مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

زاسپکین: احتمال جنگ هسته‌ای/ نهایتا نیروهای ترکیه سوریه را ترک می‌کنند

سفیر روسیه در بیروت با اشاره به تلاش مسکو برای توسعه نقش خود در لبنان تاکید کرد، عملکرد آمریکا در منطقه به گونه‌ای است که جهان را به سوی جنگ سوق می‌دهد.

 

زاسپکین در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار چاپ لبنان گفت: منتظر امضای یک توافقنامه همکاری نظامی پس از تشکیل دولت جدید در لبنان و ارتقای سطح حضور این دولت در سال ۲۰۱۹ علی رغم طرح‌های ضد آن هستیم.

 

سفیر روسیه در بیروت از طرح‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک غرب علیه نقش روسیه انتقاد کرده و گفت: غربی‌ها تلاش می‌کنند نقش روسیه در لبنان را با هدف مسدود کردن راه توسعه روابط دو کشور تضعیف کنند.

 

این مسؤول روس درباره مساله بسته حمایتی روسیه برای ارتش لبنان اظهار کرد: پیشنهاداتی در مورد اعطای هدیه به نیروهای امنیت ملی لبنان به جای ارتش این کشور دریافت می‌کنیم، لبنان باید کارهای اداری و سازمانی لازم را انجام دهد تا این پیشنهاد در ادارات رسمی روسیه و نیز دو کشور مسیر خود را طی کند.

 

زاسپکین در ادامه گفت‌وگوی خود با روزنامه الاخبار گفت: سال ۲۰۱۸ مملو از حوادثی بود که درستی موضعگیری روسیه در مورد حفظ اصول قوانین بین‌المللی، رعایت حاکمیت کشورها، لزوم مبارزه با تروریسم و عدم ایجاد کانون‌های تنش در جهان را ثابت کردند.

 

سفیر روسیه در بیروت در ادامه برداشت غربی‌ها از سخنرانی مشهور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مونیخ که آن را به منزله اعلام رسمی جنگ و تقابل با آمریکا دانستند، تکذیب کرد.

 

او به موضعگیری‌های اخذ شده از این سخنان پوتین از جمله تاکید بر مقابله روسیه با نظام تک قطبی در مقابل توسعه نفوذ آمریکا اشاره کرده و گفت: روسیه آغازگر این مقابله نبوده است بلکه دشمنانش این مقابله را آغاز کردند.

 

زاسپکین افزود: اقدامات اخیر روسیه در گرجستان و اوکراین و یا در سوریه تنها واکنشی به قلدری‌های آمریکاست.

 

این سفیر روس فاش کرد، نگرانی‌هایی در مراکز تصمیم‌گیری بزرگ جهان به وجود آمده زیرا عملکرد آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن در حالی که برخی از آنها بر خلاف منافع‌شان مجبور به همراهی با آمریکا هستند، جهان را به شکلی غیرمسؤولانه به سوی جنگ سوق می‌دهد، تا جایی که صحبت از جنگ هسته‌ای آتی احتمال دارد که با یک اشتباه به واقعیت تبدیل شود و این مساله کل بشریت را تهدید می‌کند.

 

وی درباره تحولات سوریه نیز گفت: اتفاقات سال گذشته سوریه فایده رویکرد و نقش روسیه در حمایت از سوریه را از سه جهت ثابت کرد، اول از منظر لزوم مبارزه با تروریسم که از سوریه جهان را تهدید می‌کند و دوم از جهت حمایت از دولت سوریه و بهبود وضعیت آن و روابطش با کشورهای عربی و نیز از منظر حمایت از حاکمیت و وحدت سوریه که اکنون نیز با وجود تلاش‌های مکرر آمریکا برای ایجاد کانتون‌هایی در این کشور در حال انجام است.

 

او تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای خود از شمال سوریه را تحول مهمی برای بازگشت وحدت به سوریه دانست و تاکید کرد: مذاکراتی که در حال حاضر درباره شمال سوریه در دست انجام هستند، قطعا به کنترل دوباره سوریه بر مناطق اشغال شده توسط نیروهای آمریکایی منجر خواهد شد.

 

زاسپکین افزود: نقش ترکیه در سوریه محدود است و در نهایت نیز نیروهای ترکیه‌ای از سوریه عقب‌نشینی خواهند کرد و تمامی مناطق سوریه به حاکمیت این کشور بازخواهد گشت.

 

این مسؤول روس درباره فشارهای آمریکا برای جلوگیری از آغاز دوباره روابط کشورهای عربی با سوریه نیز تاکید کرد: آمریکایی‌ها و برخی اعراب درخواست مشخصی دارند و آن تلاش برای برهم زدن ائتلاف سوریه و ایران است و از نظر من این مساله غیرمنطقی است.

 

او در ادامه از کشورهای عربی دعوت کرد روابط خود با دمشق را بدون پیش‌شرط از سر گرفته و از تنش‌ها در منطقه بکاهند و در بازسازی‌ها در سوریه نیز بدون قید و شرطی مشارکت کنند زیرا کشورهای هم‌پیمان سوریه همانند روسیه، چین، هند و ایران این تلاش را با جمع حاضران آغاز خواهند کرد.

ایسنا

پاسخ ریاست‌جمهوری ترکیه به هشدار ترامپ در باره نابود‌کردن اقتصاد ترکیه

ریاست‌جمهوری ترکیه در واکنش به هشدار دونالد ترامپ به این کشور مبنی بر اینکه اگر دست به حمله علیه کردهای سوریه بزند اقتصاد ترکیه را نابود می‌کند،‌ اعلام کرد: از ترامپ و آمریکا انتظار داریم به “شراکت استراتژیک”مان احترام بگذارد.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, شمال غرب آسیا

عطوان: دروغ‌های پمپئو چهره زشت آمریکا را زیبا نمی‌کند

تحلیلگر روزنامه «رأی الیوم» در واکنش به ادعاهای وزیر خارجه آمریکا در مصر، نوشت: سخنان «مایک پمپو» مملو از ادعاهای بی‌پایه و اساس بود و ملت‌های خاورمیانه فراموش نمی‌کنند که دلارهای آمریکا در سال‌های گذشته صرف کشتار، ویرانی و ایجاد آشوب‌ها در منطقه شده و چهره زشت واشنگتن با این دروغ‌ها زیبا نخواهد شد.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امارات, امریکا, ایران, خاورمیانه, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق, عربستان سعودی, قطر, لبنان, لیبی, یمن

کارشناس کُرد: امریکا نمی‌خواهد ارتش سوریه بر مناطق شرقی رود فرات و مرزهای ترکیه کنترل داشته باشد

“ریزان حدو” کارشناس کُرد و سخنگوی سابق نیروهای «یگان‌های مدافع خلق» در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که آمریکا تلاش می‌کند تا مذاکرات بین رهبران شورای دموکراتیک سوریه (شاخه نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه) با مقامات دمشق نتیجه مثبتی نداشته باشد.

ادامه

امریکا, ایران, ترکیه, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا