شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

روسیه ماهواره جهت یاب رقیب جی پی اس آمریکا به‌فضا فرستاد

روسیه ماهواره نسل جدید جهت یاب موسوم به «گلوناس» را که رقیب جی پی اس آمریکا شناخته می شود، به فضا پرتاب کرد.

 

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که ماهواره نسل جدید «گلوناس-ام» با یک فروند موشک سایوز از پایگاه فضایی «پلستسک» در شمال غرب این کشور به فضا پرتاب شد.

 

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از گزارش وزارت دفاع روسیه نوشت: ماهواره گلوناس-ام در مدار مورد نظر در پیرامون کره زمین قرار گرفته و ارتباط با آن برقرار شده است.

 

در زمان حاضر بیش از ۳۰ ماهواره گلوناس در مدار زمین قرار دارد که ۲۵ دستگاه فعال و بقیه در حال آزمایش یا ذخیره است.

 

سامانه جهت یاب گلوناس روسیه در واقع رقیب سیستم جی.پی.اس آمریکا است و از آن می توان برای جهت یابی در خشکی، دریا، هوا و فضا استفاده کرد.

 

سامانه جهت یاب گلوناس روسیه از اواخر سال ۲۰۰۷ با پرتاب ۱۹ دستگاه ماهواره راه اندازی شد.

 

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرده برای اینکه مصرف کنندگان اطلاعات، سامانه جهت یاب گلوناس را انتخاب کنند، این سامانه باید بدون نقص بوده و از نظر کیفیت و قیمت خدمات، بهتر از سامانه جی.پی اس آمریکا باشد.

ایرنا

با سرعت ۴ هزار کیلومتر بر ساعت؛ چین قطار پرنده می‌سازد

به نقل از کوارتز، چین مشغول بررسی ساخت یک قطار سریع السیر پرنده است که بتواند با سرعت ۴ هزار کیلومتر برساعت حرکت کند.   قطار پرنده که در حقیقت یک وسیله حمل ونقل مسافر است در فضای خلاء یک لوله و با کمک پدیده «شناور شدن مغناطیسی» حرکت می کند. این فناوری مشابه چیزی ... با سرعت ۴ هزار کیلومتر بر ساعت؛ چین قطار پرنده می‌سازد

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش

رونمایی از «شبکه عصبی» هواپیماها در نمایشگاه هوافضای روسیه!

دانشمندان بنیاد مطالعات پیشرفته روسیه موفق شده‌اند برای نخستین بار “شبکه عصبی” برای هواپیماهای نسل جدید طراحی و عرضه کنند.   به گزارش ریانووستی، این فن آوری جدید اجازه می‌دهد تا در کمترین زمان، ارزیابی کاملی از وضعیت فنی و عمر قطعات کامپوزیتی هواپیما صورت گیرد، همچنین سنسورهای ویژه فیبر نوری امکان نظارت بر هرگونه ... رونمایی از «شبکه عصبی» هواپیماها در نمایشگاه هوافضای روسیه!

ادامه

جهان, خبر, دانش, روسیه

فیروز نادری تایید کرد: «مریم میرزاخانی» ریاضیدان ایرانی درگذشت

مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد، صبح امروز درگذشت.     روز چهارشنبه هفته گذشته یکی از نزدیکان وی از وخیم بودن بیماری این دانشمند ایرانی خبر داد و گفت: مریم میرزاخانی به دلیل بیماری سرطان در یکی از بیمارستان های امریکا بستری ... فیروز نادری تایید کرد: «مریم میرزاخانی» ریاضیدان ایرانی درگذشت

ادامه

ایران, جهان, خبر, دانش, یادنامه

ساخت اولین وسیله نقلیه دو منظوره بدون راننده جهان در چین

یکی از شرکت های چینی فعال در حوزه حمل و نقل، از ساخت اولین وسیله نقلیه دو منظوره بدون راننده که از قابلیت تردد همزمان در جاده و خطوط ریلی برخوردار است، خبر داد   این سامانه نقل و انتقال مسافر که شبیه به یک مترو و اتوبوس بزرگ و طویل می باشد، توسط شرکت ... ساخت اولین وسیله نقلیه دو منظوره بدون راننده جهان در چین

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش