به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

۸۴ سال پیش، در بهمن‌ماه ۱۳۱‍۸، جلادان حکومت دیکتاتوری رضاشاه، دکتر تقی ارانی، کمونیست مبارز میهن ما و اندیشمند انقلابی را در سن ۳۶ سالگی درزندان‌های مخوف استبداد به‌قتل رساندند. ولی راه ارانی با قتل او به‌پایان نرسید. ندای رسا و تجهیزکنندهٔ جنبش کارگری و کمونیستی ایران خاموش نگردید. دکتر تقی ارانی درتاریخ ۱۳ شهریورماه ... به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

ادامه

آزادی, آلمان, استبداد, استثمار, استعمار, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, ایران, جهان, دانش, دهقانی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فلسفه, کارگری, کمونیسم, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, یادنامه

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱ بهمن ۱۴۰۲)، صدمین سال‌مرگ ولادیمیر ایلیچ لنین، بزرگ‌ترین شخصیت انقلابی قرن بیستم است. به همین مناسبت، نیروهای مترقی و انقلابی جهان و به‌ویژه کمونیست‌ها در چنین روزی به این انقلابی بزرگ و نظریه‌پرداز سوسیالیسم علمی ادای احترام می‌کنند. لنین نه‌فقط نظریه‌پرداز، بلکه سازمان‌ده و انقلابی برجسته‌ای بود. لنین نظریه‌پردازی بود که ... به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, انگلس, ایدئولوژی, ایران, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, طبقه کارگر, فلسفه, کمونیسم, لنین, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, همبستگی, یادنامه

کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا رئیس‌جمهور سابق این کشور تاکید کرد: اتحاد مردم این کشور عامل پیروزی بر دشمنان کوباست. در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا، رائول کاسترو، رئیس جمهور سابق این کشور در جشنی که در سانتاگوا د کوبا برگزار شد، تاکید کرد که وحدت سلاح استراتژیک اصلی کوبا ... کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

ادامه

آمریکای لاتین, جهان, کوبا, گزارش, یادنامه

به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

جایگاهِ تاریخی انقلاب اکتبر انقلاب اکتبر در دوران جنگ فاجعه‌بار جهانی اول بین کشورهای امپریالیستی بر سر تقسیم جهان و هم‌چنین در دوران سلطهٔ کشورهای سرمایه‌داری بر جهان روی داد. پیروزی انقلاب اکتبر به‌رهبری لنین و بلشویک‌ها در روسیه پایانی تاریخی بر دیدگاه‌های ابدی بودن جهان سرمایه‌داری بود و به خلق‌های زیرستم در جهان نشان ... به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

ادامه

آپارتایت, آزادی, آلمان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اتریش, انگلیس, ایتالیا, ایران, برابری اجتماعی, جهان, سوسیالیسم, فرانسه, کارگری, کمونیسم, لنینیسم, مارکسیسم-لنینیسم, نئولیبرالیسم, یادنامه

روس‌ها یاد میلیون‌ها قربانی شوروی در جنگ دوم جهانی را گرامی داشتند

روسیه همانند بسیاری از جمهوری‌های شوروی سابق امروز در هفتاد و نهمین سالگرد آغاز حمله ارتش آلمان نازی به این کشور یاد حدود ۲۷ میلیون نفر از اتباع شوروی کشته شده در جنگ دوم جهانی را گرامی داشت.

 

به گزارش ایرنا، روز ۲۲ ماه ژوئن در روسیه روز سوکواری است و به این مناسبت امروز دوشنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دو مراسم برای گرامیداشت یاد قربانیان اتحاد جماهیر شوروی در جنگ دوم جهانی شرکت کرد.

 

پوتین ابتدا در پارک پاتریوت در ۵۰ کیلومتری غرب مسکو در کلیسای ویژه نیروهای مسلح روسیه حضور یافت و به اتفاق سرگئی شایکو وزیر دفاع و پاتریارک کریل رهبر کلیسای ارتدوکس روس و از این مجتمع و موزه جنگ در آن بازدید کرد.

 

رئیس جمهوری روسیه گفت: امروز در روز گرامیداشت و سوگواری، به یکی از تلخ ترین و دردناک ترین برگه های تاریخ ما توجه می کنیم. ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۱ جنگ میهنی بزرگ شروع شد.

 

وی افزود: این جنگ بسیار سخت و تراژدیک بود که جان میلیونها تن را گرفت و ویرانی های بزرگ برجای گذاشت و درد جبران ناپذیر بوجود آورد زخم های عمیقی که هیچگاه التیام نمی یابد.

 

پوتین تصریح کرد: آزمون ملت ما در سالهای جنگ پایداری، استقامت و توانایی آن و شجاعت و میهن دوستی آن را نشان داد و باید میراث بجای مانده از نیاکان خود را با تمام وجود حفظ کنیم.

 

پوتین با بیان اینکه نسل کنونی سربازان و افسران سنت وفاداری به میهن را حفظ کرده و وظایف محوله را انجام می دهد، اظهار کرد: نیروهای مسلح کشور در حال تکامل است و بکارگیری تجهیزات و تسلیحات جدید را فرا می گیرد و توانمندیهای نظامی آن تقویت می شود.

 

روس‌ها معتقدند که نیروهای ارتش آلمان نازی روز ۲۲ ماه ژوئن سال ۱۹۴۱ در حالی که دو سال از آغاز جنگ دوم جهانی در اروپا می گذشت به اتحاد جماهیر شوروی حمله کردند.

 

این عملیات با نام رمز «بارباروسا» اجرا شد و در مجموع ۷۳ لشکر ارتش آلمان اعم از لشکرهای پیاده، زرهی و تانک و هوایی و پدافند هوایی در ان شرکت کردند.

 

حمله ارتش آلمان به شوروی برق آسا بود و نیروهای المان نازی در ابتدا به قلعه برست واقع در مرز بلاروس و لهستان حمله کردند و این قلعه چند روز مقاومت کرد و به نماد استقامت و پایداری ارتش شوروی دربرابر آلمان هیتلری تبدیل شد.

 

در تاریخ آمده است ساعت ۳ و ۱۵ دقیقه بامداد یکشنبه ۲۲ ماه ژوئن سال ۱۹۴۱ به وقت مسکو مارشال گئورگی ژوکوف فرمانده کل نیروهای شوروی به ژوزف استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی گزارش داد که نیروی هوایی آلمان حمله و بمباران شدیدی را آغاز کرده است.

 

نیروهای آلمان نازی در ساعات نخست جنگ حدود دو هزار هواپیمای جنگی شوروی را در چند فرودگاه این کشور بمباران و منهدم کرد.

 

در ماههای نخست جنگ ارتش آلمان نازی جمهوریهای بلاروس و اوکراین را اشغال کرده و به سوی قلب خاک روسیه پیشروی کردند.

 

عملیات ارتش آلمان نازی برای تصرف مسکو براساس دستور شماره ۳۵ هیتلر و نام تایفون آغاز شد که جمعی از ارشدترین فرماندهان با زبده ترین یگان ها توانستند تمامی مقاومت های مسیر حرکت را از بین ببرند و با اشغال شهر اسمولنسک در۴۰۰ کیلومتری غرب پایتخت از چند محور در شعاع ۳۰ تا ۵۰ کیلومتری مسکو را محاصره کنند

 

سقوط مسکو حتی برای ژنرال های ارتش قدری محتمل بود که از استالین خواستند، شهر را ترک کند که این پیشنهاد رد شد ولی تمامی بخش های مهم اداری، تصمیم گیری نظامی و غیرنظامی به شهر سامارا در منطقه ولگا که آن زمان کویبیشف نام داشت در فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری پایتخت منتقل شد.

 

نبرد استالینگراد از دیگر نبردهای سنگین ارتش آلمان نازی با اتحاد جماهیر شوروی بود که در جریان آن و پس از ضدحمله نیروهای شوروی با نام رمز اوانوس، نیروهای المانی با از دست دادن چند لشکر و به اسارت گرفته شدن صدها هزار نفر مجبور به تسلیم شده و مارشال فریدریش پائولوس فرمانده نیروهای آلمان در این منطقه اسیر شد.

 

محاصره لنینگراد (سن پترزبورگ کنونی) نیز برگه دیگری از جنگ دوم جهانی در شوروی سابق است و محاصره این شهر از سوی نیروهای آلمان از هشتم سپتامبر۱۹۴۱ با هدف تضعیف روحیه روس ها آغاز شد با این وجود آلمان ها در طول ۸۷۲ روز نتوانستند مردمان این شهر را از پای درآورند.

 

در مجموع دو میلیون ۸۸۷ هزار نفر ازجمله بیش از ۴۰۰ هزار کودک در این مدت در محاصره بودند.

 

صدها هزار نفر بر اثر محاصره لنینگراد و نبردها برای شکست محاصره آن جان خود را از دست دادند.

 

بر اساس اطلاعات رسمی روسیه، در مجموع بیش از ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار از اتباع شوروی ازجمله حدود ۱۱ میلیون غیرنظامی در جنگ دوم جهانی که در این کشور جنگ میهنی کبیر نامیده می شوند جان خود را از دست دادند.

 

نکته مهم اینکه شمار زیادی از سربازان ارتش شوروی و نیز غیرنظامیان این کشور در سالهای جنگ مفقود شده اند و بسیاری از آنها در گورهای جمعی یا انفرادی در دشت یا مناطق جنگلی جمهوریهای شوروی سابق بدون شناسایی دفن شده اند و هر ساله بقایای صدها جسد متعلق به دوره جنگ دوم جهانی کشف می شود.

سوگواری بر گرد تابوت زرین جورج فلوید

صد‌ها تن از جمله شخصیت‌های نامدار آمریکایی در مینیاپولیس، بر گرد تابوت زرین جورج فلوید حاضر شدند تا ضمن سوگواری برای وی، صدای اعتراض خود را نسبت به پایمال شدن حقوق سیاهان و اقلیّت‌های قومی آمریکا به گوش جهانیان برسانند.   به گزارش اقتصاد۲۴؛ آل شارپتون، روحانی مسیحی و کنشگر سیاهپوست در این مراسم اعلام ... سوگواری بر گرد تابوت زرین جورج فلوید

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, گزارش, یادنامه

جشن پایان جنگ جهانی دوم زیر سایه کرونا در روسیه برگزار شد

روسیه برخلاف سال‌های گذشته، امسال پایان جنگ جهانی دوم را که از آن به عنوان «روز پیروزی» شوروی بر آلمان نازی یاد می‌کنند زیر سایه کرونا با بلند کردن ۷۵ پرنده نظامی بر فراز میدان سرخ جشن گرفتند.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, المان, تاریخ, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, یادنامه

به مناسبت ۱۵۰مین سالگرد تولد لنین: اندیشه‌های این انقلابی بزرگ چه درس‌هایی برای امروز ما می‌تواند داشته‌ باشد؟

۱۵۰ سال از تولد لنین می‌گذرد که شاید بتوان او را بزرگ‌ترین شخصیت در برجسته‌ترین رخداد تاریخ معاصر بشر [انقلاب اکتبر روسیه] دانست.

ادامه

اتحاد شوروی, ایدئولوژیک, جهان, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, مارکسیسم, یادنامه