وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

یک ژنرال اسرائیلی بر عدم ورود ارتش این رزیم به رفح بدون موافقت آمریکا تاکید کرد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک ژنرال اسرائیلی امروز یکشنبه، تاکید کرد که مقام های ارتش اسرائیل می‌دانند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در شهر رفح در جنوب نوار غزه نخواهند شد. رادیو اسرائیل صبح امروز به ... ژنرال اسرائیلی: ارتش می‌داند بدون موافقت آمریکا وارد جنگ در رفح نخواهد شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, گزارش

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

“روابط سوریه و عربستان در حال گرم شدن است”

منابعی در سوریه از پیشرفت در روابط میان ریاض و دمشق و همچنین رویکرد دوستانه میان نمایندگان دو کشور در جریان نشست اتحادیه پارلمان عربی در امان خبر دادند.

 

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم، منابع آگاه سوریه اعلام کردند که نمایندگان پارلمان سوری شرکت‌کرده در نشست اتحادیه پارلمان عربی در امان و همچنین همتایان سعودی شرکت‌کرده در این نشست دستورالعمل‌های دقیقی مبنی بر این امر دریافت کرده بودند تا علیه طرف دیگر اظهارنظرهایی را مطرح نکنند و تعامل آنها با یکدیگر دوستانه باشد. این امر طی فعالیت این نشست که سوریه در آن برای نخستین بار از زمان تعلیق عضویتش در پارلمان عربی در سال ۲۰۱۱ میلادی شرکت کرده بود، آشکارا نمود پیدا کرد.

 

عربستان و امارات از ادامه حمایتشان از ساختن مقر پارلمان عربی در دمشق که از سال‌ها پیش فعالیتش متوقف شده است، خبر دادند. پس از این تعلیق فعالیت، یک مقر موقتی در بیروت، پایتخت لبنان جایگزین مقر پارلمان عربی در سوریه شده بود. اما سوریه این مقر را نگه داشت و در خیابان “ابو رمانه” در دمشق ساختمانی با عنوان “مقر پارلمان عربی” وجود دارد. حمایت ابوظبی و ریاض از آماده ساختن این مقر در دمشق به این معناست که مقر دائم پارلمان به دمشق باز می‌گردد.

 

از سوی دیگر، عربستان در این نشست به جانبداری از دمشق در مقابل خواسته‌های برخی از اعضای پارلمان از دمشق برای پرداخت حق و حقوق‌های مالی پارلمان ایستاد. طبق خواسته این اعضا، دمشق می‌بایست سهم خود را از حمایت‌های مالی از طرح پارلمان عربی پرداخت می‌کرد، اما دمشق با پرداخت این مبالغ مخالفت کرد، چرا که تعلیق عضویتش بنا به خواست خود نبوده و در هیچکدام از نشست‌های پارلمان طی این سال‌ها شرکت نکرده بود. هیأت سعودی از این موضع سوریه دفاع و اعلام کرد که هیچ بندی در دستور کار این نشست مبنی بر درخواست از سوریه برای پرداخت این مبالغ وجود ندارد و بدین ترتیب، بررسی این مساله به شش ماه بعد تا زمان برگزاری نشست آتی موکول شد.

 

همزمان با این همگرایی که میان سوریه و عربستان در امان آشکار گشت، تحویل پرونده حجاج سوری به دست دولت سوریه علنی شد؛ چراکه در گذشته گفتگوها در خصوص آن به دور از چشم رسانه‌ها انجام می‌شد. وزارت کشور سوریه از طریق تلویزیون رسمی خود اعلام کرد که دریافت درخواست‌های حج برای سال جاری را آغاز کرده است و این امر بدین معناست که ریاض پرونده حجاج سوری را از ائتلاف مخالف سوری پس گرفته است.

 

در همین حال، یک منبع آگاه در ریاض اعلام کرد که این تصمیم به نفع دو طرف است، زیرا که ریاض نسبت به باقی ماندن پرونده حج به دست ائتلاف مخالفان سوری هراس دارد و به نفع ریاض نیست که هویت اخوان المسلمین بر حجاج سوری اهمیت بیشتری داشته باشد، اما این رویکرد جدید ریاض این احتمال را نیز ایجاد می‌کند که تنشی میان عربستان با ترکیه به عنوان حامی اخوان المسلمین ایجاد شود.

 

محافل رسانه‌ای و سیاسی سوریه نیز از بازگشت کارمندان سعودی به سفارت کشورشان در دمشق خبر داده‌اند که ماموریت آنها دادن ویزا به حجاج سوری در دمشق است.

ایسنا

لاوروف: نیازی به‌کارگروه جدید برای سوریه نیست / نتانیاهو و عباس با مذاکره در مسکو موافقت کرده‌اند

وزیر خارجه روسیه به طرح مواضع کشورش در مورد مسائل مختلف شامل اوضاع سوریه، موضوع صلح در خاورمیانه، افغانستان و… پرداخته ودر همین راستا اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو و محمود عباس با برگزاری گفت‌وگوی فلسطینی – اسرائیلی در مسکو موافقت کرده‌اند.

ادامه

اردن, اسراییل, افغانستان, المان, امریکا, انگلستان, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, عربستان سعودی, فرانسه, فلسطین, قطر, لیبی

برای دومین بار ائتلاف آمریکا الباغوز سوریه را با “فسفر سفید” بمباران کرد

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از چند منبع محلی اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی مدعی مبارزه با داعش شامگاه روز گذشته زمین‌های کشاورزی شهرک الباغوز واقع در شرق استان دیرالزور را بار دیگر با بمب‌های فسفر سفید هدف قرار دادند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا

تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو درتل‌آویو ؛ «نتانیاهو … تو مایه شرم اسرائیل هستی»

به گزارش روسیا الیوم، به دنبال اعلام دادستان کل اسرائیل مبنی بر قصد وی برای اعلام اتهام فساد علیه «بنیامین نتانیاهو»‌ نخست‌وزیر اسرائیل تظاهرات گسترده­‌ای در تل‌آویو علیه وی برگزار شد.

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فساد

ائتلاف آمریکایی به شهرک الباغوز سوریه حمله شیمیایی کرد

پایگاه خبری ‘العربی الجدید’ نوشت: جنگنده – بمب افکن های متعلق به ائتلاف آمریکایی، منطقه محاصره شده ‘الباغوز’ در شرق سوریه را با گاز سمی فسفر سفید (شیمیایی) بمباران کردند.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا