ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، واسیلی نبنزیا، نماینده ... درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

ادامه

اردن, اسراییل, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فلسطین, لبنان

خنده‌های تحلیل‌گر سابق سیا به‌ ادعای رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران + فیلم

تحلیل‌گر سابق سیا به ادعای اسرائیل در رهگیری موشک‌های ایرانی پاسخ داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ لری جانسون تحلیل‌گر سابق سازمان سیا به ادعای اسرائیل در مورد رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران، پاسخ داد. جانسون گفت: اسرائیل اجازه نشان دادن خسارات را به خبرنگاران نمی‌دهد؛ زیرا آسان‌ترین راه برای اقناع عمومی این است که بگویی ... خنده‌های تحلیل‌گر سابق سیا به‌ ادعای رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران + فیلم

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, فیلم, گزارش

استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

پس از حمله ایران به اسراییل برای تلافی حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۱۵ آوریل اعلام کرد که مجلس نمایندگان در این هفته درباره لایحه کمک به اسرائیل رای گیری خواهد کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تحلیلگران خاطرنشان کردند، ایالات متحده از ... استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اسراییل, امنیتی, ایران, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, سوریه, صلح, عراق, غرب, فلسطین, کلمبیا, مصر, هژمونیسم

رونق صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به‌رغم تحریم‌ها

به‌رغم تحریم‌نفتی ایران، صادرات فرآورد‌ه‌های نفتی رونق یافته است. صادرات نفت خام ایران بر اثر تحریم‌ها کاهشی ۸۰ درصدی داشته است. حال آنکه ایران از محل صدور فرآورده‌های نفتی ماهانه ۵۰۰ میلیون دلار کسب درآمد می‌کند.

 

تحریم‌های نفتی ایران از سوی ایالات متحده آمریکا و عدم تمدید معافیت ناظر بر واردات نفت خام از ایران، تاثیری جدی بر میزان صدور نفت خام ایران داشته است. این در حالی است که جمهوری اسلامی برای کسب درآمد به صدور فرآورده‌های نفتی روی آورده است.

 

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۱ شهریور (دوم سپتامبر) با انتشار گزارشی پیرامون صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران، به بررسی تاثیرات تحریم‌ها بر صنایع نفت و گاز ایران پرداخته است.

 

بر اساس این گزارش، صادرات نفت خام ایران بر اثر تحریم‌ بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است. اما محاسبات صورت گرفته از آن حکایت دارند که صادرات فرآورده‌های نفتی در ماه ژوئیه و اوت افزایش داشته است.

 

بر اساس آمار منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز، ایران ماهانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار از طریق صادرات فرآورده‌های نفتی کسب درآمد می‌کند.

 

«مشکلی با صادرات فرآورده‌های نفتی نداریم»

 

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز پنجم شهریور (۲۷ اوت) اعلام کرده بود که ایران در حال حاضر مشکلی با صادرات فرآورده‌های نفتی از نوع گاز مایع و همچنین نفت کوره ندارد.

 

بر اساس تخمین شرکت مشاوره امور انرژی FGE، جمهوری اسلامی روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی صادر می‌کند. این در حالی است تحلیلگران میزان صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در ماه ژوئیه را حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌کردند.

 

به عنوان نمونه ایران در ماه اوت روزانه ۲۳۰ هزار بشکه نفت کوره به امارات متحده عربی صادر کرده است. این در حالی است که میزان صادرات نفت کوره ایران به امارات متحده عربی در ماه ژوئیه ۲۲۰ هزار بشکه در روز بود. صادرات نفت کوره به امارات برای ایران درآمدی معادل ۳۰۰ میلیون دلار در ماه ایجاد می‌کند.

 

افزون بر آن، ایران در ماه ژوئیه ۵۱۴ هزار تن گاز مایع (در حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز) صادر کرده است. صادراتی که برای ایران درآمدی بالغ بر ۱۸۰ میلیون دلار در ماه داشته است.

 

صادرات فرآورده‌های نفتی به‌رغم تحریم‌ها

 

تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا تحریم‌هایی جامع و فراگیر هستند. به‌رغم آن، میزان صادرات فرآورده‌های نفتی افزایش یافته است.

 

تحلیلگران خبرگزاری رویترز علت این موضوع را در تفاوت بین نفت خام و نفت‌کوره و گاز مایع می‌دانند. به باور آن‌ها، برخلاف نفت خام که تحویل آن تنها به یک پالایشگاه ممکن است، فرآورده‌های نفتی همچون گاز مایع و نفت‌کوره می‌توانند به هر خریداری تحویل داده شوند.

 

به این ترتیب، امکان شناسایی خریداران و کنترل صادرات فرآورده‌های نفتی محدودتر از رصد کردن نقل و انتقال نفت خام است.

 

این گزارش در ادامه به خودکفایی ایران در زمینه تولید بنزین اشاره کرده است. گفته می‌شود جمهوری اسلامی به واردات بنزین از خارج ازکشور خاتمه داده و حتی در موقعیتی است که می‌تواند بنزین صادرکند.

 

تحلیلگران رویترز به نقل از زنگنه نوشته‌اند که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر روزانه حدود ۶۶۰ هزار بشکه بنزین تولید می‌کند که حدود ۱۰۰ هزار بشکه بیش از میزان مصرف داخلی است.

سازمان ملل: انگلیس، فرانسه و آمریکا در جنایات جنگی در یمن دست دارند

سازمان ملل در گزارشی آمریکا، انگلیس و فرانسه را به دلیل ارائه اطلاعات و پشتیبانی‌های لجستیک از ائتلاف تحت امر عربستان در یمن، به دست داشتن غیرمستقیم در جنایات جنگی در این کشور و دولت سعودی را به بهره‌گیری از قحطی و گرسنه نگه داشتن غیرنظامیان به عنوان تاکتیک جنگی متهم کرد.

ادامه

امارات, امریکا, انگلستان, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, عربستان سعودی, فرانسه, یمن

آسوشیتدپرس؛ نگاهی به پایگاه‌های نظامی آمریکا و کشورهای دیگر در حوزه خلیج فارس

تحولات اخیر و بالا گرفتن تنشها در منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس بار دیگر باعث جلب توجه به حضور نظامیان کشورهای دیگر به ویژه آمریکا و پایگاه‌هایشان در کشورهای منطقه شده است.

ادامه

افغانستان, امارات, امریکا, بحرین, ترکیه, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, عراق, عربستان سعودی, عمان, قطر, کویت

ایران؛ هرمز، جبل الطارق و سوئز را دور می‌زند/ نفت ایران بی‌خطر وسریع‌تر به مدیترانه می‌رسد

کارشناس مسائل روسیه گفت: مسیر پیشنهادی جدید یک امکان برای ایران ایجاد می‌کند که مسیر انتقال نفت را تنوع ببخشد. در عین حال می‌تواند یک مسیر استراتژیک باشد، به دلیل اینکه در مدت زمان کوتاه‌تری به مدیترانه می‌رسیم.

ادامه

اتحادیه اروپا, اذربایجان, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, قزاقستان

ارسال تجهیزات نظامی جدید آمریکا برای کردهای سوریه در میان اصرار اردوغان به پاکسازی شرق فرات

رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی تأکید کرد که تحولات سوریه و مدیترانه شرقی برای کشورش سرنوشت‌ساز هستند.

ادامه

امریکا, ترکیه, تروریسم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, عراق