گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رسانه‌های محلی آرژانتین امروز (شنبه) گزارش داد که در اعتراضات ضد دولتی این کشور، حدود ۶۰ معترض در اثر مداخله نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش زخمی شدند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در درگیری‌هایی که میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی رخ داد، ده‌ها ... اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, دانشجویی, کارگری

رویداد ۲۴ ؛ ارتش آمریکا در مقابل معترضان + ویدئو

در پی اعتراضات به قتل جورج فلوید ساعاتی پیش دونالد ترامپ با انجیلی در دست مقابل کاخ سفید آمد و فرمان برخورد ارتش با معترضان را صادر کرد.

 

فعالان سیاسی آمریکا این اقدام ترامپ را شوک‌آور توصیف کردند. اعتراضات در آمریکا دست‌کم به ۲۳ ایالت رسیده و ارتش تا کنون بیش از ۱۴۰۰ معترض بازداشت و تعدادی نیز کشته شدند.

 

رویداد۲۴ قتل جورج فلوید مردم آمریکا را به خیابان کشانده است. معترضان به رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا انتقاد شدید دارند و از هفته پیش به خیابان‌ها آمده‌اند. اعتراضات در آمریکا دست‌کم به ۲۳ ایالت رسیده است. این در حالی است که اعتراضات تا یکی دو روز پیش تنها در ۶ ایالت مینه سوتا (شهر مینیاپولیس)، آریزونا (فونیکس)، کلرادو (دنور)، کنتاکی (لویس ویل)، تنسی (ممفیس) و اوهایو (کولومبوس) انجام شده بود.

 

شهرهای دیترویت، اوکلند، میامی در فلوریدا، ماساچوست، بوستون، بروکلین نیویورک، آتلانتا در ایالت جورجیا، سیاتل در واشنگتن، نئو اورلئان در لوییزیانا، فرگوسن در ایالت میسوری، کلمبیا در کارولینای جنوبی، لویزویل، آستین در تگزاس، منهتن و لاندبیچ در کالیفرنیا و لس آنجلس و چند شهر و ایالت دیگر هماکنون درگیر اعتراضات شدید مردم آمریکا هستند.

 

از روز گذشته اعتراضات سنگینی مقابل کاخ سفید در واشنگتن انجام شد که با خشونت پلیس همراه شد.

 

سخنرانی جنجالی ترامپ پس از قتل جورج فلوید

 

در حالی که گفته می‌شد ترامپ در پناهگاه مخصوص روسای جمهرو آمریکا به سر می‌برد، او ناگهان برای صحبت با معترضان به پیاده روی کاخ سفید آمد. کسی توقع نداشت سخنان ترامپ معترضان را آرام کند و همین اتفاق افتاد و رییس جمهور آمریکا پیاده از کاخ سفید خارج شد و سخنرانی خود را با انجیلی در دست مقابل کلیسای سنت‌جان داد؛ مضمون سخنان او برخورد سخت با معترضان بود.

 

ترامپ گفته همه آمریکایی‌ها از قتل خشونت‌بار جورج فلوید متأسف شدند و دولت او متعهد است که عدالت برای فلوید محقق شود تا خون او پایمال نشود.

 

او با اشاره به این که برخی اعتراضات به خشونت کشیده شده، تصریح کرد: بزرگ‌ترین قربانیان این شورش شهروندان دوستدار صلح در فقیرترین جوامع ما هستند و من به عنوان رییس‌جمهوری آنها، برای حفظ امنیتشان مبارزه می‌کنم. من برای محافظت از شما مبارزه خواهم کرد. من «رئیس‌جمهوری قانون و نظم» شما و هم‌پیمان همه معترضان مسالمت‌آمیز هستم.

 

رییس‌جمهوری آمریکا گفته در روزهای اخیر ملت ما با آنارشیست‌های حرفه‌ای، اوباش خشن، افراد مسلح، غارتگران، جانی‌ها، مجرمان و آشوبگران و سایرین دست و پنجه نرم می‌کند.

 

وی با بیان این که «کشتن افراد بی‌گناه و ریختن خون بی‌گناهان، توهین به بشریت و جنایتی علیه خداوند است»، ادامه داد: آمریکا به ساختن و نه ویرانی، همکاری و نه اهانت، امنیت و نه آشوب، التیام و نه نفرت، عدالت و نه هرج‌ومرج نیاز دارد.

 

ترامپ با اعلام این که «کشور ما همیشه پیروز می‌شود»، افزود، به همین دلیل، دست به اقدامی فوری برای متوقف کردن خشونت‌ها و احیای امنیت در آمریکا می‌زند.

 

دونالد ترامپ در حالی در این سخنرانی، معترضان را تروریست داخلی نامید و متعهد شد علیه آنها بجنگد. وعده ترامپ به سرعت عملی شد و با دستور رییس جمهور آمریکا در ۲۵ شهر حکومت نظامی اعلام شده و تا کنون بیش از ۱۴۰۰ معترض بازداشت و تعدادی نیز کشته شدند.

 

ترامپ دستور داده ارتش اعتراضات را سرکوب کند. رییس‌جمهوری گفته تمامی منابع موجود فدرال، چه نظامی و چه غیرنظامی را بسیج می‌کند تا «غارتگری و شورش» را متوقف سازد.

 

رییس جمهور آمریکا با این استدلال که «شماری از دولت‌های ایالتی و محلی نتوانسته‌اند اقدامات لازم را برای تأمین امنیت ساکنان خود انجام دهند» گفته آماده است ارتش را به تمام ایالت‌های آمریکا بفرستد.

 

سخنان ترامپ در حالی مطرح شده که بر اساس قوانین آمریکا رییس جمهور در حالی می‌تواند ارتش را به ایالت‌های مختلف بفرستد که فرماندار یک ایالت درخواست آن را داده باشد.

 

به گزارش رویداد۲۴ شبکه خبری «سی‌بی‌اس» ساعاتی پیش فایل صوتی منتشر کرده که در آن ترامپ می‌گوید: «واشنگتن تحت کنترل بسیار خوبی قرار دارد، اما قصد داریم کنترل بیشتری بر آن اعمال کنیم. قصد داریم هزاران نفر را بازداشت کرده و بسیار قوی سرکوب کنیم.»

 

آنگونه که این فایل صوتی نشان می‌دهد، یکی از شرکت کنندگان در این ویدئوکنفرانس سخنان رئیس جمهور آمریکا را «نامتعادل» توصیف کرده و رئیس جمهور آمریکا به فرمانداران گفت: «شما باید به اوضاع مسلط شوید و اگر نتوانید مسلط شوید وقتتان را هدر داده و مشتی جاهل به نظر خواهید آمد. باید به اوضاع مسلط شوید.»

 

روزنامه دیلی میل نوشته یک معترض ۱۹ ساله در دیترویت به ضربه گلوله یک فرد ناشناس که گفته می‌شود ارتباطی با نیرو‌های امنیتی نداشته، کشته شده است.

 

این روزنامه نوشته به سربازان آمریکایی در کارولینای شمالی و نیویورک دستور داده شد تا برای اعزام ظرف چهار ساعت و نیرو‌ها در کلورادو و کانزاس ظرف ۲۴ ساعت آماده شوند.

 

فرماندار کالیفرنیا رفتار ترامپ را شوک‌آور توصیف کرده و گفته اینکه یک رییس جمهور انجیلی به دست بگیرد و فرمان برخورد ارتش با مردم را بدهد، بسیار تعجب آور است. شهردار واشنگتن نیز رفتار ترامپ را خجالت‌آور خوانده است.

 

پیش از آنها لوری لایتفوت شهردار شیکاگو گفته اظهار نظرهای ترامپ به طور باورنکردنی‌ای خطرناک است و ما باید منسجم و محکم در برابر چنین اظهارنظر غیر قابل قبولی بایستیم و مهم نیست چه کسی این حرف را زده باشد.

او گفته: هدف ترامپ ایجاد دوقطبی در کشور است. او می‌خواهد دولت محلی دموکرات را بی‌ثبات کند و به نژادپرستی دامن بزند.

برخی کارشناسان اینگونه تحلیل کرده‌اند که اعتراضات آمریکا بحث انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را داغ کرد و از آنجا که این اعتراضات با محوریت دفاع از سیاهپوستان شروع شده، می‌تواند آرای بخش‌های مهمی از مردم آمریکا را به سمت یکی از نامزد‌های انتخابات سوق دهد. با این حال وضعیت کنونی آمریکا نشان می‌دهد ماجرا فراتر از تغییر نظر در یک انتخابات است.

 

التهاب در آمریکا؛ حکومت نظامی در ۲۵ شهر، بازداشت ۱۴۰۰ معترض + ویدئو

موج سراسری ناآرامی‌ها در آمریکا ناشی از اعتراض مردم به قتل یک شهروند سیاهپوست به دست یک پلیس سفید پوست وارد پنجمین روز خود شده است؛ در ۲۵ شهر حکومت نظامی اعلام شده و تا کنون بیش از یکهزار و ۴۰۰ معترض بازداشت و تعدادی نیز کشته شده‌اند.

ادامه

اپارتایت, اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر, ویدیو

تجمع کارگران پتروشیمی رجال در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل

جمعی از کارگران پتروشیمی رجال در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و مشکلاتی که بر سر راه اجرای قانون بدی آب و هوا و متناسب‌سازی دستمزدها با شرایط جغرافیایی محیط کار وجود دارد، دست از کار کشیدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

در اصفهان پرستاران در تجمع اعتراضی به‌عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری، خواستار ورود دادستانی به‌عنوان مدعی‌العموم شدند

پرستاران اصفهانی در اعتراض به تبعیض در نظام پرداختی وزارت بهداشت و درمان و عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که بیش از ۱۳ سال از تصویب آن می‌گذرد، خواستار ورود دادستانی به عنوان مدعی‌العموم شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر