زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت: اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، تقریبا ۵۰۰ هزار سربازش را از دست داده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شایگو در نشست وزارت دفاع روسیه گفت: در کل، تلفات نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه، معادل تقریبا ... وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

یک منطقه دیگر دونتسک به تصرف نیروهای روسیه در آمد

بنا به گزارش وزارت دفاع روسیه، نیروهای این کشور کنترل مناطق دیگری از دونتسک را به دست گرفتند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه از آزادسازی بخش‌هایی از جمهوری دونتسک خبر داد. وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد کهیگان‌های نظامی این کشور شهرک بوگدانوفکا در جمهوری دونتسک ... یک منطقه دیگر دونتسک به تصرف نیروهای روسیه در آمد

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

روسیه: اگر موجودیت روسیه به‌خطر بیفتد بکارگیری سلاح اتمی مجاز خواهد بود

روسیه دکترین هسته ای جدید آمریکا را نا امید کننده خواند و اعلام کرد: اگر موجودیت روسیه به خطر بیفتد بکارگیری سلاح اتمی مجاز خواهد بود.

در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه روسیه منتشر شده، آمده است: با مرور اولیه این سند، ماهیت خصومت جویی و ضد روسی آن به چشم می خورد. با تاسف خاطرنشان می کنیم آمریکا سیاست خود را برای گسترش سلاح های هسته ای با استناد به نوسازی زرادخانه هسته ای روسیه و گویا افزایش نقش سلاح هسته ای در استراتژی نظامی این کشور توجیه می کند.

 

وزارت خارجه روسیه می افزاید: آمریکا ما را به اتخاذ استراتژی خصومت جویانه و افزایش احتمال استفاده از سلاح اتمی متهم می کند. این ادعاها با واقعیت مطابقت ندارد؛ دکترین نظامی روسیه امکان استفاده از سلاح اتمی را کاهش می دهند و فقط از نظر تئوری با سناریوی دفاع از کشور امکانپذیر هستند.

 

«روسیه فقط در پاسخ به تجاوز به این کشور و متحدان خود با استفاده از سلاح اتمی و سایر سلاح های کشتار جمعی، امکان بکارگیری سلاح هسته ای را مجاز می داند. همچنین بر اساس سناریوی دوم در شرایطی که موجودیت روسیه به خطر بیفتد بکارگیری سلاح اتمی مجاز خواهد بود.»

 

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: در سال ۲۰۱۴ در دکترین نظامی روسیه اصطلاح سیستم بازدارندگی غیرهسته ای مطرح شد که جلوگیری از مناقشه های نظامی با تکیه بر نیروهای متعارف (و نه سلاح هسته ای) را تعیین می کرد.

 

در این بیانیه خاطرنشان شده است: چنین بنظر می رسد در سند بررسی وضعیت هسته‌ای آمریکا به آمادگی واشنگتن برای متوسل شدن به سلاح هسته ای اشاره شده است تا حق روسیه برای دفاع از خود و مقابله با تجاوز در شرایط بحرانی برای کشور زیر سئوال برود.

 

بیانیه می افزاید: امیدواریم که واشنگتن درجه بالای خطر را در اعمال چنین موارد دکترین هسته ای این کشور در طراحی ها و برنامه ریزی های نظامی درک کند.

 

وزارت امورخارجه روسیه خاطرنشان کرده است: رویکرد بی نهایت واشنگتن در مساله استفاده از سلاح هسته ای نگران کننده است. در دکترین هسته ای جدید آمریکا اعلام شده است که در شرایط فوق العاده می توان بکار گرفت و مولفان این سند آن را به سناریوهای نظامی محدود نمی کنند.

 

در ادامه بیانیه آمده است: سناریوهای نظامی نیز در این سند بطور غیرمشخص و مبهم تعریف شده است که به طراحان و برنامه ریزان آمریکایی اجازه می دهد هرگونه بکارگیری نیروی نظامی را دلیلی برای حمله هسته ای به کشور متخاصم بدانند.

 

وزارت خارجه روسیه می گوید: در چنین شرایطی در دکترین جدید هسته ای آمریکا، واشنگتن برنامه نوسازی اساسی سلاح هسته ای این کشور را اعلام می کند. در این رابطه ساخت مهمات هسته ای با قدرت کم برای موشک های بالدار و کلاهک های هسته ای جدید برای موشک های «ترایدنت -۲» ویژه زیردریایی های اتمی که در سند دکترین هسته ای جدید آمریکا به آن اشاره شده به شدت نگران کننده است.

 

در بیانیه خاطرنشان شده است: سلاح هسته ای با این مشخصات برای بکارگیری در میدان جنگ طراحی می شود و وسوسه برای بکارگیری آن بویژه با توجه به اجازه آمریکا برای انجام حملات پیشگیرانه که در سند دکترین هسته ای اشاره شده است، افزایش می یابد.

 

وزارت امورخارجه روسیه در پایان بیانیه خاطرنشان کرده است: با توجه به رویکردهایی که توسط واشنگتن در دکترین هسته ای جدید این کشور اعلام شده است روسیه تدابیر لازم را برای تامین امنیت خود اتخاذ خواهد کرد.

 

پنتاگون روز جمعه نسخه نهایی سند «بررسی وضعیت هسته‌ای آمریکا» که دکترین هسته‌ای رئیس‌جمهوری این کشور را مشخص می‌کند منتشر کرد.

 

انتشار این سند موجب نگرانی روسها شده به گونه ای که آناتولی آنتونف سفیر روسیه در آمریکا امروز (شنبه) گفت که امیدوار است واشنگتن در آینده نزدیک درباره دکترین هسته ای جدید آمریکا توضیح بدهد.
ایرنا

وزارت خارجه آمریکا خواستار پایان اقدامات مخاطره آمیز جنگنده‌های روسی شد

خبرگزاری رویترز گزارش داد: وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه جنگنده نظامی روسیه بر فراز دریای سیاه رهگیری مخاطره آمیزی با هواپیمای تجسسی آمریکایی داشته و از فاصله یک و نیم متری آن عبور کرده است، خواستار پایان این گونه اقدامات از سوی جنگنده های روسی شد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه

حزب کمونیست روسیه خواستار خروج مسکو از سازمان تجارت جهانی شد

به گزارش خبرگزاری تاس، در این طرح که در پایگاه اینترنتی مجلس دوما قرار گرفته شده، آمده است: قانون فدرال «تایید پروتکل پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی» ۲۱ جولای سال ۲۰۱۲ (تیر سال ۱۳۹۱)باید بی اعتبار خوانده شود.

ادامه

اتحادیه اروپا, جهان, خبر

لاوروف: آمریکا دنبال چند تکه کردن سوریه است / آماده میانجی‌گری در عراق هستیم

غرب در حال از دست دادن تسلطی است که برای مدت پنج قرن در اختیار داشت. اکنون مراکز قدرت و پایگاه‌های قدرت جدیدی در حال سر بر آوردن هستند و جامعه بین‌الملل باید با این واقعیت تطبیق یابد اما آمریکا این کار را نمی‌کند و با توسل به شیوه‌های غیرقانونی تلاش دارد نقشش را در ... لاوروف: آمریکا دنبال چند تکه کردن سوریه است / آماده میانجی‌گری در عراق هستیم

ادامه

امریکا, جهان, روسیه, گفتگو