ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو کرد. در این رأی‌گیری، ۱۲ عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت دادند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود. به گزارش ایسنا، آمریکا در جلسه بامداد جمعه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی الجزایر که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ... آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

حوالی ساعت ۴ جمعه ۳۱ فروردین، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید. پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ارتش در نزدیکی فرودگاه اصفهان و در کنار منطقه قهجاورستان واقع شده است. بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد شهر و استان ... بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, فلسطین, فیلم

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

روزنامه ژاپنی: اعزام نیرو به خاورمیانه، تسلیم‌ شدن مقابل آمریکا است

یکی از روزنامه‌های پرتیراژ ژاپنی با بیان اینکه تصمیم اعزام نیروی نظامی به غرب آسیا، صرفا تسلیم شدن در برابر آمریکا است، نوشت به نظر می‌رسد هیچ قصدی برای فشار نظامی علیه ایران نیست.

 

روزنامه «ماینیچی» چاپ ژاپن، در یادداشت سردبیری خود به انتقاد از تصمیم کابینه این کشور برای اعزام نیروی نظامی به آب‌های جنوبی ایران پرداخته و نوشت این تصمیم سوالات زیادی را برمی‌انگیزد.

 

این یادداشت که در وبگاه انگلیسی‌زبان ماینیچی منتشر شد، توضیح می‌دهد: «اگر قرار بود ژاپن در ائتلاف آمریکایی برای حفاظت از کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز مشارکت کند که روابط دوستانه با ایران دیگر دوام پیدا نمی‌کرد. بنابر این، توکیو مسیر دیگری را با اعزام یک‌جانبه [نیروی نظامی] انتخاب کرد».

 

ماینیچی ضمن اشاره به اوضاع آرام تنگه هرمز و خلیج فارس از زمان ماه ژوئن (زمان وقوع سانحه برای یک نفتکش حامل نفت ژاپن) تا کنون، می‌پرسد: «پس چرا اکنون نیروهای دفاع از خود (ارتش ژاپن) اعزام می‌شوند؟… این [اقدام] صرفا تسلیم شدن در برابر [خواست] آمریکا بود».

 

این روزنامه با بیان اینکه بندی در دستور انتخاب وزارت دفاع ژاپن به عنوان مسئول اعزام نیروی نظامی به غرب آسیا جای سوال است، ادامه داد: «این بند درباره هشدار زودهنگام و عملیات‌های شناسایی است که نیروهای دفاع از خود معمولا در آب‌ها و حریم هوایی اطراف ژاپن انجام می‌دهند».

 

ماینیچی افزود: «اگر نیروهای اعزامی به خاورمیانه فقط می‌خواهند اطلاعاتی را برای مقاصد تحقیقاتی جمع‌آوری کنند، به راحتی می‌توان گفت که هیچ قصدی برای اعمال فشار نظامی بر ایران نیست. با این حال، مانند پایه‌های قانونی برای یک تصمیم سیاسی جدی جهت اعزام نیروی نظامی به خارج از کشور، ضعیف است. این [اقدام] بسیار نامتوازن است».

 

این روزنامه تعیین حد فاصل دریای عرب تا خلیج عمان (شمال اقیانوس هند) و عدم پوشش تنگه هرمز برای محدوده عملیاتی ناوشکن نیروهای اعزامی به منطقه را بخاطر ملاحظه‌ای که توکیو برای ایران داشته، توصیف کرده و نوشت: «احتمالا یک دلیل دومی نیز وجود دارد؛ و آن دور ماندن از آب‌های خطرناک و ارزیابی وضعیت [آن منطقه] است».

 

ماینیچی با بیان اینکه فقط یک ناوشکن (در نیروهای اعزامی به منطقه) نمی‌تواند کار چندانی در موقع حمله به نفتکش‌ها انجام دهد، تصریح کرد: «و حتی آن ناوشکن نیز تا ماه فوریه سال ۲۰۲۰ به منطقه نمی‌رسد. اگر توکیو خودش را [در قبال تنش‌ها در منطقه] بی‌طرف نشان دهد، باز هم فعالیت‌های نیروهای اعزامی به عنوان متحد آمریکا در نظر گرفته می‌شود».

 

در ادامه این یادداشت درباره اطلاعاتی که نیروهای ژاپنی قصد دارند از منطقه جمع‌آوری کنند، آمده است: «این اطلاعات، با نیروی دریایی آمریکا به اشتراک گذاشته می‌شود و به نظر می‌رسد که در واقع نیروهای ژاپنی با ائتلاف آمریکایی همکاری می‌کنند. هواپیماهای گشت P-3C نیز که به ماموریت ضد دزدی دریایی در خلیج عدن اعزام شدند، وظایف جدیدی دریافت خواهند کرد».

 

ماینیچی ضمن اشاره به اینکه دشمنان آمریکا احتمالا فعالیت‌های دریایی توکیو در غرب آسیا را با دستور کار واشنگتن یکسان می‌بینند، نوشت: «رویکرد دولت [ژاپن] در عدم ارزیابی مسئله و تصویب سریع آن در کابینه، مشکل‌زا است… این خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران بود که امنیت در تنگه هرمز را به یک معضل بدل کرد».

 

این روزنامه پرتیراژ ژاپنی در پایان تاکید کرد که اقدامات دیپلماتیک مسالمت‌آمیز باید برای کاهش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا ادامه یابد.

 

دو ائتلاف دریایی اروپایی و آمریکایی در حالی در خلیج فارس شکل می‌گیرد که خروج ایالات متحده به ریاست «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه، به همراه برخی گمانه‌زنی‌ها مربوط به اعزام حدود ۱۴۰۰۰ نیروی آمریکایی به منطقه، تنش‌ها در خلیج فارس را به میزان کم‌سابقه‌ای افزایش داده است.

 

ژاپن، به عنوان یکی از متحدان آمریکا که روابط دوستانه‌ای با ایران دارد، اما تاکید کرده بدون پیوستن به ائتلاف آمریکا جهت محافظت از کشتی‌های خود به منطقه نیروی نظامی اعزام می‌کند.

 

روز گذشته بود که «سوگا یوشیهیده» سخنگو و دبیر کل کابینه ژاپن از تصویب طرح اعزام نیروی نظامی به آب‌های جنوبی ایران در کابینه این کشور خبر داد.

اعتمادآنلاین

مشاور پیشین ترامپ: رزمایش ایران، چین و روسیه برای آمریکا خطرناک است

مشاور پیشین رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین گفت: پیام این رزمایش خطرناک برای آمریکا این است که ما باید با محوری تازه رویارویی کنیم.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, شرق اروپا, کره جنوبی

نگاهی به اسناد تأییدکنندهٔ نفوذ اطلاعاتی-سیاسی و مداخلهٔ جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی عراق

در بحبوبهٔ روزهای پاییزی آبان که تظاهرات اعتراضی گستردهٔ مردم ایران به افزایش بهای سوخت و در واکنش به دیگر سیاست‌های اقتصادی-اجتماعی و فساد نهادینه شده در حکومت ولایی در سراسر کشور جریان بود، و در هنگامهٔ تظاهرات مردم عراق علیه فساد دولتی و بیکاری و نبود خدمات اجتماعی و سهمیه‌بندی قومی-فرقه‌یی و دخالت خارجی ... نگاهی به اسناد تأییدکنندهٔ نفوذ اطلاعاتی-سیاسی و مداخلهٔ جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی عراق

ادامه

ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, فلسطین, لبنان

تحلیلگر اندیشکده رَند؛ اهداف رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه

تحلیلگر اندیشکده رَند واشنگتن به تلویزیون “پی بی اس” آمریکا گفت مقامات ایرانی می‌گویند پشتوانه روسیه و چین، دو ابرقدرت جهانی را داریم. بنابراین ما را نمی‌توانید منزوی کنید.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, عربستان سعودی, گفتگو