امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

طرح راه اندازی یک برنامه جدید همکاری کشورهای قاره‌های نیم‌کره جنوبی، نمایندگان سازمان جهانی کار، دولت برزیل و سازمان‌های کارگری و کارفرمایی کشورهای قاره‌های جنوبی را در ژنو گرد هم آورد. امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل ... امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

ادامه

آفریقا, آمریکای لاتین, اقتصادی, اقیانوسیه, برابری اجتماعی, برزیل, تبعیض جنسیتی, خبر, سازمان بین‌المللی کار, عدالت اجتماعی, کار کودکان, کارگری

استثمار کودکِان کار در رژیم ولایی پابرجاست/ چرا شهرداران بابت بهره‌کشی پیمانکاران از کودکان استیضاح نشدند؟!

رییس اندیشکده بین المللی کرامت انسانی و نایب رئیس انجمن علمی حقوق کودک ایران به کار بردن برخی واژگان و اصطلاحات در مورد کودکان از جمله “کودکان زباله گرد” را مغایر با شان و کرامت انسانی کودک و مایه تاسف و تاثر عنوان کرد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, استثمار, ایران, تحلیل, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, کارگری, کودکان کار

مارکس: «روز کاری» و مبارزه طبقاتی

همان‌طور که مارکس در سرمایه جلد نخست شرح می‌دهد، مبارزه برای تعیین روزکاری، جنگ داخلی طولانی و پنهان میان سرمایه‌داران و طبقه کارگر بود که بیش از نیم سده به‌درازا کشید.

ادامه

اروپا, استثمار, امریکا, انگلستان, جهان, دیدگاه, سازمان بین‌المللی کار, سرمایه‌داری, کارگری, مارکسیسم, نئولیبرالیسم

پنجمین کنفرانس جنبش جهانی علیه کار کودکان در آفریقای جنوبی

بیش از ۱۰۰۰ نماینده از دولت‌ها، سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، آژانس‌های سازمان ملل، جامعه مدنی و سازمان‌های منطقه‌ای در کنفرانس جهانی کار کودک در دوربان، آفریقای جنوبی شرکت کردند.

ادامه

ارژانتین, افریقای جنوبی, برزیل, جهان, حقوق بشر, حقوق کودک, خبر, کارگری, نروژ, هلند

کار کودکان در آمریکا/ حکم‌های بالایِ زندان برای تامین نیروی کار در زندان‌های خصوصی

کمبود نیروی انسانی در ایالات‌متحده به چالشی بزرگ برای این کشور تبدیل شده است. کارفرمایان مدت‌هاست برای تامین کارگر مورد نیاز خود به استخدام نوجوانان و کودکان زیر سن قانونی روی آورده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, کارگری, کودکان کار, مقاله

زباله‌گردی کودکان را متوقف کنید!

شبکه یاری کودکان کار در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک، به تشریح مهمترین دغدغه‌ها در زمینه کودکان کار پرداخت.

 

به گزارش ایلنا، شبکه یاری کودکان کار در بیانیه‌ خود به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان آورده است: «هنگامی که زنجیری را تحت فشار قرار می‌دهیم اولین حلقه‌هایی که دچار شکست و از هم‌پاشیدگی می‌شوند ضعیف‌ترین حلقه‌های آن هستند. بحران‌های اجتماعی نیز همین گونه‌اند همواره بیشترین صدمات ناشی از بحران‌ها را بی‌دفاع‌ترین گروه‌های اجتماعی(کودکان کار و خانواده هایشان) متحمل می‌شوند.

 

از این رو همه‌ی ما به عینه شاهد هستیم که اصلی‌ترین هزینه‌های ناشی از پدیده‌هایی مانند بحران آب و خشکسالی، آلودگی هوا، جنگ‌ها و منازعات قومی، سیاست‌گذاری‌های غلط و تعطیلی کارخانه‌ها و امثال آن را ضعیف‌ترین گروه‌های اجتماعی پرداخت می‌کنند و این بار نیز متاسفانه مانند همیشه است.

 

شیوع کرونا و روند اپیدمیک آن در روزهای آعازین سال ۲۰۲۰، تقریبا” تمام صنایع و فعالیت‌های بشری را در سراسر جهان تحت الشعاع قرار داد و بسیاری از مشاغل و صنایع به تعطیلی کشانده شده و تا کنون که قریب شش ماه از پیدایش این پدیده می‌گذرد همچنان در تعطیلی به سر برده و هنوز نتوانسته‌اند فعالیت خود را آغاز کنند.

 

کرونا و تبعات آن، علیرغم میل خود و بدون اینکه بخواهد، بیش از همه زندگی و سرنوشت بی‌دفاع‌ترین گروه‌های اجتماعی را هدف گرفت. تعطیلی طولانی مدت مشاغل، اصل بقاء برای آن دسته از کسانی که هیچ گونه اندوخته و یا تکیه گاه مالی نداشتند را به مخاطره انداخت. اعمال سیاست‌های نئولیبرالی، در قالب امتیازهای تشویقی به قدرتمندان و صاحبان سرمایه در اکثر کشورهای جهان، جوامع را بیش از هر زمان دیگری دو قطبی کرده و فاصله میان فقر و غناء را عمق بخشیده و امکان تاب‌آوری در شرایط دشوار را برای گروه‌های بسیاری از ساکنین جوامع تقریبا” به صفر رسانده است.»

 

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: کرونا و دشواری‌هایی که باخود به همراه آورده گروه‌های ضعیف اجتماعی از جمله کودکان‌کار و خانواده‌های آنان را بیش از گروه‌های دیگر در شرایط ناامیدی، گرسنگی، بیماری، و در نتیجه در معرض ستم مضاعف قرار داده و متاسفانه سبب شده، امسال در آستانه‌ی روز جهانی مبارزه علیه کار کودک شاهد آن باشیم که علیرغم افزایش مخاطرات کودکان‌، شرایط برای حمایت از آنان توسط تشکل‌های غیر دولتی مدافع آنان نیز دشوارتر گردد. این در حالیست که احتمال آن می‌رود در سراسر جهان به زودی گروه‌های دیگری از کودکان به دلیل بیکاری والدین و از دست رفتن منبع در آمدی خانواده، به ناچار وارد چرخه‌ی کار شوند. از این رو ضرورت دارد در کنار اهتمام مردمی برای مدد رسانی به این کودکان، کلیه‌ی دستگاه‌های دولتی و قانونی مسئول در زمینه‌ی تامین بهداشت، سلامت و رفاه عمومی نیز تمامی مساعی خود را به کار برده و به سهم خود در کاهش مشکلات آنان بکوشند.

کرونا کودکان بیشتری را وارد چرخه کار می‌کند

نشست تخصصی اینستاگرامی شبکه یاری کودکان کار به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان امروز، ۲۲ خرداد به موضوع ریشه‌یابی و اشکال مختلف کار کودک، پیامدهای اجتماعی-اقتصادی کرونا بر کودکان به ویژه کودکان کار پرداخت.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق کودک, کودکان کار, گزارش

سیاوشی: طرح جمع آوری کودکان کار طرحی شکست خورده است

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اینکه  طرح جمع آوری کودکان کار را طرحی شکست خورده عنوان کرد، از مسئولین امر خواست در این شرایط بحرانی تصمیمات واقع گرایانه‌تر و بهتری در زمینه کودکان‌کار در کشور اتخاذ شود.

ادامه

ایران, جهان, حقوق کودک, کودکان کار

کودکان زباله‌گرد در معرض خطر قرار دارند، اغلب مشکلات ریوی و ضعف شدید ایمنی بدن دارند

انجمن حمایت از حقوق کودکان برای جداسازی کودکان زباله‌گرد از محیط‌های ناایمن بهداشتی و توجه ویژه به ضعف‌های ایمنی بدن و مشکلات ریوی کودکان، پیشنهاد «اردوی سلامت» را مطرح کرد.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق کودک, خبر, فقر, کودکان کار