اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

روسیه: آمریکا عمداً به ثبات راهبردی در جهان آسیب می‌رساند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: خروج آمریکا از پیمان “آسمان باز”، ادامه سیاست از بین بردن ثبات راهبردی است که طی سال‌های اخیر در واشنگتن دنبال شده و اتهامات علیه مسکو نیز تنها بهانه‌ای برای این اقدامات است.

 

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “ماریا زاخارووا” سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که دولت ایالات متحده با اقدامات خود عمداً سیستم ثبات راهبردی در جهان را از بین می‌برد.

 

وی توضیح داد: «ثبات راهبردی و تمام اسنادی که از آن حمایت کرده و چارچوب قانونی فعالیت‌ها و اقدامات کشورها را تعیین می‌کنند، بطور عمدی از سوی ایالات متحده در حال از بین رفتن هستند: پیمان مربوط به دفاع ضدموشکی (در سال)۲۰۰۲ ، پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد متوسط ​​و کوتاه‌تر، بیانیه مربوط به عدم تمایل برای تصویب پیمان ممنوعیت آزمایشات هسته‌ای و اکنون هم پیمان “آسمان باز”. فقط پیمان مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-۳) باقی مانده است که احتمالاً، آخرین سند تقویت کننده ثبات راهبردی در جهان است. به همین دلیل، از این واقعیت‌ها، که صرفاًنتیجه گیری نیست، واقعیت‌هایی است که ثابت می‌کنند ایالات متحده عمداً کل سیستم ثبات راهبردی را در معرض نابودی قرار داده است.»

 

زاخارووا یادآور شد: «حال چرا آنها این کار را انجام می‌دهند؟ خودشان بارها توضیح داده‌اند که آنها احساس “استثنائی بودن” می‌کنند.»

 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین گفت که دولت آمریکا افکار عمومی را برای اعلام خبر خروج از پیمان “آسمان باز” آماده کرده است، در حالی که قصد ندارد ادعاهای مطرح شده علیه مسکو را در چارچوب مکانیزم پیش بینی شده در این توافقنامه مورد بحث و بررسی قرار دهد.

 

وی افزود: «ایالات متحده، احتمالاً ، هر شش ماه یکبار توضیحات جدیدتری ارائه می داد تا افکار عمومی را برای تحقق خروج این کشور از پیمان آسمان باز و برداشتن گام‌های بعدی در نظر گرفته شده این کشور آماده کند. آنها گفتند که ادعاهای زیادی علیه روسیه در چارچوب این پیمان دارند. هر بار که ادعاهای جدیدی را مطرح کرده‌اند ، نتوانسته‌‌اند با دلیل و مدرک آنها را ثابت کنند و از همه مهمتر، آنها حتی در چارچوب مکانیسم موجود در نظر گرفته شده این توافقنامه بین المللی هم نمی خواهدند با ما گفتگو کرده و ادعاهای خود را ثابت یا توضیحات طرف روسی در این زمینه را بشنوند.»

 

این دیپلمات بلندپایه روس تاکید کرد: «بدین ترتیب مشخص است که اتهامات علیه روسیه، بار دیگر فقط بهانه‌ای برای توجیه اقدامات خود ایالات متحده است.

 

“دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که واشنگتن قصد خروج از پیمان “آسمان باز” را دارد که به شرکت کنندگان اجازه پروازهایی بر فراز خاک سایر طرفین، به منظور نظارت بر فعالیت‌های نظامی را می‌دهد پرواز کنند.و “مایکل پامپئو” وزیر امور خارجه ایالات متحده در بیانیه کتبی، توضیح داد که تصمیم به خروج از این توافقنامه بین المللی از ۲۲ ماه مه به اجرا در آمده است. طرف آمریکایی دلیل این اقدام خود را نقض ادعا شده از سوی روسیه نامیده است.

 

مقامات مسکو این ادعاها را تکذیب و تاکید کرده‌اند که روسیه همچنان به این پیمان پایبند مانده و در عین حال اتهامات متقابلی را علیه واشنگتن مطرح می‌کنند.

چین آمریکا را به دادن «پاسخ قاطعانه» تهدید کرد

پکن در واکنش به اظهارات سناتورهای آمریکایی درباره امکان تحریم چین به بهانه کرونا، تهدید کرد که در صورت تصویب هرگونه لایحه‌ای در کنگره آمریکا، قاطعانه به آن پاسخ خواهد داد.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

گلوبال ریسرچ: ترامپ به‌دنبال تشدید درگیری با چین به‌روش‌های مختلف است

هرچند که تنش‌های آمریکا و چین به دوران قبل از کرونا باز می‌گردد، اما آمریکا با مقصر دانستن چین به عنوان منشأ اصلی ویروس کرونا و به کار بردن دیگر تاکتیک‌ها به دنبال افزایش تنش‌ بیشتر با این کشور است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سوریه, کره شمالی, کوبا, مقاله, ونزوئلا

سوخوی روسی هواپیمای آمریکایی را بر فراز مدیترانه رهگیری کرد

نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که یک سوخوی ۳۵ روسیه در اقدامی «ناامن» بر فراز دریایی مدیترانه یک هواپیمایی آمریکایی را رهگیری کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا