مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

روزنامه «کامرسانت»: محور مذاکرات مقامات ترکیه با پوتین چه بود؟

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: اوضاع در مناطق شمال غربی سوریه در استان ادلب، جایی که چند هفته است مقدمات اجرای عملیات نظامی نیروهای دولتی سوریه در حال فراهم سازی است، موضوع مذاکرات مهمی در کاخ کرملین در روز جمعه بود.

پیش از این ترکیه بارها به مقامات مسکو هشدار داده بود که عملیات نظامی ارتش سوریه در ادلب، می‌تواند بحران جدیدی در روابط روسیه و ترکیه بوجود آورد. جزئیات مربوط به این مسئله را “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه با اعضای بلندپایه هیئت ترکیه‌ای: از جمله وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و مدیر سازمان اطلاعات ملی این کشور مورد بررسی قرار دارد.

 

روز گذشته در مسکو مذاکرات مهمی بین وزرای امور خارجه روسیه و ترکیه و همچنین بین وزیر دفاع روسیه با وزیر دفاع و مدیر سازمان اطلاعات ملی ترکیه انجام گرفت. سپس سطح مذاکرات ارتقا یافته و همه این مقامات بلندپایه در کاخ کرملین با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کردند. “الکساندر لاورنتیف” نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه نیز به جمع مذاکرات پیوست.

 

ولادیمیر پوتین در این دیدار تاکید کرد تلاش‌های مشترک روسیه، ترکیه و ایران و همچنین همکاری‌ها با سازمان ملل، کشورهای اروپایی و حتی آمریکا، توانسته پیشرفت جدی در حل و فصل اوضاع در سوریه به وجود آورند.

 

ادامه مشارکت موثر روسیه، ایران وترکیه درچارچوب«مذاکرات آستانه» پیرامون سوریه

 

به نوشته این روزنامه، استانبول ممکن است بزودی محل برگزاری نشست سران روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان پیرامون سوریه نیز قرار بگیرند. البته سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرده که برگزاری چنین نشستی هنوز در دستور کار کاخ کرملین قرار نگرفته است. ولی برخی منابع خبری آگاه معتقدند که این نشست بین مقامات مسکو و آنکارا مورد توافق قرار گرفته، ولی رهبران دو کشور آلمان و فرانسه هنوز موافقت خود را با این مسئله اعلام نکرده‌اند.

 

روسیه در حال حاضر تنها یک انتظار از شرکای غربی خود دارد و آن حمایت از طرح بازگشت پناهجویان سوری به کشور خود است. کشورهای غربی، به خصوص آمریکا، از بررسی این مسائل تا قبل از پایان روند حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه خودداری کرده‌اند. به همین دلیل پاریس و برلین تمایل زیادی برای شرکت در نشست سران استانبول نشان نمی دهند.

 

البته روسیه و ترکیه نیازی به بررسی سایر مسائل مربوط به سوریه (بغیر از موضوع پناهجویان) با شرکای اروپایی خود ندارند چراکه این مسائل را در شکل‌های دیگری مورد بررسی قرار می دهند. بزودی (احتمالا در هفته اول ماه سپتامبر) قرار است نشست سران سه‌جانبه روسیه، ترکیه و ایران، در چارچوب مذاکرات آستانه در تهران برگزار شود. علاوه بر این، روسای جمهوری روسیه و ترکیه طی چند هفته گذشته مذاکرات دوجانبه پیرامون اوضاع سوریه را افزایش داده‌اند و رایزنی‌ها روز جمعه در مسکو نیز در همین راستا بود.

 

اوضاع در استان ادلب می‌تواند روابط مسکو و آنکارا را بار دیگر تیره کند

 

علت افزایش گفت‌وگوها، اوضاع در مناطق شمال غرب سوریه در استان ادلب است که با ترکیه مرز مشترک دارد. استان ادلب، آخرین منطقه از مناطق چهارگانه کاهش تنش است که هنوز تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه قرار نگرفته است. این در حالیست که به گفته مقامات مسکو، تعداد حملات نیروهای تروریستی از این ناحیه افزایش یافته است.

 

اوضاع در استان ادلب، یکی از مسائلی است که مورد اختلاف مقامات مسکو و آنکارا قرار دارد. اظهارات وزرای امور خارجه روسیه و ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته نیز این مسئله را نشان داد. چاووش‌اوغلو در پایان مذاکرات خود با لاوروف، هشدار داد که هر نوع عملیات نظامی در این منطقه که بیش از سه میلیون نفر در آنجا زندگی می کنند، می‌تواند باعث ایجاد سیل تازه پناهجویان و یک فاجعه انسانی شود و ممکن است مشکلاتی را برای روابط روسیه و ترکیه نیز ایجاد کند.

 

وزیر خارجه روسیه نیز به همتای ترکیه خود یادآور شد: «مسلماً در استان ادلب ساکنین غیرنظامی زیادی بسر می برند، در آنجا مخالفان مسلحی نیز هستند که به حل و فصل اوضاع علاقه‌مندند، ولی بیش از ده هزار نیروی تروریستی گروه “جبهه النصره” نیز در این منطقه مستقرند که تلاش می کنند تا این استان را تحت کنترل خود درآورند. مسلما این مسئله غیرقابل قبول است.»

 

“سامر الیاس” کارشناس مسائل سیاسی در سوریه به این روزنامه گفته است: «احتمال اینکه روسیه و ترکیه بتوانند درباره حل و فصل اوضاع در استان ادلب به توافقی دست یابند، وجود دارد. سایر مشکلات نیز بعد از حملات دقیق و قاطع به مواضع تروریست‌ها و البته توافق با مخالفان سازش پذیر در منطقه که ازهم اکنون موافقت خود برای گفت‌وگو با مسکو را اعلام کرده‌اند، حل و فصل خواهد شد.»

تسنیم

روسیه: آمریکا، فرانسه و انگلیس در تدارک حمله به سوریه هستند/ هشدار روسیه به این سه کشور

وزارت دفاع روسیه فاش کرد آمریکا، انگلیس و فرانسه در تدارک برای حملات هوایی علیه سوریه به بهانه استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی نیروهای دولتی این کشور هستند.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, فرانسه

روسیه همکاری نظامی خود با سوریه و الجزایر را افزایش می‌دهد

شرکت تسلیحات سازی دولتی روسیه(Rostec) اعلام کرد که این کشور همکاری نظامی خود با سوریه و الجزایر را افزایش خواهد داد.

ادامه

الجزایر, امریکای لاتین, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شمال افریقا, هندوستان, ویتنام