بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

روابط پنهانی ریاض – لندن در جنگ یمن و قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری

در آستانه سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس، دولت محافظه کار «ترزا می» متهم شده که با صدور مجوز برای صادرات پنهانی و مخفیانه و گسترده تسلیحات به عربستان سعودی از حملات نظامی این کشور به یمن حمایت کرده است.

 

انتشار جزئیاتی درباره صدور پنهانی این مجوزها که موجب شده ارزش و نوع تسلیحات صادر شده به عربستان نامعلوم باقی بماند، در حالی صورت می گیرد که محمد بن سلمان، ولیعهد و مرد قدرتمند این کشور قصد دارد فردا چهارشنبه به لندن سفر کند. وی در این سفر با ترزا می، نخست وزیر دولت محافظه کار دیدار و گفتگو خواهد کرد.

 

این اولین بار نیست که در ۲ سال اخیر دولت بریتانیا محکوم می شود به عربستان سعودی سلاح می فروشد. اما فروش مخفیانه آن در گفتگوی «امیلی تورنبری» وزیر خارجه دولت در سایه بریتانیا از حزب کارگر، با تارنمای میدل ایست آی افشا می شود.

 

با صدور مجوزهای عادی برای صادرات تسلیحات، از زمان آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵، بیش از ۶.۴ میلیارد دلار اسلحه، از جمله جنگنده‌های پیشرفته و مهمات به عربستان فروخته است. این صادرات تاکنون رشد ۷۵ درصدی داشته است. در میان تسلیحات صادر شده، قطعات مهم برای جنگنده هایی که در یمن عملیات بمباران انجام می دهند نیز موجود است.

 

همچنین این مجوزها به دولت ترزا می اجازه می دهد چندین محموله را بدون نظارت پارلمانی و یا مردمی به یک مقصد خاص صادر کنند. امیلی تورنبری دولت بریتانیا را به «مخفی کردن نقش این کشور در دامن زدن به جنگ یمن» متهم می کند.

 

خانم تورنبری در گفتگو با تارنمای میدل ایست آی گفته است: «دولت به جای این که از مسئولیت خود برای پایان دادن به این جنگ هولناک استفاده کند، اکنون در تلاش است نقش خود را مخفی کند.»

 

پیشتر و در آبان ماه سال جاری روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشته بود: تعداد بمب ها و موشک های ساخت انگلیس که از زمان آغاز جنگ یمن به عربستان فروخته شده ۵۰۰ درصد رشد کرده است.

 

بر همین اساس در دو سال ابتدایی آغاز جنگ یمن بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوند سلاح توسط انگلیس به عربستان فروخته شده و با وجود شواهد زیادی که در مورد ارتکاب جنایات جنگی از سوی عربستان وجود داشته دولت انگلیس مجوزهای فروش سلاح به ریاض را افزایش داده است.

 

روزنامه دیلی میل نیز در گزارشی به افشاگری درباره نقش محرمانه انگلیس در جنگ یمن پرداخته و نوشته بود: بیش از ۵۰ نیروی نظامی بریتانیا وظیفه آموزش به نیروهای عربستان سعودی را بر عهده دارند که به جنگ یمن اعزام می‌شوند.

 

به گفته «اندرو میشل» از اعضای حزب محافظه‌کار و دبیر سابق انجمن «توسعه بین‌الملل»، دخالت ارتش انگلیس بخشی از همدستی شرم‌آور بریتانیا با عربستان سعودی برای آزار مردم یمن است.

 

قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری

 

از سوی دیگر روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت، ولی‌عهد عربستان در سفر خود به انگلیس توافق‌ها و قراردادهای تجاری متعددی با انگلیس به امضا می‌رساند که ارزش آن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است.

 

اینکه این قرارداد شامل چه مواردی می شود هنوز بطور کامل مشخص نیست.

 

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان دیروز دوشنبه گفته بود که سفر ولیعهد این کشور به انگلیس با هدف ارتقاء سطح روابط دو کشور تا بالاترین سطح ممکن صورت می‌گیرد.

 

الجبیر گفته بود روابط لندن و ریاض بسیار قوی است و گفتگوها میان دو کشور وسیع خواهد بود. وی همچنین تاکید کرد توافق‌ها و قراردادهایی در مسایل متعدد میان دو کشور منعقد خواهد شد.

 

این وضعیت در حالی است که گروه‌های حامی حقوق بشر و مخالف جنگ در انگلیس با راه‌اندازی کمپین‌هایی خواستار لغو این سفر شده‌اند. این گروه‌ها به جنایات عربستان سعودی در یمن اشاره داشته و خواستار قطع روابط تسلیحاتی میان لندن و ریاض هستند.

مهر

سندرز: نقش آفرینی آمریکا در جنگ یمن، مغایر با قانون اساسی است

«برنی سندرز» سناتور برجسته و دموکرات از ایالت ورمونت آمریکا روز چهارشنبه در یک پیام توئیتری اعلام کرد که «امروز ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر، به همراه سناتور جمهوریخواه مایک لی و سناتور دموکرات کریس مورفی قطعنامه ای مشترک را به صحن سنا ارائه خواهیم کرد که خواستار پایان یافتن حمایت آمریکا از جنگ ... سندرز: نقش آفرینی آمریکا در جنگ یمن، مغایر با قانون اساسی است

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, یمن

وتوی قطعنامه انگلیس درباره ایران / تصویب قطعنامه درباره یمن

به گزارش خبرگزاری فرانسه گزارش داد: روسیه پیش‌نویس یک قطعنامه‌ شورای امنیت را که در آن نسبت به تعرض ایران به تحریم‌های سازمان ملل متحد در قبال یمن ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایران, جهان, خبر, روسیه, فرانسه, یمن

نیکی هیلی: زمان اقدام شورای امنیت علیه ایران فرارسیده است

به نقل از القدس العربی، «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل روز گذشته – پنجشنبه – پس از انتشار گزارش کارشناسان سازمان ملل مبنی بر این که ایران تحریم‌های سازمان ملل برای عدم ارسال سلاح به یمن را نقض کرده، گفت که اکنون زمان آن رسیده است که شورای امنیت علیه ایران اقدام کند.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر, یمن