حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

رژه ۴۰۰ تریلی از کوار به شیراز در ششمین روز اعتصاب سراسری

ششمین روز اعتصاب سراسری کامیونداران علیرغم تهدید و احضار کلیه روسای سندیکاهای کامیونداران اصناف مختلف همچنان با شدت هرچه بیشتر در شهرهای مختلف ادامه پیدا کرد.

 

شنبه شب ۵ خرداد ماه ۹۷از اداره اطلاعات نیروی انتظامی شهرها با مدیران و مسئولین فعال صنف‌های مختلف رانندگان تماس گرفته شده و آنها را برای صبح روز یکشنبه ششم خرداد احضار نمودند.

 

صبح روز یکشنبه ۶ خرداد پس از حضور آنها در آن ادارات، با تهدید و ارعاب از آنها خواسته شده در فضای مجازی اعلام پایان اعتصاب کنند و از رانندگان بخواهند که به فعالیت عادی خود ادامه دهند.

 

روز یکشنبه در ششمین روز اعتصاب سراسری کامیونداران٬ پمپ بنزینها و جایگاههای سوخت به شدت مختل شده و سوختی برای عرضه ندارند.

 

در شیراز ۴۰۰ تریلی در جاده مسیر کوار به شیراز اقدام به رژه هماهنگ کردند. آنان با بوقهای ممتد؛ تلاش کردند صدای خود را رساتر به همگان برسانند.

 

در یزد اعتصاب و اعتراض کامیون داران ادامه یافت و جمعی از رانندگان با پوشیدن کفن؛ اعلام کردند هر راننده ای که در دوران اعتصاب سراسری بار بزند خیانت کار است.

 

این اعتصاب از روز سه شنبه اول خردادماه ۹۷ شروع شد و در فاصله ۵ روز بیش از ۲۲۰ شهر و روستا از تمامی استانهای کشور را فراگرفت. و ابعاد گستردگی آن به حدی بود که دامنه آن به دور افتاده ترین روستاهای کشور نیز سرایت پیدا کرد.

 

اعتصاب رانندگان کامیون اکنون به اختلال در چرخه توزیع بنزین و گازوئیل در کشور انجامید. تعدادی از پمپ بنزینها به حال تعطیل و نیمه تعطیل درآمده اند . کمبود گازوئیل درتهران و کمبود بنزین در اراک، شیراز و چندین شهر دیگر استان فارس سبب شد تا صف‌های طویلی از خودروها در برابر جایگاه‌های توزیع سوخت در این شهرها تشکیل شود.

 

علاوه برآن صفهای طولانی برای تحویل گیری کپسولهای گاز نیز در شهرهای مختلف تشکیل شد.

 

کارگزاران حکومتی در وحشت از ادامه اعتراضات٬ در تلاش برای شکستن و پایان دادن این اعتصاب سراسری هستند اما هیچ یک از رانندگان حاضر به شکستن اعتصاب نیستند.

 

اتحادیه کامیونداران پیشنهاد افزایش ۲۰درصدی کرایه بار را به رانندگان داده است اما رانندگان با این پیشنهاد مخالف هستند و خواستار افزایش ۵۰درصدی هستند. در یک اقدام دیگر مسئولین حکومتی برای شکستن اعتصاب اقدام به وارد کردن خودروهای دولتی وابسته به سپاه برای برای بارگیری کردند و آنها را با خودورهای نیروی انتظامی اسکورت کردند اما جلوی عبور این خودروها توسط کامیونداران و تانکرداران گرفته شد.

 

به طور مثال در ایلام شهرداری برای درهم شکستن اعتصاب رانندگان کامیون و تانکرداران از ماشین های شهرداری و دولت و سپاه برای سوخت رسانی استفاده می کند و با ماشین نیروی انتظامی آنها را اسکورت می کنند چون کلیه تانکردارهای ایران در اعتصاب هستند.

 

بنابر آمار غیر رسمی تعداد کامیونداران در ایران ۶۰۰ هزار نفر اعلام شده است که علت این اعتصاب در اعتراض به کم بودن کرایه در مقابل افزایش هزینه ها، گران شدن لوازم یدکی و لاستیک، کمبود سوخت، افزایش حق بیمه شخص ثالث رانندگان؛ثابت ماندن کرایه بار در پایانه کالا (باربری) محدود کردن میزان مجاز بار در هر نوبت؛ به ۴ تن ٬ اخذ مالیاتهای سنگین و افزایش عوارض حمل بار می باشد.

 

دستمزد ماهیانه یک راننده تریلی حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان است. این در حالی است که یک تریلی در ماه ممکن است حدود ۸ میلیون درآمد داشته باشد.

 

صبح امروز جمعی از کارگران روغن نباتی پارس قو مقابل کارخانه تجمع کردند

کارگران این کارخانه که در محدوده شهری مقابل ترمینال جنوب تهران قرار دارد و اواخر سال ۹۵ به دلیل آلودگی زیست محیطی تعطیل شده، خواستار اجرای آیین نامه‌ی مشاغل سخت و زیان‌آور و برخورداری از بازنشستگی پیش از موعد هستند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

کارگران اخراجی شهرداری طبس در دومین روز از تجمع چادر زدند

بعد از خرید یک دستگاه ماشین جاروی خیابان از سوی شهرداری طبس، حدود ۲۰ کارگر پیمانی شهرداری در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۹۷، از کار بیکار شده اند. روز شنبه ۵ خرداد ۹۷، کارگران اخراج شده با خانواده هایشان در مقابل ساختمان شهرداری طبس تجمع اعتراضی برپا کردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

حسین حبیبی؛ بند «و» تبصره ۷ قانون بودجه، لکه ننگ خیانت به دوسوم جمعیت کشور

در زمان بررسی بند «ز» در لایحه بودجه ۹۷، اعتراضات بسیاری به تفکیک سرانه درمان تامین اجتماعی و واریز آن به خزانه کل صورت گرفت؛ اما درنهایت این بند در قالبِ بند «و» قانون بودجه تصویب شد و در دستور کار قرار گرفت.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

معاونت استانداری از پرداخت سه ماه از معوقات مزدی کارگران کارخانه هپکو خبر داد

سعید فرخی با اعلام این خبر گفت: در پی اعتراض اخیر کارگران هپکو نشستی ویژه در ۳۱ اردیبهشت ماه جاری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار مرکزی، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی کشور، استاندار مرکزی و نمایندگان مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت در تهران تشکیل شد که یکی از مصوبات مهم آن ... معاونت استانداری از پرداخت سه ماه از معوقات مزدی کارگران کارخانه هپکو خبر داد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری