ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

برزیل جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه را خواستار شد

دولت برزیل با ابراز «نگرانی شدید» نسبت به تحولات خاورمیانه و پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، خطاب به جامعه بین‌المللی خواست تا برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه، تلاش‌ها را بسیج کند. به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، بر اساس یادداشتی که وزارت امور خارجه برزیل ... برزیل جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه را خواستار شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, لبنان, یمن

رویترز؛ نظامیان بازنشسته روس در ونزوئلا برای حفاظت از مادورو

براساس گزارش رویترز، پیمانکاران خصوصی نظامی که برای روسیه مأموریت‌های سری انجام می‌دهند، طی روزهای گذشته به ونزوئلا رفته‌اند تا در رویارویی با اعتراضات اپوزیسیون به پشتیبانی آمریکا از امنیت نیکولاس مادورو حفاظت کنند.

 

دو تن از منابع آگاه اظهار کردند که نظامیان بازنشسته که برای روسیه مأموریت‌های سری انجام می‌دهند، طی روزهای گذشته به ونزوئلا رفته‌اند تا در رویارویی با اعتراضات اپوزیسیون به پشتیبانی آمریکا از نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا حفاظت کنند.

 

منبع دیگری که به این پیمانکاران روس نزدیک است، به خبرگزاری رویترز گفته است که گروهی از آنان در ونزوئلا هستند اما نمی‌تواند درباره زمان ورود آنان به این کشور و مسؤولیتشان اطلاعاتی ارائه دهد.

 

روسیه که از دولت سوسیالیست مادورو پشتیبانی کرده است، این هفته متعهد شد که پس از اعلام ریاست جمهوری خودخوانده خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا و به رسمیت شناختن آن از سوی آمریکا، از مادورو حمایت کند.

 

این تازه‌ترین بحران بین‌المللی است که ابرقدرت‌های جهان را به موضع‌گیری واداشته؛ بحرانی که طی آن آمریکا و اروپا از گوآیدو حمایت می‌کنند و روسیه و چین خواستار عدم مداخله در مسائل داخلی این کشور هستند.

 

یوگنی شابایف، رهبر شاخه محلی گروه شبه‌نظامی کزاک‌ها که با پیمانکاران نظامی روسیه ارتباط دارد، اظهار کرده است که شنیده است تعداد پیمانکاران نظامی روسیه که در ونزوئلا هستند ممکن است حدود ۴۰۰ تن باشد.

 

با این حال منابع دیگر از گروه‌های کوچک صحبت می‌کنند.

 

وزارت دفاع روسیه و وزارت اطلاعات ونزوئلا به درخواست برای اظهار نظر در خصوص این پیمانکاران پاسخ نداده‌اند اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است: ما چنین اطلاعاتی نداریم.

 

بنا بر مصاحبه‌های خبرگزاری رویترز با ده‌ها پیمانکار نظامی، دوستان و خویشاوندانشان، این پیمانکاران وابسته به گروهی موسوم به “واگنر” هستند که اعضای آن را اکثراً نیروهای سابق نظامی تشکیل می‌دهند که به طور مخفیانه در سوریه و اوکراین به حمایت از روسیه جنگیده‌اند.

 

فردی که به نظر می‌رسد برای گروه واگنر کار می‌کند، به درخواست برای ارائه اطلاعاتی در این خصوص پاسخ نداد.

 

شابایف به نقل از رابط‌هایی که در یک تشکیلات امنیتی دولتی روسیه حضور دارند، گفت، این گروه وابسته به روسیه، اواسط هفته گذشته و یک یا دو روز پس از آغاز اعتراضات اپوزیسیون به ونزوئلا رفته‌اند.

 

به گفته این مقام، این نیروها با دو هواپیمای چارتر ابتدا به هاوانای کوبا و از آنجا با پروازهای معمولی به ونزوئلا رفته‌اند. دولت کوبا که طی دو دهه گذشته روابط نزدیکی با ونزوئلا داشته در این باره اظهار نظری نکرده است.

 

به گفته شابایف، مسؤولیت این پیمانکاران حفاظت از مادورو در برابر هرگونه اقدام هواداران اپوزیسیون حاضر در جمع نیروهای امنیتی مادورو برای دستگیری این مقام ونزوئلا است.

 

شابایف گفت: نیروهای ما مستقیماً برای حفاظت از او آنجا هستند.

 

مسؤولان ونزوئلا اظهار کردند که اقدامی برای شورش توسط افسران نظامی “سرکش” را در فاصله یک کیلومتری کاخ ریاست جمهوری کاراکاس خنثی کرده‌اند.

 

از زمان آغاز این تجمعات اعتراضی، مادورو تنها با تدابیر امنیتی به خیابان می‌آید.

 

یکی از منابع روس وابسته به گروه واگنر که در درگیری‌های خارجی حضور داشته است، اظهار کرد، این پیمانکاران نظامی نخستین بار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مه ۲۰۱۸ به ونزوئلا رفتند اما گروه دیگری “اخیراً” وارد این کشور شده است.

 

این منبع در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط اعزام این نیروهای با حفاظت از مادورو گفت: این دو مساله مستقیما به هم مرتبط هستند. این نیروها از مسکو به ونزوئلا نرفته‌اند، بلکه از کشورهای سومی وارد ونزوئلا شده‌اند که در آن مشغول انجام عملیات بوده‌اند.

 

منبع خبری سومی هم که در این باره اطلاع داده، گفته است که یک گروه از پیمانکاران خصوصی نظامی در ونزوئلا هستند اما نمی‌تواند جزئیات بیشتری در این باره ارائه دهد.

 

اطلاعات پیگیری پروازهایی که در دسترس عموم هستند، نشان داده‌اند که تعدادی هواپیمای دولتی روس طی چند هفته گذشته در ونزوئلا یا در نزدیکی این کشور فرود آمده‌اند، با این حال مدرکی از ارتباط این پروازها با پیمانکاران نظامی در دست نیست.

 

داده‌های در دسترس نشان می‌دهند، یک فروند هواپیمای ایلیوشین – ۹۶  روسیه روز چهارشنبه و پس از آغاز سفرش در مسکو، از طریق آسمان سنگال و پاراگوئه به هاوانا پرواز کرده است.

 

طبق قراردادی مرتبط با این هواپیما که در دسترس قرار دارد، این هواپیما که یک جت غیرنظامی است متعلق به یک شاخه دولت ریاست جمهوری روسیه است.

 

بر اساس اطلاعات موجود، بین روزهای ۱۰ تا ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۸، یک هواپیمای باری سنگین آنتونوف – ۱۲۴ و یک هواپیمای ایلیوشین – ۷۶ بین روسیه و کاراکاس پروازهایی داشته‌اند و یک هواپیمای ایلیوشین – ۷۶ دیگر نیز از ۱۲ تا ۲۱ دسامبر در کاراکاس بوده است که هر سه این هواپیماها متعلق به نیروی هوایی روسیه هستند.

ایسنا

جلسه‌ای پرتنش شنبه‌شب شورای امنیت در خصوص ونزوئلا / مسکو: دخالت آمریکا در امور کشورها چیز جدیدی نیست

شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه‌ای به بررسی ابعاد بحران ونزوئلا پرداخت.

ادامه

افریقای جنوبی, المان, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, بلژیک, جهان, چین, خبر, روسیه, فرانسه, ونزوئلا

به دنبال فرانسه، آلمان و اسپانیا، انگلیس نیز برای ونزوئلا ضرب الاجل هشت روزه تعیین کرد/ جرمی کوربین؛ مادورو رئیس‌جمهوری قانونیست

«جرمی هانت» وزیر امورخارجه انگلیس در ادامه دخالت‌های غرب در امور داخلی ونزوئلا، برای نیکلاس مادورو رئیس ‌جمهوری این کشور در مورد برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری ضرب‌الاجل هشت ‌روزه تعیین کرد.

ادامه

اسپانیا, المان, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, جهان, خبر, فرانسه

آسوشیتدپرس راز سفر پنهانی گوآیدو به واشنگتن و هماهنگی علیه مادورو را فاش کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد: ائتلافی از دولت‌های آمریکای لاتین که بلافاصله در کنار آمریکا خوآن گوآیدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند، چند هفته دیپلماسی محرمانه با یکدیگر داشتند

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, برزیل, پرو, جهان, خبر, کانادا, کلمبیا, ونزوئلا