مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

روسیه: آمریکا نمی‌خواهد پناهجویان سوری به خانه بازگردند

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از رفتار آمریکا درباره بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان گفت که ایالات متحده در مساله بازگشت مهاجران سوری به میهن خود موضع مخرب اتخاذ کرده است.

 

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد که آمریکا از مشارکت دربازسازی سوریه خودداری می کند و این کشور سعی دارد بطور غیر مستقیم مانع از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان شود.

 

وی با یادآوری اینکه «استفان دی میستورا» نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه چند روز پیش در واشنگتن با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد، اظهار داشت: وزارت خارجه آمریکا در پایان این مذاکرات در بیانیه ای صحبت درباره بازسازی سوریه را زودهنگام خواند.

 

لاوروف در ادامه با بیان اینکه روسیه به روند بازگشت پناهجویان سوری از لبنان به کشورشان کمک خواهد کرد، افزود: مرکز پذیرش و توزیع پناهجویان در سوریه که توسط روسیه ایجاد شده است، هر روز درباره مناطقی از سوریه که آماده پذیرش مهاجران به خانه های خود هستند، گزارش می دهد.

 

وزیر خارجه روسیه خاطر نشان کرد: تنها در یک ماه گذشته بیش از هفت هزار پناهجوی سوری از لبنان راهی میهن خود شدند؛ روسیه تلاش بیشتری در این زمینه خواهد کرد.

 

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که لبنان نباید گرفتار بازی های ژئوپلیتیکی و درگیر بحران سوریه شود و ما با طرف لبنانی اتفاق نظر داریم که این کشور نباید هدف مداخله های خارجی قرار گیرد و پیامدهای بحران سوریه ازجمله مساله پناهجویان سوری بر وضعیت این کشور تاثیر بگذارد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد که با طرف لبنانی، درباره دورنمای تحکیم همکاری های دو کشور در مسائل امنیتی و بازگشت مناسب پناهجویان سوری به کشور خود گفت وگو کردیم.

 

روسیه به دنبال حل مناقشه در خاورمیانه است

 

وزیر خارجه لبنان اعلام کرد که این کشور از موضع روسیه در بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان استقبال و قدردانی می کند و معتقد است رویکرد اصولی مسکو حل مسائل منطقه است.

 

در مسکو، «جبران باسیل» در نشست خبری پس از دیدار با همتای روس خود با بیان این مطلب افزود: مساله پناهجویان سوری باعث متشنج شدن اوضاع می شود و لبنان از بازگشت پناهندگان سوریه به کشور خود استقبال می کند.

 

وی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم از جمله اولویت های دولت لبنان است، تصریح کرد: ما تمایل داریم تا طرح روسیه برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان با موفقیت اجرا شود از این رو آماده همکاری با مسکو هستیم.

 

پرونده بازگشت آوارگان سوری مهمترین موضوع گفت و گوهای امروز جبران باسیل با سرگئی لاوروف در مسکو بود چرا که کرملین حدود یک ماه پیش (پس از دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی فنلاند) طرحی را برای بازگشت حدود هفت میلیون آواره سوری به کشورشان تهیه کرد که از لبنان آغاز شده است، کشوری که مدعی است پذیرای یک و نیم میلیون آواره سوری شده است.

 

براساس طرح گام به گام مسکو، قرار است در مرحله نخست ۸۹۰ هزار آواره سوری از لبنان به سوریه بازگردند.

 

بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان نشانگر پایان یافتن جنگ هشت ساله در سوریه، به حساب می آید و باعث می شود تا روند عمران و آبادانی این کشور شتاب بیشتری بگیرد.

 

 

بولتون مدعی توافق آمریکا، روسیه و اسرائیل برای خروج ایران از سوریه شد

به گزارش اسپوتنیک، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» مدعی شد روسیه و آمریکا، با خروج ایران از سوریه موافق هستند.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, لبنان

احداث و توسعه پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال سوریه

نیروهای آمریکایی به احداث و توسعه پایگاه‌های نظامی خود در مناطق تحت کنترل گروه مسلح موسوم به “نیروهایی دموکراتیک سوریه ” (قسد) درشمال و شمال شرق سوریه ادامه می‌دهند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, عراق