سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه مقابل استانداریِ اهواز اعتراض کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، در اعتراض به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه ... تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, درمان, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

روزنامه جمهوری اسلامی: قاطبه ملت روزبه‌روز فقیرتر می‌شوند و سلامت روانی‌شان به مرز بحران رسیده

روزنامه جمهوری اسلامی در هفته گذشته طی دو سرمقاله، نسبت به «فقر روزافزون»، رسیدن «سلامت روحی و روانی ایرانی‌ها به مرز بحران» و «فروپاشی زندگی مردم» هشدار داده است.

 

کلمه؛ این روزنامه در تازه‌ترین سرمقاله‌اش آورده است: «رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور صراحتاً اعلام می‌کند سلامت روحی و روانی ایرانی‌ها در مرز بحران قرار دارد و اگر فکر عاجلی برای بهبود شاخص‌های زندگی در کشور نشود، باید در انتظار اختلالات گسترده‌تری در زمینه سلامت روانی و اجتماعی شهروندان باشیم… افسردگی، پژمردگی، عدم شادابی و ناامیدی نسبت به آینده، از کلیدواژه‌هایی است که امروز در صدر نگرانی‌های کارشناسان اجتماعی و دلسوزان انقلاب قرار داشته و نسبت به آینده ابراز نگرانی می‌کنند».

 

در بخش دیگری از سرمقاله این روزنامه با تاکید بر اینکه «قاطبه ملت روز به روز فقیرتر می‌شوند» آمده است: «هرچند که مسئولان جامعه تمایلی به پذیرش این واقعیت‌ تلخ نداشته و ندارند، ولی در سه دهه اخیر شاهد بوده‌ایم که سیاستهای کلی در توزیع ثروت، از سمت طبقه متوسط و کم‌درآمد به سمت ثروتمندان سوق داده شده و ارقام اقتصادی نیز گویای ایجاد شکاف هولناک طبقاتی در جامعه است».

 

ابتدای هفته گذشته نیز روزنامه جمهوری اسلامی با این هشدار که «زندگی اکثریت مردم در حال فروپاشی است» نوشته بود: «حل مشکلات اقتصادی کشورمان فقط دو راه دارد؛ رفع تحریم‌ها و مبارزه بی‌امان و قاطع با مافیای فساد… در اثر تعلل در رفع تحریم‌ها تاکنون هزاران میلیارد دلار به کشور ضرر وارد شده و مردم دچار تنگناهای معیشتی بسیار سختی شده‌اند».

 

به باور این روزنامه «مسوولان با حقوق و مزایای منظم‌شان زندگی راحتی را سپری می‌کنند ولی زندگی اکثریت مردم در حال فروپاشی است. این واقعیت را حضرات باید درک کنند.»

شرکت‌های واسطه‌ای و پیمانکاریِ رژیم از خون کارگران تغذیه می‌کنند

کارگران خدماتی شهرداری تبریز در شهرداری حدود دو هزار و ۵۰۰ کارگر پاکبان و سبزبان به همراه ۲۰۰ راننده استیجاری کامیون حمل زباله با سوابق ۱۵ تا ۲۰ سال مشغول کارند. حقوقی که آن‌ها از شرکت‌های واسطه‌ای دریافت می‌کنند کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد خواستار تبدیل وضعیت شغلی خود هستند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان در دست‌کم ۳۰ شهر ایران

عدم تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی آموزگاران توسط مجلس شورای اسلامی، بار دیگر اعتراض معلمان ایران را در پی داشت. آموزگاران ایران می‌گویند، دستمزد زیر ۱۰ میلیون تومان، حکایت از زندگی در خط فقر دارد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, گزارش, معلمان

زحمتکشان برای دستیابی به مطالبه خود؛ راهی جز تشدید مبارزه و اتحاد عمل فراگیر ندارند!

اعتصاب کارگران معدن در چند نقطه کشور، گردهمایی‌های اعتراضی سراسری فرهنگیان، افزایش نارضایتی و تجمع‌های بازنشستگان، اعتصاب دوباره در مجتمع نیشکر هفت‌تپه، اعتراض کارگران پالایشگاه کرمانشاه، و ده‌ها اعتصاب و حرکت اعتراضی دیگر در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها در مقیاس سراسر کشور از زمره مهم‌ترین رویدادهای میهن ما در هفته‌های اخیر بوده است.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر رسانی, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله