روسیه: اتحادیه اروپا همچنان از اصول استعماری پیروی می‌کند

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: اتحادیه اروپا همچنان مانند سده‌های گذشته از اصول استعماری پیروی می‌کند.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، زاخارووا در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۱ تصریح کرد: اتحادیه اروپا در اعمال و مواضع خود در امور جهانی هیچگاه از اصول استعمارگری دست نکشید.

 

وی افزود: اتحادیه اروپا همواره به خود حق داده است در امور کشورهای دیگر بدون هر گونه دلیل منطقی و بی‌پایه و اساس مداخله کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: آنچه که مربوط به جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و درک وی از آنچه که در حوزه مسوولیت اتحادیه اروپا قرار می گیرد می شود، این ادعا که دوره استعمار به پایان رسیده نادرست است.

 

زاخارووا مسوولان اتحادیه اروپا را متهم کرد که نه فقط اصول و معیارهای استعمارگری را از یاد نبرده بلکه همواره با آن زندگی کرده و اینک نیز این اصول را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

 

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا ظاهرا نشان می دهد که از اصول دمکراتیک پیروی می‌کند اما جهان‌بینی آن در مورد کشورهای دیگر بر اصول استعماری استوار شده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از اینکه غرب به خود اجازه می دهد به تعیین سرنوشت جهان بپردازد بدون اینکه از آن چنین درخواستی کنند، ابراز تاسف کرد.

 

وی تصریح کرد: برای اینکه در جهان مناقشه های مسلحانه رخ ندهد باید به پیروی از قوانین بین‌المللی بر اساس منشور سازمان ملل پرداخت.

 

روسیه بارها از کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا خواسته است تا از مداخله در امور کشورهای دیگر دست بردارند و به حل مسائل داخلی خود بپردازند.

 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تازگی در سخنانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل هشدار داد که اعمال اصول من درآوردی و خودسرانه غرب بجای پایبندی به معیارهای قوانین بین‌المللی پیامدهای منفی به همراه خواهد داشت و خطوط حائل جدید بین کشورهای غربی و سایر کشورهای جهان بوجود خواهد آورد .

 

وی ادامه داد: رویدادهای سال های اخیر نشان داد که اصول خودسرانه‌ای که غرب بکار می‌گیرد ممکن است در اردوگاه کشورهای غربی بویژه در مواردی که بسیار مستقل شوند، بکار گرفته شود.

 

وزیر خارجه روسیه سپس خاطرنشان کرد که در گفت و گوهای در مورد مسائل کلیدی جهانی، کشورهای غربی فرمت‌های مناسب برای خود انتخاب می‌کنند و کشورهایی را که دارای مواضع متفاوت با غربی‌ها هستند از گفت و گوها کنار می‌گذارند.

 

لاوروف افزود: اخیرا در این رابطه آلمان و فرانسه ائتلافی بین‌المللی را برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایجاد کردند در حالی که باوجود سازمان بزرگ و جهانی سازمان ملل چه نیازی به چنین ائتلافی وجود داشت.

 

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان روز ۲۶ سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل از ایجاد ائتلافی با شرکت بیش از ۵۰ کشور برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی خبر داد.

 

لاوروف در ادامه سخنان خود از تصمیم دولت برگزاری اجلاس کشورهای دمکراتیک نیز انتقاد کرد و گفت: بدیهی است آمریکا ترکیب شرکت کنندگان این اجلاس را تعیین می‌کند و نقش برای تعیین اینکه چه کشوری تا چه اندازه با معیارهای دمکراتیک مطابقت می‌دهد را به خود اختصاص خواهد داد.

 

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: این ایده کاملا شبیه جنگ سرد جدید است و در واقع آمریکا کارزار جدید علیه کشورهای مخالف سیاست‌های خود آغاز می‌کند.

 

وی افزود: جالب توجه است که آمریکا در اعلام اولویت های در عرصه دمکراسی، نگرانی وضع داخلی برخی کشورها است. به محض اینکه موضوع تثبیت دمکراسی در روابط بین‌المللی مطرح می‌شود واشنگتن و متحدان غربی آن تمایل برای گفت و گو را ازدست می‌دهند و چنین نشان می‌دهند که هیچکس حق تعدی به اعتبار ناتو و اتحادیه اروپا را ندارد.

لبنانِ بحران‌زده: کشوری ضعیف شده درزیرنظامی فرقه‌گرا

* اختلاف بین سعد حریری، نخست‌وزیر، و میشل عون، رئیس‌جمهور، که  ریشه در نارسایی و ماهیت فرقه‌گرایانهٔ قانون اساسی لبنان دارد، در نُه ماه گذشته آن کشوررا به سوی بن‌بستی خطرناک سوق داده و نظام اقتصادی کشور را کاملاً زمین‌گیر کرده است. این در حالی است که زندگی روزمرهٔ لبنانی‌ها در حال فروپاشی است.

ادامه

استعمار, امریکا, جهان, خاورمیانه, عربستان سعودی, فرانسه, فقر, لبنان, مقاله

حقیقت و الگوی کوبا پیروز خواهد شد!

حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، فرهنگ و عزت بشری، مفاهیمی هستند که ما آن‌ها را از آنِ خود می‌دانیم.   هر اندازه که مردم کوبا مخالفتشان با عقب‌نشینی در برابر دشمنی و تنگ‌تر محاصره را قاطعانه‌تر نشان می‌دهند، حمله‌‌های دشمنان‌مان خشن‌تر و بی‌شرمانه‌تر می‌شوند. آن‌ها به‌طرزی باورنکردنی با شعار دفاع از محروم‌ترین افراد جامعه، به‌ویژه سیاه ... حقیقت و الگوی کوبا پیروز خواهد شد!

ادامه

اپارتایت, استعمار, افریقا, امپریالیسم, امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سوسیالیسم, فرهنگ, کارگری, کوبا, نئولیبرالیسم

واکسن‌ها باید بدون داشتن حق ثبت انحصاری و به‌رایگان در اختیار همه گذاشته شود!

در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱/ ۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۹، رئیس سازمان جهانی بهداشت، دکتر تدروس ادهانوم قبریسوس، آشکارا اعلام کرد که فقط ۲۵ دوز-آری ۲۵ دوز- واکسن کرونا در سراسر فقیرترین کشورها تزریق شده است، در حالی که در کشورهای ثروتمند ۳۹ میلیون دوز تزریق شده است.

ادامه

استعمار, اسکاتلند, افریقای جنوبی, امارات, انگلستان, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سازمان بهداشت جهانی, مقاله

آمریکای لاتین و پیکار علیه سیاست‌های نواستعماری و امپریالیسم

رفیق سکورو گومز، رئیس “شورای جهانی صلح” و از رهبران سیاسی چپ برزیل، در گفت‌وگویی ریشه‌های سیاست‌های امپریالیسم در آمریکای لاتین و مبارزات برنامه‌ریزی شدهٔ جنبش صلح و نیروهای چپ و ترقی‌خواه به‌منظور خاتمه دادن به نظام مداخله‌جویی و غارتگری بر پایهٔ نواستعمار (نئوکلونیالیسم) در قاره را توضیح می‌دهد.

ادامه

استعمار, امپریالیسم, امریکا, امریکای لاتین, برزیل, بولیوی, دیدگاه, صلح, مقاله, نئولیبرالیسم, ونزوئلا

خلیفه حفتر: تن به استعمار ترکیه نمی‌دهیم

رهبر نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” در سخنانی گفت که “استعمارگری” ترکیه در لیبی را نخواهد پذیرفت. در همین حال منابع خبری از گفت‌وگوی وزرای خارجه مراکش و ایتالیا درباره بحران لیبی خبر دادند.

ادامه

استعمار, ایتالیا, ترکیه, تونس, جهان, حقوق کودک, خبر, دخالت نظامی, سوریه, شمال افریقا, لیبی, مراکش