خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

روسیه: نگرانی اصلی آمریکا رشد توان اقتصادی و نظامی چین است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه انگیزه واقعی آمریکا از خارج شدن از توافقات مهم بین‌المللی، کاهش محدودیت‌های قانونی برای اقدامات این کشور است، تأکید کرد که خط لوله “جریان شمالی -۲” هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد.

 

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “ماریا زاخارووا” سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد که ساخت خط لوله گاز “جریان شمالی -۲” هیچ ارتباطی به ایالات متحده ندارد و این کشور نباید در این طرح مداخله کند.

 

این دیپلمات بلندپایه شب گذشته (جمعه) در مصاحبه با برنامه “بررسی مسائل بین‌المللی” از شبکه تلویزیونی “راسیا-۲۴” ، گفت: «اگر خط لوله “جریان شمالی -۲” از خاک ایالات متحده می‌گذشت، صحبت درباره دخالت واشنگتن در این مسئله قابل درک بود، ولی این طرح به طور کلی یک موضوع اروپایی است و ارتباطی به آمریکا ندارد. این خط لوله فقط به کشورهایی که از لحاظ مالی و جغرافیایی در آن دخیل هستند مربوط می‌شود.»

 

زاخارووا همچنین یادآور شد که آمریکا با خارج شدن از توافقنامه‌های مهم جهانی، در حقیقت چارچوب قانونی که اقدامات آنها در عرصه بین المللی محدود می‌کند را به حداقل می‌رساند. وی به عنوان نمونه، به خروج واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و پیمان نابودی موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌ترو همچنین توافقنامه آب‌وهوای پاریس اشاره کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: «ایالات متحده خارج شدن از این توافقات مهم بین‌المللی را برای خود ضروری می‌داند تا محدودیت‌های قانونی که مانع از اقدامات آنها در عرصه بین المللی شده را به حداقل برساند.»

 

دلیل اصلی خروج آمریکا از پیمان موشکی، “قدرت نظامی رو به رشد” چین است

 

وی یادآور شد پیش از این به روی توافقات بین‌المللی در حوزه نظامی- سیاسی برای مدت زمان طولانی کار شده و این اسناد مدت طولانی حفظ می‌شد، ولی اکنون آنها به‌خاطر تصمیمات غیرسازنده در واشنگتن، قربانی یک پیوند لحظه‌ای می‌شوند.

 

ماریا زاخارووا تأکید کرد، همانطور که بعداً آشکار شد، دلیل واقعی خروج آمریکا از پیمان نابودی موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر، توانایی‌های موشکی چین است و روسیه تنها یک “نقط مناسب” برای شکست این توافقنامه بود.

 

وی گفت: «بیشترین نگرانی آمریکایی‌ها از جانب چین است. این نگران هم از لحاظ “قدرت اقتصادی” این کشور است و به همین دلیل ایالات متحده “جنگ تجاری واقعی” را علیه طرف چینی آغاز کرده و و هم به خاطر “قدرت نظامی رو به رشد” پکن و تأثیر آن بر اوضاع منطقه است.»

 

تحولات بین‌المللی تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار خواهد داشت

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری اعلام کرد که سال آینده (۲۰۲۰) تحولات در عرصه بین‌المللی تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده قرار خواهد داشت.

 

به عقیده این دیپلمات، در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده ممکن است دست به “اقدامات تبلیغاتی واضحی” و “پیشنهادات جذابی” بزند که برای سیاستمداران آمریکایی در عرصه مبارزات انتخاباتی مورد نیاز است.علاوه بر این، موضوع “مداخله روسیه” در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا هنوز حل نشده باقی مانده و این مسئله در مبارزات انتخاباتی بار دیگر مطرح خواهد شد.

 

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده قرار است در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شود. البته قبل از آن نتیجه روند استیضاح “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری فعلی آمریکا مشخص خواهند شد.

ناتو در تدارک تمرین نظامی برای مقابله با روسیه

یک نشریه آلمانی در گزارشی نوشت که نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، با هدف کسب آمادگی برای مقابله با تحرکات احتمالی روسیه، در تدارک انجام تمرین تهاجم نظامی است.

ادامه

اتحاد شوروی, المان, امریکا, جهان, خبر, روسیه, لهستان, ناتو

لاوروف: روسیه به هر اقدام خصمانه آمریکا پاسخ خواهد داد

وزیر امور خارجه روسیه در نتیجه‌گیری از سال ۲۰۱۹ ، با تأکید بر اینکه عدم حل مشکلات روابط مسکو-واشنگتن برای کل جهان اهمیت دارد، گفت: پیشنهادهای روسیه روی میز قرار دارد، هرچند انتظار زیادی از کار مشترک نباید داشت.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, فرانسه

بودجه نظامی ۲۰۲۰ آمریکا؛ خواب‌هایی که واشنگتن برای چین دیده است

بودجه نظامیی آمریکا درحالی برای سال ۲۰۲۰ افزایش یافته که تمرکز این کشور بر روی مقابله همه جانبه در برابر رقیبی است به نام چین که به تازگی جنگ تجاری پر سر و صدایی علیه آن به راه انداخته است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, مقاله

تیر دولت ترامپ برای تحریم «نورد استریم ۲» به سنگ خورد

با وجود تصویب تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان در سنای آمریکا، دولت ترامپ امیدی به اثربخشی این تحریم‌ها نداشته و مقام‌های آلمان نیز تمام قد از طرح خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان معروف به «نورد استریم ۲» حمایت می‌کنند.

ادامه

المان, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جهان, خبر, روسیه, غرب اروپا