اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

زمینه‌های تنش در روابط چین و آمریکا چیست؟

آمریکا و چین سالیان درازی است که با یکدیگر بر سر مسائل اقتصادی، فناوری، تایوان و سایر موارد اختلافات عمیقی دارند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از نیویورک تایمز، آمریکا و چین سالیان درازی است که بر سر مسائل اقتصادی و همچنین موارد متعدد دیگری با یکدیگر اختلافات عمیقی دارند.

 

این دو قدرت برای نفوذ بیشتر در خارج از مرز‌های خود در رقابت هستند. آن‌ها دو رقیب اصلی یکدیگر در حوزه فناوری برای ارتقاء سطح تسلیحات نظامی خود در زمین، فضا و سایبری هستند. با‌ این وجود این دو بزرگترین شرکای تجاری هستند، اما جنگ سرد این شراکت را پیچیده کرده است.

 

این پیچیدگی حتی در زمان نشست مجازی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی او کاملا آشکار و واضح بود.

 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدیریت روابط با چین را بزرگترین آزمون ژئوپلیتیک قرن بیست و یکم آمریکا خواند.

 

در دهه‌های گذشته اقتصاد چین رو به افول بود، اما رئیس جمهور چین از سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت چین را به یکی از برترین کشور‌ها در نظام جهانی برگرداند.

 

شی در این باره گفت که: «شرق در حال رشد است و غرب رو به افول است.»

 

در اینجا جبهه‌های اصلی رقابت چین و آمریکا آورده شده است:

 

تسلط در اطراف اقیانوس آرام

 

آمریکا پس از جنگ جهانی دوم (به زعم خود) از نیروی دریایی و هوایی‌اش برای برقراری نظم در سراسر منطقه اقیانوس آرام استفاده کرده است اما چین با این وضعیت مخالف است و نمی‌تواند آن را تحمل کند. از همین رو چین حضور نظامی خود را در همان منطقه تقویت کرده است.

 

از طرف دیگر نیز دولت بایدن به دنبال ائتلاف با کشور‌های استرالیا، هند، ژاپن و سایر کشور‌ها برای مقابله با آنچه تهدیدات چین در منطقه می‌خواند، است، اما چین این اقدامات را تحریک آمیز دانسته و هدف آن را تسلط آمریکا در منطقه می‌داند.

 

بیشترین نقطه مخالفت چین و آمریکا بر سر منطقه تایوان است. جزیره‌ای خودگردان که چین آن را قلمرو خود می‌داند. چین با فرستادن جنگنده‌های خود به حریم هوایی تایوان این هشدار را می‌دهد که هرگز این جزیره را رها نخواهد کرد. روسای جمهور آمریکا از مدت‌ها قبل از مسئله تایوان حمایت (دخالت) کرده و رزمایش‌های مختلفی را در تنگه تایوان انجام داده اند.

 

قدرت تجاری

 

جنگ تجاری که بین چین و آمریکا از زمان ریاست جمهوری ترامپ آغاز شد، از نظر فنی در حال متوقف شدن است. اما تیم اقتصادی بایدن همچنان به سیاست‌های اقتصادی چین از جمله حمایت گسترده پکن از فولاد، سلول‌های خورشیدی، تراشه‌های کامپیوتری و سایر صنایع داخلی که باعث اعمال تعرفه بر کالا‌های چینی در دوران ترامپ شد، معترض هستند.

 

چرخه تعرفه‌ها و تعرفه‌های متقابل که در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، نشان داد که اقتصاد دو کشور تا چه حد به هم مرتبط هستند و اگر هر یک از طرفین به فکر جدایی باشد، هر دو طرف آسیب خواهند دید.

 

در راستای مقابله با تعرفه‌های اعال شده از طرف ترامپ، رئیس جمهور چین وادار شد تا سیاست‌های جدیدی را در اقتصاد چین وارد کند. شورای‌ عالی سیاست‌گذاری چین، الگوی توسعه‌ای «جدید» معرفی کرد که می‌تواند با تکیه بر بازار داخلی، اقتصاد را به رشد برساند و صادرات در اولویت دوم قرار دارد. پکن این الگو را «استراتژی گردش دوگانه» نامید.

 

مقامات پکن می‌گویند این بدان معنا نیست که چین در‌ها را به روی سرمایه گذاری خارجی و کالا‌های خارجی می‌بندد اما جو میهن پرستی بر اقتصاد و سرمایه گذاری بین مردم برانگیخته شده است.

 

برتری فناوری

 

تاکنون شرکت‌های بزرگی در زمینه فناوری از جمله مایکروسافت، چین را ترک کرده و اجرای سرویس خود در این کشور را متوقف کرده اند. اما هنوز کشور‌های فناوری بزرگ دیگری از جمله اپل، تسلا، کوالکام و اینتل در چین تجارت بزرگی دارند و این موضوع باعث نگرانی بین دو طرف است.

 

این یک چرخه معیوب است. فلج کردن هوآوی، غول ارتباطات از راه دور چین توسط دولت ترامپ نیز چالشی بود که پکن با آن روبرو شد.

 

رئیس جمهور چین در کنفرانسی در ماه مه گفت: «فناوری به میدان اصلی نبرد در بازی استراتژیک جهانی تبدیل شده است.» او در سال‌های اخیر بار‌ها گفته است که چین باید به خوداتکایی دست یابد.

 

رهبری جهانی

 

رهبران چین اخیراً نشانه‌هایی از افول آمریکا را در همه جا مشاهده می‌کنند. آنها از جمله ناتوانی آمریکایی‌ها در مدیریت کرونا، اختلافات نژادپرستی و اخیرا خروج آشفته این کشور از افغانستان را نشان دهنده افول آمریکا می‌دانند.

پوتین: اقدام ناتو هرگز بی‌پاسخ نمی‌ماند

رئیس‌جمهور روسیه گفت که دیپلماسی این کشور باید در راستای مقابله با تلاش غرب برای یکجانبه‌گری و دیکته کردن خواسته‌هایش باشد.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, تحلیل, ترکیه, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, حضور نظامی, روسیه, سوریه, ناتو

هشدار روسیه درباره افزایش حضور نظامی انگلیس و آمریکا در منطقه دریای سیاه

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه توافقات جدید انگلیس با دولت اوکراین را گویای تمایل این کشور برای افزایش حضور نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه نامید و اهداف آمریکا از ادامه مانورهای نظامی در منطقه دریای سیاه را برشمرد.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, امریکا, انگلستان, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, ناتو

اندیشکده انگلیسی: چین در حال رساندن سطح قوای نظامی خود به آمریکاست

یک اندیشکده در انگلیس، درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه چین در حال ساخت تعداد زیادی ناو هواپیمابر برای فراهم آوردن بستری است که به جنگنده‌هایش امکان حمله به کشتی‌های دیگر در سراسر جهان را می‌دهد، هشدار داد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله