بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

رویترز: خاندان سلطنت عربستان با پادشاه‌ شدن محمد بن‌سلمان موافق نیست

به گزارش خبرگزاری رویترز، ده‌ها نفر از شاهزادگان و اعضای خاندان سعود خواهان تغییر ولیعهد هستند اما تا زمانی که پادشاه زنده است دست به اقدامی نخواهند زد. به نظر بعید می‌رسد که ملک سلمان که اینک ٨٢ سال دارد، از پسر خود محمد بن سلمان روی بگرداند.

 

خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز سه‌شنبه ٢٠ نوامبر/ ٢٩ آبان منتشر کرد، می‌نویسد که اعضای خاندان سلطنتی عربستان که مایل به پادشاهی محمد بن سلمان نیستند، به فکر جایگزین کردن او توسط احمد بن عبدالعزیز، برادر کوچک ملک سلمان – پادشاه کنونی – هستند.

 

احمد بن عبدالعزیز که ٧۶ سال دارد و تنها برادر در قید حیات پادشاه است، پشتیبانی اعضای خاندان سلطنت، دستگاه‌های امنیتی و همچنین چندین کشور غربی را با خود دارد.

گفته می‌شود که احمد بن عبدالعزیز که طی حدود چهار دهه معاونت وزارت کشور را به عهده داشت، در سال ٢٠١٧ با ولیعهدی محمد بن سلمان مخالفت کرده است.

 

در عربستان جانشینی پدر توسط پسر الزامی نیست و در انتخاب ولیعهد علاوه بر شخص پادشاه، اعضای عالیرتبۀ خاندان سلطنت نیز اعمال نظر می‌کنند.

 

به نوشتۀ رویترز، محمد بن سلمان با این که رسماً به عنوان ولیعهد انتخاب شده، اما پس از مرگ پدرش نخواهد توانست بدون موافقت شورای مشورتی به پادشاهی دست یابد.

 

این خبرگزاری به نقل از منابع سعودی می‌نویسد که در هفته‌های اخیر، مقامات عالیرتبۀ آمریکایی به مشاوران سعودی گفته‌اند که از شاهزاده احمد بن عبدالعزیز به عنوان جانشین بالقوۀ پادشاه حمایت می‌کنند. اما در عین حال یکی از مسئولان دولت آمریکا گفته‌ است که به رغم فشار اعضای کنگره و گزارش‌های سیا (دربارۀ قتل جمال خاشقجی)، کاخ سفید فعلاً در نظر ندارد که از محمد بن سلمان فاصله بگیرد؛ اما نظر کاخ سفید هم به گزارش نهایی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا بستگی دارد.

 

هفتۀ گذشته دونالد ترامپ گفته بود که بزودی نظر نهایی این سرویس‌ها را در پروندۀ قتل خاشقجی دریافت خواهد کرد.

 

خبرگزاری رویترز می‌افزاید که تردیدهای واشنگتن در مورد پادشاه شدن محمد بن سلمان فقط به دلیل افتضاح قتل خاشقجی نیست. دلیل دیگر اینست که محمد بن سلمان اخیراً به وزیر دفاع عربستان “پیشنهاد” کرده که احتمال خرید اسلحه از روسیه را بررسی کند.

 

هیچیک از مقامات سعودی، واکنشی به این گزارش رویترز نشان نداده است.

گزارش لوموند از شکنجه فعالان زن در زندان‌های عربستان

طبق نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، ۹ زندانی زن که از فعالان زن حوزه حقوق بشر هستند در زندان‌های عربستان سعودی به شکل فجیعی تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.

ادامه

جنوب غرب آسیا, جهان, حقوق بشر, زنان, عربستان سعودی, گزارش

مقام وزارت خارجه آمریکا: بن‌سلمان دستورقتل خاشقچی را داده است

یکی از مقام های وزارت خارجه آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری «ای بی سی نیوز» گفت: پر واضح است که دستور قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی از سوی «بن سلمان» ولیعهدعربستان صادر شده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی