تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

روس‌ها روابط با کوبا را گسترش می‌دهند

معاون نخست وزیر روسیه که به کوبا سفر کرده است، اعلام کرد که با مقامات این کشور توافقاتی به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار داشته است.

 

به گزارش ریانووستی، «یوری یوریسف» در جمع خبرنگاران در هاوانا گفته است که این توافقات تجاری است و براساس آن روسیه سه نیروگاه تولید برق به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار می سازد.

 

وی افزود: مرحله دوم کارخانه اصلاح متالورژی به ارزش ۶۰ میلیون دلار را کلید خواهیم زد ضمن اینکه تامین ماشین آلات راه ‌سازی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار برای کوبا را برعهده گرفته‌ایم.

 

گفتنی است، سفر «یوری یوریسف» به کوبا برای شرکت در نمایشگاه هوانا ۲۰۱۸ در شرایط فعلی اگر چه اقتصادی است اما به دلیل همزمانی با تهدید آمریکا برای خروج از پیمان موشکی با روسیه از اهمیت دو چندان برخوردار شده است.

 

در سال ۱۹۶۲ شوروی برای محافظت از کوبا در برابر حمله احتمالی آمریکا، علاوه بر ارسال موشک به این کشور شروع به ساخت سکوهایی برای موشک های میان برد در هاوانا کرد.

 

این اقدام باعث شد تا جان کندی رئیس جمهوری آمریکا از نیکیتا خروشچف رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی بخواهد که موشک ها را از کوبا خارج کند و از هرگونه برنامه موشکی در خاک کوبا صرف نظر کند.

 

سرانجام خروشچف این تصمیم را پذیرفت و در مقابل آمریکا نیز موشک های اتمی خود را از ترکیه خارج کرد تا جهان از آغاز جنگ اتمی فاصله بگیرد.

 

دو دهه بعد پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد (سال ۱۹۸۷ ) بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

 

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

 

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد میان دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

 

تا سال ۱۹۹۱ حدود ۲ هزار و ۷۰۰ موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.

 

سال ۲۰۰۲ آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست.

 

اکنون ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که کشورش قصد دارد از این پیمان خارج شود و روس ها پس از سفر جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ اعلام کردند که آمریکایی ها کمتر از ۴۵ روز دیگر از این پیمان خارج خواهند شد.

 

مقامات روسیه در سطوح مختلف به اروپایی ها در این باره هشدار داده اند و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از سران اروپا خواسته است که با استقرار موشک های میان برد آمریکا در خاک خود، کشورشان را در معرض حملات موشکی قرار ندهند.

 

سایر مقامات روسیه نیز خروج آمریکا از پیمان موشکی را بدترین اتفاق ممکن برای اروپایی ها می دانند و سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه می گوید که این اتفاق پیامدهای بسیاری برای اروپایی ها خواهد داشت.

ایرنا

نگرانی‌ها نسبت به توافق‌نامهٔ تجاری جدید آمریکا – کانادا – مکزیک

پس از روی کار آمدن ترامپ، دولت آمریکا اعلام کرد که از توافق تجاری بدون تعرفهٔ گمرکی نفتا (توافق‌نامهٔ تجارت آزاد آمریکای شمالی) میان سه کشور آمریکا، کانادا، و مکزیک بیرون می‌رود. یادآوری می‌شود که نفتا از اوّل ژانویهٔ سال ۱۹۹۴ (دی ۱۳۷۲) اجرایی شد.   پس از اعلام تصمیم دولت آمریکا برای بر هم ... نگرانی‌ها نسبت به توافق‌نامهٔ تجاری جدید آمریکا – کانادا – مکزیک

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, چین, کانادا, مکزیک

مادورو؛ «مایک پنس» دیوانه است/ حرکت کاروانی ازهزاران مهاجر آمریکای مرکزی از مکزیک به طرف آمریکا

رئیس جمهوری ونزوئلا معاون رئیس جمهوری آمریکا را «دیوانه» خطاب کرد، چرا که این مقام آمریکایی کاراکاس را به تامین مالی کاروان مهاجران هندوراس به آمریکا متهم کرد.

ادامه

السالوادور, امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, گواتمالا, مکزیک, هندوراس, ونزوئلا

لولا داسیلوا خواستار اتحاد برزیل در مقابل فاشیسم شد

رئیس جمهور سابق و محبوس برزیل از دموکرات‌ها خواست تا اختلافات خود را کنار گذاشته و به خاطر شکست ماجرای فاشیستی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که روز یکشنبه برگزار می‌شود با یکدیگر اتحاد داشته باشند.

ادامه

امریکای لاتین, برزیل, جهان, خبر