گاردین؛ اکثر اروپایی‌ها می‌گویند چین در عرض یک دهه جای آمریکای “خراب شده” را می‌گیرد

یک مطالعه مشخص کرد درصد اروپایی‌هایی که می‌گویند به آمریکا بعد از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ دیگر نمی‌توان اعتماد کرد بیشتر از درصد مخالفان این گفته است.

ادامه

اروپا, اسپانیا, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایتالیا, بلغارستان, پرتغال, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, ژئوپلیتیک, سوئد, فرانسه, لهستان, مجارستان, محیط زیست

گام‌های لرزان اروپا برای استقلال نظامی از ایالات متحده

وزیران دفاع اتحادیه اروپا با اشاره به تهدیدهای موجود علیه منافع قاره سبز، در حالی از تدوین راهبرد نظامی مستقل اروپا تا سال ۲۰۲۲ خبر داده‌اند که همچنان چالش‌های بزرگی در این راه‌ وجوددارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, چین, روسیه, فرانسه, ناتو, نروژ

سی ان ان؛ اروپا دیگر نمی‌تواند همچون قبل به آمریکا اعتماد کند

این پنهانی نیست که دونالد ترامپ طرفدار اتحادیه اروپا نیست. در چهار سال گذشته این رئیس جمهور آمریکا درباره بریگزیت مثبت صبحت کرده و مدعی شده که این بلوک برای “سود جستن از آمریکا” ایجاد شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, بلژیک, جهان, ژئوپلیتیک, مجارستان, هلند

سی‌ان‌ان؛ رویگردانی اروپا از آمریکا و توجه به چین

بیش از هفتاد سال، ائتلاف دو سوی آتلانتیک به عنوان بنیادی غیر قابل متزلزل از ثبات اروپایی و محور ارزش‌های نظم غربی تحت امر آمریکا خدمت کرد. به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۰ این روابط مورد بازنگری دو سوی آتلانتیک قرار گرفته باشد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، در روزهای گذشته، اتحادیه اروپا از گنجاندن آمریکا در لیست “کشورهای امن” خودداری کرد و این بدین معناست که از مسافران آمریکایی در این بلوک تا آینده قابل پیش‌بینی استقبال نمی‌شود و علت آن شمار بالای تعداد مبتلایان به کرونا در ایالات متحده است. این لیست جنجالی اما نام کشور چین را شامل می‌شود؛ جایی که گمان می‌رود منشاء ویروس کرونا بوده باشد.

 

مقام‌های اتحادیه اروپا تاکید دارند، این تصمیم سیاسی نیست و کاملا بر پایه شواهد اپیدمیولوژیک اتخاذ شده است، به این امید که بتواند دونالد ترامپ را که در موارد متعدد به این نهاد سیاسی-اقتصادی حمله می‌کند، کنترل کند.

 

به نظر می‌رسد که این تحول نشانه‌ای از گسستگی روابط ترانس‌آتلانتیک باشد. کاملا مشهود است که این روزها واشنگتن از روابط اروپایی چندان سودی نمی‌برد و کاملا مشخص است که کشورهای اروپایی به طور فعال تلاش دارند تا خودمختاری دیپلماتیک بیشتری از آمریکا کسب کنند. این به ویژه برای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا صدق می‌کند.

 

یکی از راه‌هایی که بروکسل گمان می‌کند که می‌تواند از طریق آن از واشنگتن فاصله بگیرد، به وسیله چین به عنوان یک شریک استراتژیک و اقتصادی و کاستن از اتکایش به این ابرقدرت جهانی از طریق متعادل کردن روابطش با ابرقدرت دیگر است.

 

در چند سال گذشته، بروکسل در مسائل بین‌المللی و بزرگ مصمم باقی ماند، در شرایطی که ترامپ زیر تمام توافق‌های بین‌المللی می‌زد. توافق آب و هوایی پاریس و توافق هسته‌ای ایران از آن موارد هستند و کم‌کم یک الگوی رفتاری مشاهده می‌شود که اتحادیه اروپا در آن از چین مقابل متحد قدیمی‌ترش طرفداری می‌کند. در این زمینه، هرگوه دوستی نسبت به پکن ضربه واقعی( به امریکا) وارد می‌آورد.

 

یک مقام بروکسل که در سیاست خارجی فعال است، می‌گوید رویگردانی از اروپا به عنوان اولویت ژئوپولتیکی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد. او تاکید کرد: اوباما به اندازه روسای پیشین آمریکا به خاورمیانه علاقمند نبود و اولویت‌هایش را از اروپا به سمت چین و آسیا تغییر داد.

 

با این حال، ناظران این پیوند ترانس آتلانتیک معتقدند که روابط در چهار سال گذشته تیره‌تر شده است و چنانچه ترامپ بتواند جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر شکست بدهد، روابط وخیم‌تر هم خواهد شد. ولینا تچاکارووا از موسسه اتریشی سیاست‌های اروپایی و امنیتی می‌گوید: ترامپ اتحادیه اروپا به ویژه آلمان را یک رقیب تجاری و اقتصادی در نظر می‌گیرد و این بدین معناست که اگر او برای دومین بار رئیس‌جمهوری آمریکا شود، تنش‌ها باز هم بالا می‌گیرد.

لوکاشنکو؛ درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان درجریان است/ چین ابرقدرت نوظهور جهان است

به گفته رئیس‌جمهور بلاروس درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان در جریان است. او چین را ابرقدرت نوظهور جهان خواند و دلیل اصلی این درگیری‌ها را اقتصاد دانست.

ادامه

اتحادیه اروپا, استونی, اقتصادی, امریکا, انگلستان, اوکراین, بالکان, بلاروس, جهان, چین, خبر, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, لهستان

فارن افرز: زوال هژمونی آمریکا دائمی خواهد بود

یک نشریه آمریکایی پیش‌بینی کرد با تداوم یکجانبه‌گرایی ترامپ، نه تنها شاهد تضعیف رهبری واشنگتن در سطح جهان خواهیم بود، بلکه این ضعف در سایه ظهور سایر قدرت‌ها، دائمی خواهد شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, جهان, چین, روسیه, مقاله

رای الیوم؛ غول بزرگی به‌نام چین درحال ظهور است و سلطه آمریکا بر جهان پایان یافت

سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی به شکوفایی چین و شکست آمریکا در مواجهه با بحران کرونا پرداخت و نوشت هم‌اکنون جنگ سردی میان دو طرف جریان دارد.

ادامه

اقتصادی, امارات, امریکا, جهان, جهان غرب, چین, عربستان سعودی, قطر, کره شمالی

لاوروف: جهان تک قطبی به پایان رسیده است

وزیر امور خارجه روسیه در مقاله‌ای در روزنامه پولیتیک فرانسه نوشت : هژمونی برتری و سلطه بر دیگر کشورها یا نظام تک قطبی جهانی پایان یافته است و همکاری باعث گسترش صلح و پیشرفت اروپا می‌شود.

ادامه

اروپا, امریکا, اندونزی, انگلستان, اورآسیا, اوکراین, پرتغال, جهان, چین, روسیه, فرانسه, مقاله, یوگوسلاوی