیوسته‌ای در دماوند نداشتیم.

 

وی با تاکید بر اینکه داده‌های لرزه‌ای در خصوص گسل مشا وجود دارد ولی در خصوص آتشفشان دماوند فعالیت لرزه‌ای نداشتیم، گفت: رخدادهای لرزه‌ای و آتشفشان می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند ولی در خصوص زلزله ۵.۱ بامداد روز ۱۹ اردیبهشت ارتباطی وجود ندارد.

 

وی تاکید کرد: در خصوص زمین‌لرزه روز ۱۹ اردیبهشت ماه می‌توانیم بگوییم که ما به اندازه کافی شواهدی مشاهده نمی‌کنیم که بخواهیم دو مقوله زلزله و فعالیت آتشفشان دماوند را با یکدیگر در ارتباط باشند و نیاز دارد که در آینده پایش بیشتری صورت گیرد تا داده‌های بیشتری کسب کنیم تا بتوانیم ارزیابی‌های بهتری را داشته باشیم.

تصرفات اراضی کشاورزی در بستر و حریم رودخانه‌ها و خسارت‌های ۱۰۲ میلیارد تومان به حوزه‌های زیربنایی کرمان در سیل اخیر

معاون امور عمرانی استانداری کرمان گفت: سیل اخیر در شمال استان کرمان ۴۵ میلیارد تومان در حوزه راه، ۴۵ میلیارد تومان در بخش کشاورزی و ۱۲ میلیارد تومان در حوزه‌های زیربنایی و منازل خسارت وارد کرده است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست

احتمال وقوع سیل در تهران / بارش باران در تمام کشور به جز دو استان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه بارش برف بهاری در تهران زودگذر است، گفت: تداوم بارش‌ها در تهران طی دو روز آینده احتمال وقوع سیلاب را افزایش می‌دهد

ادامه

ایران, جهان, خبر, محیط زیست