به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

۸۴ سال پیش، در بهمن‌ماه ۱۳۱‍۸، جلادان حکومت دیکتاتوری رضاشاه، دکتر تقی ارانی، کمونیست مبارز میهن ما و اندیشمند انقلابی را در سن ۳۶ سالگی درزندان‌های مخوف استبداد به‌قتل رساندند. ولی راه ارانی با قتل او به‌پایان نرسید. ندای رسا و تجهیزکنندهٔ جنبش کارگری و کمونیستی ایران خاموش نگردید. دکتر تقی ارانی درتاریخ ۱۳ شهریورماه ... به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

ادامه

آزادی, آلمان, استبداد, استثمار, استعمار, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, ایران, جهان, دانش, دهقانی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فلسفه, کارگری, کمونیسم, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, یادنامه

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱ بهمن ۱۴۰۲)، صدمین سال‌مرگ ولادیمیر ایلیچ لنین، بزرگ‌ترین شخصیت انقلابی قرن بیستم است. به همین مناسبت، نیروهای مترقی و انقلابی جهان و به‌ویژه کمونیست‌ها در چنین روزی به این انقلابی بزرگ و نظریه‌پرداز سوسیالیسم علمی ادای احترام می‌کنند. لنین نه‌فقط نظریه‌پرداز، بلکه سازمان‌ده و انقلابی برجسته‌ای بود. لنین نظریه‌پردازی بود که ... به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, انگلس, ایدئولوژی, ایران, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, طبقه کارگر, فلسفه, کمونیسم, لنین, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, همبستگی, یادنامه

کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا رئیس‌جمهور سابق این کشور تاکید کرد: اتحاد مردم این کشور عامل پیروزی بر دشمنان کوباست. در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا، رائول کاسترو، رئیس جمهور سابق این کشور در جشنی که در سانتاگوا د کوبا برگزار شد، تاکید کرد که وحدت سلاح استراتژیک اصلی کوبا ... کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

ادامه

آمریکای لاتین, جهان, کوبا, گزارش, یادنامه

به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

جایگاهِ تاریخی انقلاب اکتبر انقلاب اکتبر در دوران جنگ فاجعه‌بار جهانی اول بین کشورهای امپریالیستی بر سر تقسیم جهان و هم‌چنین در دوران سلطهٔ کشورهای سرمایه‌داری بر جهان روی داد. پیروزی انقلاب اکتبر به‌رهبری لنین و بلشویک‌ها در روسیه پایانی تاریخی بر دیدگاه‌های ابدی بودن جهان سرمایه‌داری بود و به خلق‌های زیرستم در جهان نشان ... به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

ادامه

آپارتایت, آزادی, آلمان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اتریش, انگلیس, ایتالیا, ایران, برابری اجتماعی, جهان, سوسیالیسم, فرانسه, کارگری, کمونیسم, لنینیسم, مارکسیسم-لنینیسم, نئولیبرالیسم, یادنامه

روس‌ها یاد قربانیان لنینگراد را پس از ۷۵ سال گرامی داشتند

یاد صدها هزار قربانی محاصره شهر لنینگراد (سن پترزبورگ فعلی) در مراسمی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد آزادی آن از محاصره نیروهای آلمان نازی در پایتخت فرهنگی روسیه گرامی داشته شد.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، هزاران تن از ساکنان شهر سن پترزبورگ در سرمایه ۲۰ درجه زیر صفر با حضور در قبرستان پیسکاروف این شهر که محل دفن دهها هزار نفر از قربانیان محاصره شهر لنینگراد است، در این مراسم شرکت کردند.

 

والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه از جمله مقامات برجسته روسیه بود که در این مراسم حضور داشت.
گفتنی است محاصره لنینگراد از سوی نیروهای آلمان از هشتم سپتامبر۱۹۴۱ با هدف تضعیف روحیه روس ها آغاز شد با این وجود آلمان ها در طول ۸۷۲ روز نتوانستند مردمان این شهر را از پای درآورند.

 

در مجموع ۲ میلیون ۸۸۷ هزار نفر ازجمله بیش از ۴۰۰ هزار کودک در این مدت در محاصره بودند.

 

محاصره این شهر شوروی که برای آنان مقدس است، وضعیت طاقت فرسا و مرگباری را برای ساکنان آن به وجود آورده بود، در زمان محاصره کارگران روزانه ۲۵۰ گرم و سایرین تنها ۱۲۵ گرم سهمیه نان داشتند.

 

ارتش آلمان نازی که چندین لشکر برای درهم کوبیدن محاصره شدگان در لنینگراد به این منطقه در شمال غرب شوروی گسیل کرده بود نتوانست در طول دو سال و سه ماه مقاومت آنها را در هم بکوبد.

 

چندین اسکادران نیروی هوایی آلمان نازی (ورماخت) هم بیش از ۱۰۷ هزار بمب بر سر ساکنان این شهر و مدافعان آن ریختند.

 

تنها راه ارتباطی لنینگراد با جهان خارج در طول محاصره، دریاچه لادوژسکایا در شمال غرب این منطقه بود که یک میلیون و ۳۷۶ هزار نفر در فصل زمستان با گذر از روی رودخانه یخ زده توانستند خود را نجات دهند.

 

در منابع روسی گفته شده است که هیتلر رهبر آلمان نازی از ساکنان لنینگراد به دلیل میهن‌پرستی آنها به شدت نفرت داشت.

 

براساس سندی محرمانه که ۲۲ سپتامبر ۱۹۴۱ در اسناد ستاد نیروی دریایی آلمان نازی کشف و منتشر شد، هیتلر تصمیم گرفته بود سن پترزبورگ را از صفحه روزگار محو کند.

 

در این سند به نقل از هیلتر آمده است: پس از شکست شوروی هیچ گونه منفعتی در ادامه موجودیت این منطقه مسکونی وجود ندارد و باید از طریق محاصره و گلوله باران توپخانه ای و بمباران هوایی با خاک یکسان شود.

 

روس‌ها معتقدند که آلمان نازی در حمله و محاصره لنینگراد تنها نبود و واحدهایی از اسپانیا، هلند، بلژیک، نروژ و فنلاند هم آنها را همراهی می‌کردند.

 

آزادسازی لنینگراد از محاصره آلمان‌ها سرآغاز شکست های بزرگ ارتش آلمان نازی در شوروی شد.

 

مهم ترین این نبردها در داخل خاک شوروی در منطقه کورسک بود که در اسناد تاریخی روس‌ها به «کورسکایا دوگا» معروف شده است.

 

این نبرد از پنج جولای تا ۲۳ اوت سال ۱۹۴۳ بطول انجامید و در آن دو میلیون نظامی شوروی با شش هزار تانک و چهار هزار فروند هواپیما شرکت کرده و از آلمان نیز ۹۰۰ هزار نفر با ۲۷۵۸ تانک و ۲۰۵۰ فروند هواپیما نیز در آن شرکت کردند.

 

نیروهای آلمان نازی پس از شکست بزرگ در کورسک و نبرد استالینگراد قافیه جنگ را در جبهه شوروی از دست داده و پس از چند ماه در سال ۱۹۴۴ شکست های بزرگ در جبهه های نبرد در اوکراین، بلاروس و منطقه بالتیک متحمل شده و بقیه نبردهای آلمان ها تا ۹ ماه می ۱۹۴۵ که بطور کامل شکست خورده و تسلیم متفقین شدند با شکست و عقب‌نشینی همراه بود.

 

به همین دلیل پایان محاصره لنینگراد برای روس‌ها اهمیت فراوان دارد و این رویداد مهم نوید شکست نهایی آلمان را در برابر نیروهای ارتش سرخ شوروی داد.

وقتی لنین مُرد!

می‌گویند؛ وقتی لنین مُرد، سربازِ مراقب جسد لنین به رفیق‌اش گفت؛   من نمی‌خواستم باور کنم،   رفتم جلو، آنجائی که او خوابیده بود،   در گوش او فریاد زدم، ایلیچ ! استثمارگران آمدند،

ادامه

جهان, روسیه, فرهنگ, یادنامه

هزاران نفر در برلین یاد رزا لوکزمبورگ و کارل لیبکنشت را گرامی داشتند

دو رهبر سوسیالیست‌های آلمان صد سال پیش، در ژانویه ۱۹۱۹، به قتل رسیدند. هزاران نفر در خیابان‌های برلین، پایتخت آلمان، راهپیمایی کردند و یاد رزا لوکزمبورگ و کارل لیبکنشت را گرامی داشتند.

ادامه

المان, جهان, خبر, غرب اروپا, یادنامه