زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

نشریه آمریکایی “نیوزویک” در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌های متعدد امریکا در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های ناکارآمد فزاینده، تا اپیدمی مشکلات روانی در میان جوانان آمریکایی نوشت: آمریکای قرن بیست‌ویکم روبه‌زوال می‌رود. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «ویلیام کوپر» نوشینده این مقاله‌ به نتایج یک نظرسنجی جدید در موسسه گالوپ اشاره کرده و نوشت: این ... نیوزویک: آمریکا رو به افول است

ادامه

آزادی, آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله, هژمونیسم

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به اتفاق آرا بسته ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد. به گزارش شنبه ایرنا از “تاس”, این نمونه نادری از همکاری حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بود که در آن دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان پیوستند تا این بسته کمک برای اوکراین را تصویب کنند. علاوه بر لایحه ... مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, اوکراین, تایوان, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

روسیه: غرب موضع مسکو در وتوی قطعنامه شیمیایی سوریه را تحریف کرد

در پی انتقادات کشورهای غربی به ویژه آمریکا از روسیه بخاطر وتوی پیش نویس قطعنامه تمدید ماموریت کمیسیون مشترک تحقیقات درباره حوادث شیمیایی سوریه، مسکو این کشورها را به تحریف واقعیت مساله متهم کرد.

 

قطعنامه تمدید ماموریت کمیسیون تحقیقات درباره حوادث شیمیایی سوریه تحت عنوان «سازوکار تحقیقاتی مشترک» که از سال ۲۰۱۵ تحت نظارت سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی فعالیت می کرد، روز سه شنبه از سوی روسیه در شورای امنیت وتو شد.

 

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای نوشت: انتظار داشتیم که پس از وتوی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ماموریت کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحت عنوان «سازوکار تحقیقاتی مشترک» در شورای امنیت، کشورهای غربی از این اقدام مسکو به شدت انتقاد کنند.

 

در بیانیه روسیه با اشاره به اظهارات سخنگوی کاخ سفید مبنی برحمایت مسکو از حکومت بشار اسد و نیز بیانات نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل که روسها را به حمایت از تروریست ها و دیکتاتورها متهم کرد، از مقامهای آمریکایی خواستار رعایت ادب و خودداری از خروج از چارچوب نزاکت در مناسبات بین المللی شده است.

 

«کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا نمی توانند از این واقعیت بی اطلاع باشند که روسیه با اصل تمدید ماموریت کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی مخالفت نکرد بلکه مخالف تصمیم گیری شتاب زده است که بدون توجه به گزارش عملکرد یک این کمیسیون گرفته شود.»

 

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه می گوید: اگر از تصمیم آمریکا بدون توجه به وضعیت واقعی پیروی می کردیم، در آن صورت رفتار غیرمسئولانه و غیرحرفه ای داشتیم.

 

در ادامه بیانیه وزارت امورخارجه روسیه به چند مورد بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه ازجمله در خان شیخون اشاره شد که در مواردی شواهد کافی برای اثبات دخالت تروریست های ضدسوری در این حوادث وجود داشت اما کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی به آن توجه نکرد.

 

روسیه خاطرنشان کرده است که کشورهای غربی با وجود این نواقص فعالیت کمیسیون بین المللی سعی داشتند وضعیت بدون تغییر بماند زیرا هدف آنها کشف حقیقت نیست بلکه استفاده از سازمان های بین المللی برای افزایش فشار بر سوریه را به عنوان هدف اصلی دنبال می کنند.

 

روسیه روز سه شنبه گذشته پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در باره تمدید ماموریت کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی را وتو و در بیانیه ای در این مورد اعلام کرد: سیاست آمریکا در مساله تحقیقات حوادث شیمیایی سوریه برای تلاش های دیپلماتیک بین المللی زیانبار است و مسکو قطعنامه پیشنهاد شده درباره تمدید فعالیت کمیسیون مشترک تحقیقات را به دلیل رویکرد نادرست واشنگتن وتو کرد.

 

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: روسیه به دلایلی که بارها بطور علنی و در دیدارهای کاری با سایر اعضای شورای امنیت اعلام کرده بود به این قطعنامه رای منفی داد. دلیل اصلی این است که نباید این گونه تصمیمات مهم را نسنجیده و بدون ارزیابی دقیق اوضاع سوریه گرفت.

 

در بیانیه گفته شده است: بدون چنین ارزیابی، تشخیص عاقلانه بودن تمدید ماموریت «سازوکار تحقیقاتی مشترک» در شرایط تغییر نیافته یا ضرورت اصلاح آن که در قطعنامه ۲۳۱۹ پیش بینی شده، ناممکن است.

 

«طرف آمریکایی پیش نویس قطعنامه را برخلاف منطق و مراحل معمول شده در شورای امنیت به رای گیری گذاشت و بدیهی است اهداف خود را دنبال می کرد که دور از اهداف ایجاد «سازوکار تحقیقاتی مشترک» برای تحقیقات درباره حوادث شیمیایی سوریه بود.»

 

به گزارش ایرنا، تحقیقات بین المللی پیرامون حوادث سوریه که تحت عنوان «سازوکار تحقیقاتی مشترک» یا به اختصار JIM شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۵ با رای موافق همه اعضای شورای امنیت، به صورت مشترک زیر‌نظر سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی آغاز بکار کرد.

 

مجوز ادامه تحقیقات در اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان) به پایان می‌رسد و این هیات قرار است ۲۶ اکتبر (۴ آبان) گزارشی از حادثه شیمیایی در شهر خان شیخون سوریه ارائه دهد.

 

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت روز سه شنبه ابتدا تعویق رای‌گیری در خصوص تمدید ماموریت هیات تحقیقات را تا زمان انتشار این گزارش خواستار شد؛ ولی پس از بی‌توجهی اعضا به این درخواست، قطعنامه را وتو کرد.

 

وی پیش از رای‌گیری، با اشاره به فضاسازی رسانه‌‌ای کشورهای غربی گفت: سعی نکنید اینگونه القا کنید که اگر این قطعنامه امروز تصویب نشود، کار هیات تحقیقات به اتمام می‌رسد.

 

نبنزیا ادامه داد: ما آماده طرح مجدد این مسئله پس از انتشار و بررسی نتیجه تحقیقات هستیم.

 

حادثه شیمیایی خان شیخون در چهارم آوریل سال جاری (۱۵ فروردین) رخ داد و در جریان آن ده‌ها تن کشته شدند. رسانه‌ها و مقام‌های غربی پس از این حادثه به سرعت و بدون هرگونه سندی، انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه گرفتند.

 

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم در ادامه همین خط رسانه‌ای، روسیه را به کارشکنی در مسیر تحقیقات متهم کرد و بار دیگر مسئولیت حادثه خان شیخون را متوجه دولت سوریه دانست.

 

این در حالی است که دولت این کشور در پی توافقی که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داده بود.

 

در رای‌گیری روز گذشته برای تصویب قطعنامه یاد شده، بولیوی و روسیه رای مخالف، چین و قزاقستان رای ممتنع و دیگر اعضا رای موافق به ثبت رساندند.

 

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، گزارش هیات مشترک تحقیقاتی در خصوص حادثه خان شیخون در شرایطی امروز پنجشنبه منتشر می‌شود که روسیه این هیات را به کوتاهی در انجام وظایف خود متهم کرده است.

 

«میخاییل اولیانوف» مدیر بخش منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه، روز جمعه به خبرگزاری ایتارتاس گفته بود که اعضای هیات تحقیقاتی مشترک، برخی فعالیت‌ها را از دفتر‌های کار خود در لاهه و نیویورک انجام داده‌ و از نمونه برداری صحیح از مراکز مورد تحقیق خودداری کرده‌اند.

 

نکته بسیار مهم در حوادث شیمیایی سوریه که آمریکا و متحدان غربی این کشور عمدی و آگاهانه نادیده می گیرند، چند مورد کاربرد سلاح شیمیایی توسط تروریست های ضدسوری است.

ایرنا

نیوزویک: ترامپ کره شمالی را به سوی جنگ هدایت می‌کند

تارنمای «نیوز ویک» نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا با تهدید و توهین در رسانه ها شانس مذاکره با کره شمالی را کاهش داده و این کشور را به سوی جنگ هدایت می کند.   این تارنما روز پنجشنبه افزود: ترامپ با دادن لقب ‘مرد موشکی’ به رهبر کره شمالی در رسانه ها و جلوگیری ... نیوزویک: ترامپ کره شمالی را به سوی جنگ هدایت می‌کند

ادامه

امریکا, جهان, کره شمالی, گزارش

ترامپ تحت فشار نهادهای اطلاعاتی بخشی از اسناد ترور کندی را منتشر نکرد

به نقل از شبکه خبری سی ان ان، دولت آمریکا بنا بر تصویب کنگره این کشور، قرار بود روز پنجشنبه همه اسناد منتشر نشده مربوط به قتل جان اف کندی رئیس جمهوری اسبق آمریکا را منتشر کند.   این در حالی است که روز پنجشنبه درخواست هایی از نهادهای اطلاعاتی آمریکا برای محرمانه نگاه داشتن ... ترامپ تحت فشار نهادهای اطلاعاتی بخشی از اسناد ترور کندی را منتشر نکرد

ادامه

امریکا, جهان, خبر

تحریم‌های موشکی آمریکا علیه ایران تصویب شد

طرح تحریم‌های جدید علیه برنامه موشک بالستیکی ایران با ۴۲۳ رای موافق در مقابل ۲ رای مخالف، در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد.   مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شده است که با این تحریم‌های جدید، بنگاه‌های تامین کننده قطعات و مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت موشک‌های بالستیک ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده ... تحریم‌های موشکی آمریکا علیه ایران تصویب شد

ادامه

امریکا, ایران, تحریم, جهان, خبر

دولت آمریکا احتمالا قرارداد فروش هواپیما به ایران را لغو می‌کند

به نقل از وبگاه خبری واشنگتن فری بیکن، دولت آمریکا برای لغو قرارداد فروش هواپیمای مسافربری میان شرکت هواپیماسازی بوئینگ و شرکت هواپیمایی ایران ایر از سوی اعضای کنگره تحت فشار فزاینده ای قرار گرفته است؛ به طوری که وبگاه خبری واشنگتن فری بیکن به نقل از چندین منبع آگاه اعلام کرد که دولت آمریکا ... دولت آمریکا احتمالا قرارداد فروش هواپیما به ایران را لغو می‌کند

ادامه

امریکا, ایران, تحریم, جهان, خبر